Kontroluje vaši rychlost, úhel natočení volantu i to, jak silně mačkáte brzdy. V krizových situacích si pamatuje, co se stalo, zapisuje funkce bezpečnostních systémů a samozřejmě moc dobře ví, kde se zrovna nacházíte. O čem je řeč? O novém bezpečnostním systému, který bude v autě dohlížet na řidiče.
Evropská unie přišla s novým bezpečnostním prvkem. Řidiče bude špehovat černá skříňka
Články na téma dopravní nehoda:
- Dopravní nehoda v zahraničí: Postup krok po kroku
- První pomoc při dopravní nehodě - poradíme, jak na to
- Neposkytnutí první pomoci
- Aplikace Záchranka: Jak funguje?
- Na podzim roste počet nehod s nárazem do stromu. Na co dávat pozor?
- „Fenomén“ disco crash má na kontě desítky zmařených životů. O co jde?
- Řidiče v autě bude nově sledovat unikátní černá skříňka - právě čtete
- Nejčastěji bourající auta podle barev - již brzy
Evropské nařízení s ambiciózním plánem
Zmíněným zařízením, které nese zkratku EDR (Event Data Recorder), je vlastně nám velmi dobře známá černá skříňka, která je běžnou součástí letadel. Letadla jsou černými skříňkami povinně vybavována od šedesátých let, od července 2024 je budou muset mít taky všechna nová auta prodávaná na území Evropské unie.
Povinnost v minulých letech „odklepli“ zástupci Evropské unie, kteří zároveň chtějí do roku 2030 snížit počet smrtelných nehod na silnicích o celou polovinu. O dvacet let později, konkrétně tedy v roce 2050, by potom při dopravních nehodách již neměl na silnicích Evropské unie zahynout ani jeden člověk. K ambicióznímu plánu má přispět i nové záznamové zařízení.
- Přečtěte si také: Pražské řidiče „špehují“ vlastní mobily. Operátoři pošlou jejich data na magistrát
Jaká data bude automobilová „černá skříňka“ shromažďovat?
Zařízení EDR bude po celou dobu jízdy vypnuté a spustí se pouze při aktivaci předpínačů bezpečnostních pásů a airbagů, případně ve chvíli, kdy dojde k odpálení pyrotechnické aktivní kapoty (například při sražení chodce) nebo při změně rychlosti vozu o více než 8 km/h za 0,15 sekundy.
Ve chvíli, kdy se zařízení aktivuje (jeho deaktivace nebude ze strany majitele vozu možná), začne systém sbírat data o rychlosti, brzdění, pozici a náklonu automobilu na silnici a také informace o zásahu bezpečnostních asistenčních systémů.
Spolu s dalšími anonymně sbíranými informacemi, které budou patřit výlučně majiteli vozu, mohou být sesbíraná data použita pouze úřady, například při rekonstrukci nehody. Do budoucna by tato data měla sloužit k vývoji bezpečnějších automobilů a asistenčních systémů.
- Mohlo by vás zajímat: Řidiče bude hlídat „appka“: Pojišťovna jim nabídne levné povinné ručení
Zdroj médií: Depositphotos.