Počet dopravních nehod bohužel během podzimu stoupá s železnou pravidelností. Od října do prosince jsou navíc statistiky výrazně ovlivněny i nehodami, během nichž došlo ke střetu se stromy. Kde být maximálně obezřetní a jakým úsekům se raději vyhnout?
Riziko nehody s nárazem do stromu je na podzim vysoké. Na co dávat pozor?
Články na téma dopravní nehoda:
- Dopravní nehoda v zahraničí: Postup krok po kroku
- První pomoc při dopravní nehodě - poradíme, jak na to
- Neposkytnutí první pomoci
- Aplikace Záchranka: Jak funguje?
- Na podzim roste počet nehod s nárazem do stromu. Na co dávat pozor? - právě čtete
- „Fenomén“ disco crash má na kontě desítky zmařených životů. O co jde?
- Řidiče v autě bude nově sledovat unikátní černá skříňka
- Nejčastěji bourající auta podle barev
Necelé čtyři tisíce nehod ročně
Podle Portálu nehod dojde každý rok ke zhruba 3600 bouračkám, během nichž skončí auto s řidičem „zaparkované“ ve stromě. Smutná je i statistika, která říká, že mezi lety 2010 až 2021 došlo k více než 43 tisícům bouraček, kde figuroval strom.
„V porovnání s celkovým počtem nehod v těchto letech (přes 1,1 milionu) se to nemusí zdát mnoho. Bohužel však tyto nehody mívají fatálnější následky,“ komentuje situaci na českých silnicích Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.
Závažnější zranění i vyšší škody
K tématu zároveň dodává, že: „Lehkým zraněním končí v 39,6 % případů (pro srovnání u všech nehod v ČR je to 18,8 %), těžkým zraněním v 7,2 % (všechny nehody 2,7 %) a smrtí 3,2 % (všechny nehody 0,7 %).“
Kromě toho, že bývají nehody se stromy nebezpečnější a posádka vozu často končí s různými poraněními, je střet se stromem také ekonomicky nákladnější. „Průměrná výše škody při střetu se stromem dosahuje 103 000 Kč, což o 70 % převyšuje průměrnou výši škody u ostatních typů dopravních nehod,“ uzavírá Jedlička.
- Měli byste vědět: Co dělat, když při jízdě selžou brzdy
Nejčastěji bourají mladí řidiči kolem šesté hodiny ranní
Podle statistik a analýz výše zmíněného portálu dochází na podzim a v zimě ke střetům nejčastěji kolem 6. hodiny ranní, a poté opět mezi 14. až 17. hodinou. Důvodem je nejen zhoršená viditelnost, ale také únava a náledí.
Za celou čtvrtinu nehod mohou mladí řidiči do 25 let, kteří přecenili svoje schopnosti a na silnicích zbytečně riskovali. Naopak s věkem stoupá počet nehod, kde se řidiči nevěnovali řízení. Starší řidiči nabourali do stromu proto, že se dívali do mobilu nebo se otáčeli k dítěti ve voze.
Nehoda není náhoda…
Podle aktuálních dat dochází k prudkému růstu nehod, u nichž figurují stromy, zejména během měsíce října a jejich počet následně kulminuje v prosinci. Nejčastěji řidiči do stromu narazí během jízdy po silnicích II. a III. třídy kolem velkých aglomerací.
Co se týče konkrétních rizikových míst, analytici jednoznačně zmiňují silnice lemované stromořadím či zalesněním, jejichž součástí jsou velmi často prudké zatáčky tzv. „šikany“, kde automobil ze zatáčky vystřelí nepřiměřenou rychlostí.
Dopravní nehoda a pojištění
Na tomto místě je nutno zmínit, že následky dopravní nehody řeší jak povinné ručení, tak havarijní pojištění (pokud ho má řidič sjednané). Povinné ručení se totiž kromě majetku nebo zdraví třetích osob (nikoli řidiče a posádky jeho vozu) vztahuje i na jiný majetek, který je při nehodě poškozen. Jít může například o vozovku, sloup veřejného osvětlení, dopravní značku i zmíněný strom.
S námi si povinné ručení vyberete a sjednáte snadno a rychle online. Pomocí kalkulačky povinného ručení si jednoduše srovnáte nabídky různých pojišťoven a vyberete tu pro vás pravou.
Škodu na vozidle řidiče, který do stromu naboural, potom řeší havarijní pojištění. Vždy je ovšem potřeba důkladně pročíst smlouvu a ověřit rizika, proti kterým vás pojistka kryje. Důležité jsou také limity a výluky, na základě kterých vám pojišťovna pojistné plnění nemusí vyplatit nebo ho může zcela zásadním způsobem krátit.
- Přečtěte si také: Jak funguje a jak se počítá havarijní pojištění
Typické příklady míst, kde dochází k častým střetům se stromy
- Silnice 337 na Kutnohorsku mezi obcemi Košice a Albrechtice: Během let 2010 až 2021 zde došlo k devíti střetům se stromem. Celková škoda činila 3,2 mil. Kč a nehody si vyžádaly dva lidské životy.
- Silnice 330 v okrese Nymburk mezi Netřebicemi a obcí Činěves: Problémem je zdejší ostrá zatáčka se zalesněným úsekem, který se stal místem jedenácti nehod. Výsledná škoda činila více než 1,5 mil Kč.
- Silnice 490 mezi Ludkovicemi a Březůvky na Zlínsku: Mezi lety 2010 až 2021 zde došlo k 13 nehodám. Výsledná škoda činila více než 1,78 mil. Kč.
Kalkulačka havarijního pojištění
Zdroj médií: Depositphotos.