U aut (a nejen u nich) se někdy hodí mít k dispozici více síly na úkor rychlosti. Ať už je to při tahání těžkého nákladu, v terénu nebo jednoduše pro jízdu krokem. K tomu se používá redukční převodovka.
Redukční převodovka se používá v terénu i na tahání nákladu
Články na téma převodovka:
- Typy řazení v autě
- Převodovka v elektromobilech
- Redukční převodovka se hodí hlavně v terénu - právě čtete
- Manuální převodovka: řazení a synchronizace
- Manuální převodovka – je možné při řazení přeskakovat kvalty?
Redukční převodovka
Auta, která si na terénní jen nehrají, ale opravdu umí mimo zpevněné cesty něco předvést, mívají redukční převodovku (zkráceně nazývanou jako „redukce“ nejčastěji). Jedná se o samostatnou převodovku, umístěnou většinou za převodovkou hlavní. Výsledný převod hlavní převodovky je tedy dále modifikován. Počet převodů redukční převodovky je nejčastěji dva, ale může jich být i více, to v případě třeba těžších zemědělských strojů.
Důležité je, že řidič má díky redukční převodovce k dispozici násobně větší množství převodů. Pokud má základní, tedy ta hlavní převodovka, stupňů šest a redukční převodovka dva, má vůz 12 různých převodových poměrů. V tomto případě to bude šest běžných a šest redukovaných.
Bez redukovaného stupně bývá poskládání rychlostí uzpůsobeno jízdě po silnici a v lehčím terénu a jde o v podstatě přímý náhon, tedy 1:1. Zařazením redukce dojde většinou ke změně na 1,3:1 až 2:1. To znamená, že k dispozici je dvojnásobek kroutícího momentu (v případě 2:1), na druhou stranu má řidič k dispozici vždy jen poloviční rychlost, kterou by mohl jet na příslušný převod skříně hlavní. Redukční převod se přiřazuje nejčastěji samostatnou pákou nebo pomocí jiného ovladače.
Redukční převod šetří spojku
Jízda se zařazeným redukčním převodem je dost odlišná. Z vlastní zkušenosti s některými testovanými auty víme, že jak pocitově, tak fakticky, je opravdu vyšší krouticí moment znát, navíc zpomalení rychlosti je v terénu spíše výhoda – řidič má dost času si vše rozmyslet, číst terén před sebou a opatrně manévrovat. Situace, které by bez redukční převodovky vyžadovaly řešení „přes spojku“ se s ní dají projíždět daleko snadněji.
Reduktor elektromobilu
Jak se často o elektromobilech říká, že jedna z jejich hlavních výhod je v tom, že nemusí mít převodovku, tak to není úplně pravda. Elektrická auta převodovku obvykle mají, ovšem ne takovou, která by uměla měnit převody. I zde ale existují výjimky, například Porsche Taycan, které má převodovku dvoustupňovou. Naprostá většina produkce bateriových vozů nicméně má reduktor. Je to vlastně jednostupňová redukční převodovka upravující množství kroutícího momentu, který se dostává na kola. Elektromotor totiž poskytuje velký kroutící moment už od velmi nízkých otáček, přičemž co se těch týče, tak nemá problém dosahovat 15-20 tisíc otáček za minutu. Reduktor, tedy vlastně jednostupňová redukční převodovka, umožňuje třeba v případě Tesly Model S znásobit kroutící moment relativně malého a lehkého elektromotoru (cca 35 kg) desetinásobně (převod 10:1).
Zdroj médií: Depositphotos.