Už počátkem ledna 2024 se v Česku rozběhne dlouho očekávaná výzva na podporu tuzemské elektromobility. Pro podnikatele jsou připraveny finanční příspěvky v ceně 1,95 miliardy korun.
Stát připravil na podporu elektromobility 2 miliardy korun
Články na téma dotace na elektromobily:
- Dotace na elektromobil v ČR
- Dotace na elektromobil 2022
- Dotace na pořízení elektromobilu v zahraničí
- Zvýhodnění elektromobilů dotacemi – kdy bude zrušeno?
- Dotace na nákup elektromobilu v Česku startují - právě čtete
- Německo a dotace na elektromobily
- Francie a dotace na elektroauta
- Firemní dotace na elektromobil
Elektromobilita v České republice se dlouhodobě netěší příliš vysoké oblibě. V kontextu celé Evropské unie se Česká republika v pomyslném žebříčku nachází na předposledním místě. Hůře na tom je už jen Slovensko. Podle nedávných dat Centra dopravního výzkumu pod ministerstvem dopravy bylo k 30. září 2023 v tuzemsku registrováno 20 323 osobních bateriových aut.
Řada průzkumů veřejného mínění však naznačuje, že velkou bariérou pro nákup nového elektromobilu v České republice je i jeho vysoká pořizovací cena. I proto je zřejmé, že tuzemský elektromobilový sektor se minimálně v blízkých letech pravděpodobně neobjede bez štědré dotační podpory. Díky státní subvenci se totiž konečná cena nového elektromobilu významně sníží.
Pro podnikatele na nové elektromobily necelé 2 miliardy
Takovou dotační podporu v předchozích měsících připravilo tuzemské Ministerstvo průmyslu a obchodu. Už v lednu roku 2024 totiž uvede v život miliardovou výzvu, která by v praxi mohla rozvoj české elektromobility významněji nastartovat.
Prozatím se počítá s tím, že dotační podporu zaplatí čeští daňový poplatníci. Aby Česká republika mohla pro financování této dotační podpory počítat i s evropskými penězi, musí se během trvání výzvy prodat alespoň 4 555 elektromobilů. Jde o cíl a podmínku, kterou Ministerstvo průmyslu a obchodu v rámci programu vyhlásilo.
Miliardová výzva tedy může být financována z evropských prostředků skrze Národní plán obnovy a má zvýšit poměr alternativních paliv na českém trhu. Na pořízení nových vozů stát alokoval celkem 1,65 miliardy korun, menší část finančních prostředků je určena i v případě rozvoje infrastruktury, kde jde celkem o 300 milionů korun.
Štědré finanční příspěvky i záruky za úvěry
Avizovaná finanční podpora bude od nového roku poskytována ve formě finančního příspěvku od Národní rozvojové banky a dále pak skrze bankovní záruky. Kromě bateriových elektrických vozidel budou mít firmy možnost pořídit i auta na vodíkový pohon. Výzva se týká osobních i nákladních vozidel a je tedy jen na vedení konkrétního podniku, o jaký vůz zrovna projeví zájem.
V případě nákupu nového osobního elektromobilu za přispění nově vyhlášené dotační podpory bude platit, že finanční příspěvek může dosahovat až na 200 tisíc korun. V případě nákladního vozu tomu může být dokonce až 300 tisíc korun. Dalších 50 tisíc korun je možné od státu získat pro pořízení dobíjecí stanice typu AC, v případě typu DC s výkonem do 40 kilowattů jde o 100 tisíc korun. Pokud by podnik měl zájem o ještě výkonnější DC stanice, mohl by počítat se státní subvencí ve výši až 150 tisíc korun.
Také čtěte
Národní rozvojová banka ale počítá i s tím, že bude podnikatelům poskytovat za úvěry od financujícího subjektu dostatečné záruky, a to až do výše 70 procent jistiny. V případě pořízení například osobního vozu může rozvojová banka poskytnout záruku za úvěr od 300 tisíc do 1,5 milionu korun.
Podnik ale musí počítat i s tím, že výše celkové dotační podpory v oblasti elektromobility je omezena, a to na 4,7 milionu korun pro nadcházející tři léta.
Žádosti o podporu budou ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu přijímány až do 30. září roku 2025 a s financováním zájemcům v praxi pomůže i většina tuzemských leasingových společností a automobilek. Úředníci z Ministerstva průmyslu a obchodu slibují, že podání žádosti o dotaci bude snadné. I proto očekávají, že státní podpora se vyčerpá ještě v průběhu roku 2024.
Je ale zřejmé, že pobídky směřují primárně na firmy. Do budoucna by ale stát měl ve svém rozhodnutí zohlednit, zda do dotační podpory nezahrnout i běžné občany, jako jsou třeba majitelé domů se solárními panely.
Zdroj médií: Depositphotos.