Řada začínajících i zkušených řidičů dělá při řízení zbytečné chyby, které je mohou vyjít ve finále pěkně draho. Tohle je šest nejčastějších zlozvyků, kterými si zbytečně ničíte svůj automobil.
Stání na spojce a další zlozvyky, které vedou k odrovnání auta
Články na téma nešvary a zlozvyky na silnicích:
- Co se stane s autem, když se rozjedete na dvojku?
- Tipy a rady, jak se vyhnout mikrospánku
- Telefonování za jízdy
- Rizika kouření v autě
- Sváteční jezdec či řidič
- Časté zlozvyky řidičů, kterými si nevědomky ničí auto - právě čtete
- Pravidlo zipu dělá řidičům pořád problémy
- Telefonování za volantem se nevyplácí
- Telefon za volantem používat smíte. Nesmíte ho držet - již brzy
Pletete si spojku s podiem
Stání na spojce je asi tím nejčastějším nešvarem, který řidiči na tuzemských silnicích praktikují. Pokud se rozjíždíte do kopce, z hlediska bezpečnosti povolíte spojku do záběru a pak přidáte plyn, je to v normě a nová auta jsou již na takový způsob jízdy připravená. Zbytečně ale nenechávejte spojku prokluzovat déle, než je pro bezpečný rozjezd nezbytné.
Na spojce nestůjte ani při jízdě z kopce. Levou nohu jednoduše posuňte na místo vedle spojky, které je k tomuto účelu v autech speciálně vytvořené. Podobně je na tom i situace, kdy stojíte na červené nebo popojíždíte v koloně se sešlápnutou spojkou místo toho, abyste vyřadili na neutrál.
Při běžném používání spojky je dobré ji sešlapovat až do krajní polohy a „nešidit“ ji řazení tzv. převodem „přes zuby”. V takovém případě si pro změnu ničíte převodovku.
- Přečtěte si také: Tankovat palivo až po okraj nádrže je špatný zlozvyk, kvůli kterému můžete sáhnout pěkně hluboko do kapsy
Neutrál při jízdě z kopce
Častým zlozvykem řidičů je i vyřazení rychlosti na neutrál při jízdě z kopce a používání brzdy. Takto si poměrně rychle odrovnáte brzdové destičky. Pokud navíc tenhle nešvar praktikujete ve snaze ušetřit za palivo, pak pro vás máme špatnou zprávu. Za palivo neušetříte ani korunu a při dlouhém stání na brzdách bez oddychu se dokonce můžou zkroutit jejich brzdové kotouče. Mnohem lepší než jízda na neutrál je, když řidič podřadí a vsadí na brždění motorem.
Rychlý rozjezd v zimním období
Auta si řidiči během zimního období ničí i rychlým rozjezdem bez zahřátí. Motor, převodovka a některé části podvozku se totiž v mrazech zahřívají pomalejším tempem a jsou citlivější na zacházení. Ideální proto je, když na cestu vyrazíte pomaleji a nebudete alespoň zpočátku vytáčet motor do vyšších otáček. Zhruba po 10–20 minutách jízdy je automobil připraven na plné nasazení.
- Mohlo by vás zajímat: Jízda „na výpary“ může mít neblahý důsledek na kondici auta
Nepoužíváte ruční brzdu
Ruční brzda, správně tedy brzda parkovací, plní v autě mnoho funkcí. Jednu základní ale řidiči opomíjejí. Pokud například pravidelně parkujete ve svahu a pouze zařadíte rychlost s předpokladem, že motor auto udrží, pak svůj vůz ráno s největší pravděpodobností sice na původním místě najdete, zbytečně si ale odrovnáváte převodovku.
Proto auto zajistěte „ručkou“. Parkovací brzdu také není dobré tahat tzv. přes zuby, tedy bez použití tlačítka na uvolnění brzdy, i když ji řidič zatahuje. Nejde sice o nějaký obří prohřešek, neexistuje ale sebemenší důvod, proč si auto zbytečně odrovnávat.
Nepečujete o motor
Zvláště dieselovým motorům škodí nedostatečné zatížení. Pokud tedy využíváte jen malou část potenciálu motoru, postupně se bude zanášet a vy jej budete dřív nebo později muset odvézt do servisu na pročištění. Při nízkých otáčkách navíc víc vibruje, což škodí rozvodům. Proto ho čas od času pořádně projeďte. Po svižné jízdě jej ale nechte chvíli běžet naprázdno. Po dlouhé a náročné cestě totiž bývá motor rozpálený, a pokud jej vypnete, dojde k nepřirozeně rychlému ochlazení.
- Přečtěte si také: Nechat auto svému osudu se nevyplácí. Na dlouhodobé odstavení je potřeba ho pořádně připravit
Podceňujete servis
Zaručených způsobem, jak si auto odrovnat, je oddalovat výměnu opotřebených dílů. Pokud tedy během jízdy uslyšíte, že „něco v autě klepe“, je nejvyšší čas poslat vůz ke zkušenému automechanikovi. Problém se může projevit až po delší době. A řešit následky je vždy náročnější než prevence.
Zdroj médií: Depositphotos.