S autobateriemi nejsou problémy jenom v zimě. Děje se to i v létě a nejedna rodina z dovolené odjela až poté, co jí někdo nastartoval auto přes kabely.
Vybitá autobaterie v létě? Na dovolené se to děje běžně
Články na téma selhání a vybití autobaterie:
- Selhání baterie při chladném počasí
- Hluboké vybití autobaterie
- Co je deep cycle baterie?
- Selhání autobaterie při vysoké teplotě
- Vybitá baterie v autě není jen typický zimní problém - právě čtete
Jak funguje autobaterie
Stručně k tomu, jak to v akumulátoru funguje. Kladná a záporná elektroda, mezi nimi elektrolyt. Elektrochemická reakce zajistí potřebný proud pro start auta, případně pro pohon dalších systémů, jako je autorádio, světla, klimatizace a podobně.
Jenže ona elektrochemická reakce se neděje jen tehdy, kdy ji potřebujeme, ale probíhá prakticky neustále, jenom velmi pomalu. Její rychlost je závislá na teplotě. Čím je teplota nižší, tím je pomalejší, pakliže teplota vzroste, zvýší se i rychlost samovybíjení.
Možná se teď ptáte, proč máte problémy se starty hlavně v zimě. Je to tím, že teploty pod nulou mohou procesy v baterii zpomalit natolik, že ta má pak problém vydat potřebný proud. Děje se to hlavně u starších autobaterií, které mají desky pokryté sulfatací a nejsou už úplně v kondici. Na podzim se zdá být ještě vše v pořádku, motor chytá na brnknutí. Pak stačí nechat auto stát přes víkend třeba v lednu, v noci z neděle na pondělí padnou teploty k mínus deseti a ráno po pár marných pokusech o start šlapete na autobus.
Také čtěte
Letní teploty umějí vybít i autobaterii, která je jinak naprosto v pořádku. Stačí nechat auto dostatečně dlouho na sluníčku, ideálně tak dva tři týdny. Prudký sluneční žár způsobí urychlení elektrochemické reakce, takže sám od sebe se akumulátor vybíjí daleko rychleji. Majitel auta tomu ještě párkrát pomůže tím, že auto třeba jenom odemkne, otevře kufr a něco z něj vyndá. Všechny řídící jednotky se zapnou, ale motor nenastartuje, než se vše znovu uspí, bere to energii z už tak částečně vybité autobaterie.
Vybitá autobaterie v autě v létě
Velké finále přijde těsně před návratem. Rodinka se sbalí, tatínek odemkne auto, otevře kufr, než se vše napakuje do kufru, tak to nějaký čas zabere, pak přijde okamžik startu a nestane se nic. Auto nenastartuje, protože baterka je vytřískaná. Často padne podezření na nějakou jinou komponentu, ale opravdu je to nejčastěji akumulátor. Asistenční služba vůz nahodí, ten dojede bez problémů zpět do Česka, ale vina neprávem padne na výrobce autobaterie.
Jak tomu zabránit
Přitom stačí poměrně málo, aby se celé situaci předešlo. Předně je dobré, a to z vícero důvodů, neparkovat na přímém slunci. Nedělá to dobře ničemu, nicméně než se to projeví na laku nebo interiéru, potrvá to léta. Autobaterii to může zabít (respektive vybít) v období o dost kratším. Je-li to jen trochu možné, dejte auto na místo, kde bude většinu dne ve stínu, případně ho alespoň jednou za tu dvoutýdenní dovolenou projeďte.
Mohlo by se vám hodit: Nezapomeňte si na cesty do zahraničí sjednat cestovní pojištění! Ochrání vás před nečekanými výdaji a zároveň vás podrží při nejrůznějších komplikacích. Kvalitní „cestovko“ s možností atraktivních připojištění sjednáte během pár kliknutí přes online kalkulačku.
Kalkulačka cestovního pojištění
Zdroj médií: Depositphotos.