Náš test tří generací Škody Superb vytyčil testovací trasu, na které jsme protáhli i Škodu Octavii 4 po faceliftu s oblíbeným dieselem. Jak dobře si vedla?
Škoda Octavia Combi vs. Škoda Superb Combi: Jaká je spotřeba?
Články na téma Škoda Octavia Combi 2.0 TDI:
- Prostornost Škoda Octavia Combi 2.0 TDI vs Škoda Superb
- Test: Škoda Octavia Combi 2.0 TDI
- Škoda Octavia 4: Facelift odstranil největší bolesti
- Škoda Octavia Combi 2.0 TDI a spotřeba - právě čtete
- Škoda Superb 4 nebo Škoda Octavia 4? - již brzy
- Škoda Octavia vs. Škoda Superb – velikost kufru - již brzy
Superb s motorem 2.0 TDI o výkonu 110 kW se předvedl ve skvělém světle. Mix dálnice, okresek a města mu svědčil a zakončil testovací trasu s apetitem 5 litrů nafty na sto kilometrů. Na tak velké auto je to skutečně skvělá hodnota.
No a když se nám v redakci objevila populární Octavia, a to se stejným motorem a rovněž sedmistupňovou automatickou převodovkou, nemohli jsme odolat a projeli jsme identickou trasu i s ní. A pozor, nesnažili jsme se o co nejnižší spotřebu, jeli jsme zcela běžným tempem, a to s autem ve stavu, v jakém jsme ho nastartovali. Nebyl tedy aktivní režim Eco, ale bylo zapnuté vypínání motoru, tedy stop-start systém, což při průjezdu Hradcem Králové a Pardubicemi jistojistě něco málo ze spotřeby ubralo.
Také čtěte
Celková spotřeba se nakonec usadila na hodnotě 4,8 litrů na sto. Dálnice 130 km/h, několik předjíždění s prudší akcelerací, městské rozjezdy a okresky rychlostí 90 až 100 km/h. Cokoliv pod pět litrů považujeme za excelentní hodnotu.
A srovnání se Škodou Superb Combi čtvrté generace? Obě auta měla relativně čerstvý, ale už vcelku zajetý motor. Oktávka něco přes tři tisíce, Superb přes čtyři a měl o dvě desetinky vyšší spotřebu paliva na naší testovací trase. Víceméně to asi odpovídá větší velikosti auta, pokud bychom porovnávali apetit motoru třeba při stošedesátce, jistě by byl rozdíl větší. I přesto, že si Škoda v posledních letech hodně u svých aut hraje s aerodynamikou, projevila by se širší stavba při takové rychlosti více.
Eco režim, který dává smysl
Co nás na obou autech zaujalo, je velmi propracovaný režim Eco. Já vím, že spousta čtenářů o něčem takovém nemůže ani slyšet, ale zde je tento jízdní mód vyladěn doslova k dokonalosti. Nemá tendence podtáčet motor, naopak ho při akceleraci nechává ochotně vytáčet. Ubere na účinnosti klimatizace, ale za teplot kolem 15 až 20 stupňů jsme nepoznali rozdíl, v letních třicítkách by to bylo samozřejmě asi hodně znát. Ale co umí, je vyřazovat. Prostě si vyřadí, když auto jede z kopce a nechá běžet motor. V žádném jiném jízdním režimu se toto neděje, jenom po přepnutí do Eco.
Jelikož však není Eco režim zapnutý standardně hned po nastartování, neprojeli jsme náš testovací okruh s ním, ale v režimu Normal. V tom si převodovka nevyřazuje, ale jenom brzdí motorem, takže do motoru nejde žádné palivo, ale pracně nabraná kinetická energie přichází vniveč. Na okreskách je výhodnější nechat motor klidně běžet na volnoběh, ale zachovat si hybnost, naopak v městském provozu se nám zdá lepší brzdit motorem a nepouštět do motoru palivo žádné.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.