PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Vliv tepla na autobaterii, co se s ní děje?

9. 10. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Životnost auto-moto baterie Auto-moto baterie a nabíjení

Spousta řidičů má za to, že autobateriím škodí hlavně nízké teploty. Jenže to není tak úplně pravda, opravdovým zabijákem je pro akumulátory teplo.

Selhání baterie při vysoké teplotě

Články na téma selhání a vybití autobaterie:

  1. Selhání baterie při chladném počasí
  2. Hluboké vybití autobaterie
  3. Co je deep cycle baterie?
  4. Selhání autobaterie při vysoké teplotě - právě čtete
  5. Vybitá baterie v autě není jen typický zimní problém

Problém baterie kamionu

Velký problém je teplo pro autobaterie kamionů. Ty je mají totiž často uložené v boxech z boku vozidla, kde jsou vystavené přímému slunečnímu svitu, což má hned dvě problematiky. Tou první je teplo působící na vozidlo při parkování, které baterii neprospívá a pokud je plně nabitá třeba z noční jízdy, vlivem tepla se zlepší a zrychlí elektrochemická reakce v ní a může být dokonce "přebitá". Modernější systémy sice nabíjení za nižších teplot umí kompenzovat (nenabíjí baterii úplně do plna), ale ne všechny kamiony jimi disponují.

Druhý problém se týká stání - řidič si pustí klimatizaci, rádio a další elektroniku a akumulátor se pomalu vybíjí. Když pak s autem vyjede, pere do napůl vybité baterie výkonný alternátor třeba 100 A. To ji rychleji opotřebovává a zkracuje se její životnost klidně na polovinu.

Cesta autem do Chorvatska může přijít draho

U osobních aut bývá často potíž s cestou k moři. Česká rodina si v kombíku vyrazí do Chorvatska, kde zaparkují auto a dva týdny ho nepotřebují. Ostré sluneční světlo zahřeje vůz tak, že se na něm nedá udržet ruka. Autobaterie je sice krytý kapotou, ale i tak má přes den klidně 50 stupňů, což elektrochemickou reakci urychlí. Samovybíjení baterie tedy probíhá dost rychle, společně s tím nastupuje i sulfatace a aktivní plocha elektrod se začne pokrývat drobnými krystalky.

V den odjezdu naštvaný otec nechápe a shání někoho se startovacími kabely. Když se povede kombík nastartovat, dojede rodinka zpět domů a cestou se samozřejmě baterie nabije do plna. Jenže už si s sebou nese "jizvy" v podobě zasulfatovaných elektrod. Akumulátor tak má nižší kapacitu i startovací výkon, což se typicky projeví s prvním mrazivým ránem a auto opět odmítne nastartovat. Otec rodiny je opět zasmušilý, netuše, že osud autobaterie zpečetil už v létě.

Neparkujte auto u moře na sluníčku

Jak výše popsanému scénáři zabránit? Stačí u moře neparkovat na sluníčku, ale zajet alespoň někde do krytého stání. Pokud to není možné, je tu ještě varianta autobaterii úplně vyndat z auta a vrátit ji tam před odjezdem. Chápeme, že dovolenou tahle starost navíc úplně nevylepší, ale nenastartovat v den odjezdu je o dost horší.

Zdroj info: Autoaku, weby prodejců.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články