PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Proč nebrat telefon do ruky za jízdy?

4. 5. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Znáte ten pocit, když potřebujete nutně odepsat na mail nebo odpovědět na hovor od šéfa? Raději telefon v autě zavřete do kastlíku, nově vám mohou hrozit až čtyři body!

Telefonování za volantem se nevyplácí

Od začátku roku 2024 se zpřísnily sankce za telefonování za volantem. Řidiči, kteří budou přistiženi s mobilem v ruce za jízdy, si nově vyslouží 4 trestné body v bodovém hodnocení. Nejenže řidiči dostanou dvojnásobek bodů oproti minulému roku, ale čeká je i vyšší pokuta. Její minimum stoupá na 2 500 - 3 500 Kč, dle posouzení závažnosti přestupku policií.

Pro opakované hříšníky (které hlídka policie zastaví během roku dvakrát za stejný přestupek) je tu pak "bonus" v podobě odebrání řidičského průkazu na 1 rok. Po návratu řidičského průkazu je pak čeká psychologický test a opakování závěrečných zkoušek v autoškole. A to ještě není vše! V případě, že se řidič proti pokutě odvolá a správní soud ho shledá vinným, může mu být udělena dodatečná pokuta ve výši od 4 000 do 10 000 korun.

Zákaz se vztahuje na všechna zařízení, která slouží k hovoru nebo záznamu, jako jsou telefony, vysílačky, fotoaparáty, navigace, kamery, diktafony a další. Řidič zkrátka nesmí zařízení držet v ruce nebo jej držet jiným způsobem (např. mezi ramenem a hlavou).

Jak zní zákon?

Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení. Zároveň je povinen se plně věnovat řízení vozidla a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích. Z toho jasně vyplývá, že se zákaz vztahuje i na psaní sms.

Jaké jsou v zákoně kličky?

Zákaz platí za jízdy, avšak zákon nespecifikuje, zda vozidlo musí být v pohybu nebo jen stojí na červené na křižovatce. Zařízení však můžete mít v držáku, který je umístěný na palubní desce (ne na okně, jelikož brání řidiči ve výhledu). To je dle zákona absolutně v pořádku, pokud ho řidič ovládá pouze „ťukáním do obrazovky“.

A co infotainment?

Z našeho pohledu je problematické také ovládání infotainmentu na dotykovém displeji. I přes to, že se jedná o nebezpečnou činnost, která odvádí pozornost od řízení, zákon ji zatím nepostihuje stejně jako například jako telefonování. Je však pravděpodobné, že se tato situace v budoucnu změní. S rostoucím počtem funkcí na palubních deskách a s rozvojem autonomního řízení se otevírá otázka, jakým způsobem regulovat interakci řidiče s technologiemi ve vozidle. Je klidně možné, že v blízké budoucnosti bude i "klikání" na displeji za volantem postihováno body v bodovém hodnocení.

Zdroj info: Ministerstvo dopravy ČR.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články