Syntetický olej je pro majitele některých starších vozů stále sprostým slovem. Moderní syntetický olej přitom svými vlastnostmi minerální oleje v mnohém výrazně překonává. Vyplatí se ho tedy použít i u starších automobilů?
Škodí syntetický olej starším motorům?
Články na téma motorové oleje:
- Test motorových olejů
- Jak vybrat motorový olej
- Ředění oleje s benzínem u dvoutaktního motoru – tabulka
- Životnost motorového oleje je omezena hned několika vlivy
- Pančování motorových olejů – jak nenaletět?
- Polosyntetický vs. systentický motorový olej
- Jak vypadá olej do auta v -20 stupních
- Škodí syntetický olej starším motorům? - právě čtete
- Jaký vliv má motorový olej na předčasnou detonaci paliva?
- Recyklované motorové oleje se mohou běžně prodávat
Syntetické motorové oleje už jsou dnes prakticky standardem u nových automobilů, a i majitelé těch o něco starších vozidel na ně mnohdy přecházejí také. Není divu, vlastnosti má syntetický olej ve většině případů lepší než standardní minerální olej. Ale o tom až později. Historie syntetických olejů sahá mnohem dál, než by většina z nás předpokládala. První pokusy se datují až do sedmdesátých let. Nutno však dodat, že většího rozšíření se syntetické oleje dočkaly až na přelomu tisíciletí. I od té doby ale prošly překotným vývojem a dnes splňují ty nejpřísnější standardy.
Syntetický vs. minerální
Samotné rozdělení na syntetické, polosyntetické a minerální motorové oleje je tak trochu zavádějící. Konec konců se veškeré oleje stále vyrábí z ropy. Liší se ale tím, jakým způsobem se z ropy získává základový olej, respektive jakým způsobem se z něj dostávají nechtěné látky. Tady pramení i rozdíl v cenách. Vyrobit totiž minerální olej je z hlediska náročnosti technologií mnohem jednodušší než vyrobit syntetický olej.
Ale o výrobních postupech třeba někdy příště. Faktem je, že dnes už je syntetický olej prakticky nutností, a to především proto, že nové motory pracují se stále řidšími, tedy nízkoviskózními, oleji. Právě minerální oleje už na své limity v oblasti viskozity narazily už před časem, zatímco ty syntetické vesele jedou dál. Výhod syntetických olejů je ale více.
Výhody syntetiky
Mezi hlavní výhody syntetických motorových olejů patří jejich viskózní vlastnosti. Především pak fakt, že díky své struktuře neztrácí vlastnosti při nízkých ani vysokých teplotách. Prokazují pak výrazně lepší mazací schopnosti při studených startech i při vysokých teplotách v maximální zátěži. S vysokou teplotou souvisí i druhá kladná vlastnost. Syntetické oleje lépe odolávají velkým zátěžím a vysokým teplotám. Při nich dochází k výrazně nižšímu odpařování klíčových látek oproti minerálním olejům.
I z pohledu chemie je syntetický olej výrazně odolnější a s časem méně degraduje. Oproti minerálním olejům obsahuje i větší množství čistících aditiv. Typicky se tak syntetický olej vyplatí v extrémních podmínkách. Také lépe zvládá prodloužené intervaly výměny oleje – neznamená to však, že byste intervaly výměny mohli překračovat.
Syntetický olej a starší motory
Jak již bylo řečeno, syntetické oleje se poprvé rozšířily na přelomu tisíciletí. Odtud také pravděpodobně pochází fáma, že syntetické oleje nejsou vhodné pro starší motory a veterány. Pravdou je, že za sebou syntetika má rozsáhlý vývoj, a že to zpočátku skutečně nebylo zrovna ideální. Známé jsou problémy, kdy látky na bázi esterů v oleji reagovaly s těsnícími komponenty motoru (taktéž na bázi esterů) což logicky vyústilo v jejich selhání. To se však právě vývojem a přísnějším testováním vyřešilo a dnes by něco takového hrozit skutečně nemělo.
Pokud máte doma veterána z období první republiky, tak se asi skutečně vyplatí zůstat u klasických minerálních motorových olejů. U novějších veteránů je ale přechod na syntetické oleje naprosto v pořádku. Mnoho uživatelů už nyní používá polosyntetické oleje a ani o tom neví. Při prvním použití plně syntetického motorového oleje je však potřeba dodržet brzký interval výměny. Proč?
Na vině je právě vyšší obsah čistících aditiv. U starších motorů je úplně normální lehké zakarbonování a vytvoření usazenin. Syntetický olej tyto usazeniny často dokáže částečně uvolnit a jeho vlastnosti tím logicky degradují. Před první výměnou se tak doporučuje zkrátit interval klidně i na méně než 5 000 kilometrů. Motor se tím tak pročistí a dále pak můžete syntetický olej používat bez omezení a s běžnými intervaly výměny.
Takže ano, je naprosto v pořádku používat synteticky motorový olej i ve starších automobilech a veteránech. Například Porsche do svých klasických modelů syntetický motorový olej běžně doporučuje. Vždy je však potřeba dodržovat viskozitu stanovenou výrobcem.
Zdroj médií: Depositphotos.
Diskuze (2)
Přechod z minerálního oleje na polosyntetický či syntetický by za výše uvedeného neměl být zásadní problém. Doporučil bych (obzvláště při přechodu z minerálního na syntetický) provést před výměnou oleje výplach motoru olejem následně používaným (tedy ne výplachovým). Uznávám, že se to poněkud prodraží ale důvod tohoto doporučení tkví ve faktu, že z motoru se nikdy nepodaří vypustit všechen olej a dle velikosti a provedení motoru v něm může zůstat i kolem 0,5 l starého oleje. Toto se netýká motorů, které jsou např. po GO suché.