Ze statistik vyplývá, že za každou zhruba pátou smrt na silnici je zodpovědný mladý řidič do 25 let s krátkou praxí. Mladí řidiči jsou sice pohotoví, ale nezkušení. Navíc se jich často týká fenomén zvaný jako „disco crash“.
Slyšeli jste někdy o fenoménu jménem „disco crash“? Prozradíme, proč je tak nebezpečný
Články na téma dopravní nehoda:
- Dopravní nehoda v zahraničí: Postup krok po kroku
- První pomoc při dopravní nehodě - poradíme, jak na to
- Neposkytnutí první pomoci
- Aplikace Záchranka: Jak funguje?
- Na podzim roste počet nehod s nárazem do stromu. Na co dávat pozor?
- „Fenomén“ disco crash má na kontě desítky zmařených životů. O co jde? - právě čtete
- Řidiče v autě bude nově sledovat unikátní černá skříňka
- Nejčastěji bourající auta podle barev - již brzy
Mladí vs. zkušení řidiči
Každoroční statistiky dopravních nehod v ČR jsou tragické a dlouhodobě výrazně zaostávají za vývojem v evropských motoristicky vyspělých zemí.
Podle statistik České asociace pojišťoven způsobí dopravní nehodu zhruba každý pátý řidič s čerstvým řidičákem. Mladí řidiči mají dobré vizuální vnímání a rychle reagují, ovšem v kombinaci s nezkušeností to vede k rizikovému chování na silnici.
Mladí řidiči se podle statistik nejčastěji podílejí na smrtelných a závažných dopravních nehodách způsobeným nepřizpůsobením rychlosti na přímých úsecích. Riziková je i jejich jízda po projetí zatáčky. Ve městě pak způsobují i hodně těžká zranění, protože nerespektují pokyny na křižovatkách.
Také čtěte
Riziko se snižuje s věkem a řidičskou praxí. Změna následně nastává ve chvíli, kdy řidič dosáhne zhruba 75 let věku. Tehdy se zpravidla zhoršují jeho reakce při řešení nenadálých situací.
- Mohlo by vás zajímat: Nejlepší alkoholtestery roku 2022: Máme pro vás aktuální žebříček
Do hry vstupuje i „disco crash“
S vysokou nehodovostí mladých řidičů nepochybně souvisí i jeden celosvětový fenomén, který byl pojmenován jako „disco crash“. Název odkazuje na modelovou situaci, která byla třeba názorně vysvětlena na ostravské výstavě Crash!!! v roce 2020.
Velmi zjednodušeně jde o situaci, kdy se parta mladých lidí vrací vozem ze zábavy zpátky domů. Posádka může být rozjařená nebo naopak unavená. Všude kolem je tma a viditelnost není záviděníhodná. Největším problémem je ovšem mladý řidič, který má obvykle jen velmi málo zkušeností.
Pokud se k výše uvedenému přidá i skutečnost, že šofér je pod vlivem únavy, alkoholu či omamných nebo psychotropních látek, míra rizika se rapidně zvyšuje. Protože jde o častý a podobný scénář napříč městy i státy, stal se z pojmu „disco crash“ neblahý fenomén a palčivý problém, který získal svoje pojmenování po typické prvotní příčině vzniku – návratu z diskotéky.
Jak se problému v podobě disco crash vyvarovat?
Tím nejdůležitějším parametrem je, aby byl řidič, který rozváží mladé ze zábavy domů, dostatečně odpočinutý, hydratovaný a alkoholu i jiným omamným látkám se vyhýbal obloukem. Pokud během večera přeci jen „požil“, měl by zkontrolovat kvalitním a kalibrovaným alkoholtesterem, zda již může usednout za volant. Samotná jízda by měla být defenzivní, předvídavá a je-li to kvůli stavu vozovky nutné, tak i pomalejší.
Na místě je i využití spolujezdce, coby řidičových „druhých očí“. Spolujezdec totiž může včas zpozorovat zvěř, kontrolovat bdělost řidiče, případně usměrňovat rozjařenou posádku na zadních sedačkách. Šofér by se také neměl nechat vyprovokovat ostatními účastníky silničního provozu k závodění či jiným neuváženým manévrům. Je to totiž právě on, kdo za bezpečnost členů posádky odpovídá.
Zdroj médií: Depositphotos.