Spousta řidičů má za to, že autobateriím škodí hlavně nízké teploty. Jenže to není tak úplně pravda, opravdovým zabijákem je pro akumulátory teplo.
Vliv tepla na autobaterii, co se s ní děje?
Články na téma selhání a vybití autobaterie:
- Selhání baterie při chladném počasí
- Hluboké vybití autobaterie
- Co je deep cycle baterie?
- Selhání autobaterie při vysoké teplotě - právě čtete
- Vybitá baterie v autě není jen typický zimní problém
Problém baterie kamionu
Velký problém je teplo pro autobaterie kamionů. Ty je mají totiž často uložené v boxech z boku vozidla, kde jsou vystavené přímému slunečnímu svitu, což má hned dvě problematiky. Tou první je teplo působící na vozidlo při parkování, které baterii neprospívá a pokud je plně nabitá třeba z noční jízdy, vlivem tepla se zlepší a zrychlí elektrochemická reakce v ní a může být dokonce "přebitá". Modernější systémy sice nabíjení za nižších teplot umí kompenzovat (nenabíjí baterii úplně do plna), ale ne všechny kamiony jimi disponují.
Druhý problém se týká stání - řidič si pustí klimatizaci, rádio a další elektroniku a akumulátor se pomalu vybíjí. Když pak s autem vyjede, pere do napůl vybité baterie výkonný alternátor třeba 100 A. To ji rychleji opotřebovává a zkracuje se její životnost klidně na polovinu.
Také čtěte
Cesta autem do Chorvatska může přijít draho
U osobních aut bývá často potíž s cestou k moři. Česká rodina si v kombíku vyrazí do Chorvatska, kde zaparkují auto a dva týdny ho nepotřebují. Ostré sluneční světlo zahřeje vůz tak, že se na něm nedá udržet ruka. Autobaterie je sice krytý kapotou, ale i tak má přes den klidně 50 stupňů, což elektrochemickou reakci urychlí. Samovybíjení baterie tedy probíhá dost rychle, společně s tím nastupuje i sulfatace a aktivní plocha elektrod se začne pokrývat drobnými krystalky.
V den odjezdu naštvaný otec nechápe a shání někoho se startovacími kabely. Když se povede kombík nastartovat, dojede rodinka zpět domů a cestou se samozřejmě baterie nabije do plna. Jenže už si s sebou nese "jizvy" v podobě zasulfatovaných elektrod. Akumulátor tak má nižší kapacitu i startovací výkon, což se typicky projeví s prvním mrazivým ránem a auto opět odmítne nastartovat. Otec rodiny je opět zasmušilý, netuše, že osud autobaterie zpečetil už v létě.
Neparkujte auto u moře na sluníčku
Jak výše popsanému scénáři zabránit? Stačí u moře neparkovat na sluníčku, ale zajet alespoň někde do krytého stání. Pokud to není možné, je tu ještě varianta autobaterii úplně vyndat z auta a vrátit ji tam před odjezdem. Chápeme, že dovolenou tahle starost navíc úplně nevylepší, ale nenastartovat v den odjezdu je o dost horší.
Zdroj médií: Depositphotos.