Znáte ten pocit, když potřebujete nutně odepsat na mail nebo odpovědět na hovor od šéfa? Raději telefon v autě zavřete do kastlíku, nově vám mohou hrozit až čtyři body!
Proč nebrat telefon do ruky za jízdy?
Články na téma nešvary a zlozvyky na silnicích:
- Co se stane s autem, když se rozjedete na dvojku?
- Tipy a rady, jak se vyhnout mikrospánku
- Telefonování za jízdy
- Rizika kouření v autě
- Sváteční jezdec či řidič
- Časté zlozvyky řidičů, kterými si nevědomky ničí auto
- Pravidlo zipu dělá řidičům pořád problémy
- Telefonování za volantem se nevyplácí - právě čtete
Od začátku roku 2024 se zpřísnily sankce za telefonování za volantem. Řidiči, kteří budou přistiženi s mobilem v ruce za jízdy, si nově vyslouží 4 trestné body v bodovém hodnocení. Nejenže řidiči dostanou dvojnásobek bodů oproti minulému roku, ale čeká je i vyšší pokuta. Její minimum stoupá na 2 500 - 3 500 Kč, dle posouzení závažnosti přestupku policií.
Pro opakované hříšníky (které hlídka policie zastaví během roku dvakrát za stejný přestupek) je tu pak "bonus" v podobě odebrání řidičského průkazu na 1 rok. Po návratu řidičského průkazu je pak čeká psychologický test a opakování závěrečných zkoušek v autoškole. A to ještě není vše! V případě, že se řidič proti pokutě odvolá a správní soud ho shledá vinným, může mu být udělena dodatečná pokuta ve výši od 4 000 do 10 000 korun.
Také čtěte
Zákaz se vztahuje na všechna zařízení, která slouží k hovoru nebo záznamu, jako jsou telefony, vysílačky, fotoaparáty, navigace, kamery, diktafony a další. Řidič zkrátka nesmí zařízení držet v ruce nebo jej držet jiným způsobem (např. mezi ramenem a hlavou).
Jak zní zákon?
Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení. Zároveň je povinen se plně věnovat řízení vozidla a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích. Z toho jasně vyplývá, že se zákaz vztahuje i na psaní sms.
Jaké jsou v zákoně kličky?
Zákaz platí za jízdy, avšak zákon nespecifikuje, zda vozidlo musí být v pohybu nebo jen stojí na červené na křižovatce. Zařízení však můžete mít v držáku, který je umístěný na palubní desce (ne na okně, jelikož brání řidiči ve výhledu). To je dle zákona absolutně v pořádku, pokud ho řidič ovládá pouze „ťukáním do obrazovky“.
A co infotainment?
Z našeho pohledu je problematické také ovládání infotainmentu na dotykovém displeji. I přes to, že se jedná o nebezpečnou činnost, která odvádí pozornost od řízení, zákon ji zatím nepostihuje stejně jako například jako telefonování. Je však pravděpodobné, že se tato situace v budoucnu změní. S rostoucím počtem funkcí na palubních deskách a s rozvojem autonomního řízení se otevírá otázka, jakým způsobem regulovat interakci řidiče s technologiemi ve vozidle. Je klidně možné, že v blízké budoucnosti bude i "klikání" na displeji za volantem postihováno body v bodovém hodnocení.
Zdroj médií: Depositphotos.