Vysoká cena elektromobilů se řadí mezi klíčové faktory, proč se zatím ani v rozvinutých ekonomikách nedaří vymýtit tradiční paliva. Možnou cestou jsou dotace, nyní je připravila i Francie.
Ve Francii platí nové dotace na nákup elektroaut
Články na téma dotace na elektromobily:
- Dotace na elektromobil v ČR
- Dotace na elektromobil 2022
- Dotace na pořízení elektromobilu v zahraničí
- Zvýhodnění elektromobilů dotacemi – kdy bude zrušeno?
- Dotace na nákup elektromobilu v Česku startují
- Německo a dotace na elektromobily
- Francie a dotace na elektroauta - právě čtete
- Firemní dotace na elektromobil
Mnohé vlády na Západě řeší, jak co možná nejrychleji rozšířit přítomnost elektromobilů na silnicích. V řadě ekonomikách si ale elektroauta prozatím ještě nevybudovala potřebnou důvěru a pozornost. Velkou překážkou je i vysoká pořizovací cena. Řada lidí na nové elektroauto jednoduše nemá, což si uvědomují kupříkladu i francouzští politici.
Tam se ale rozhodli vysokou pořizovací cenu nového elektroauta řešit. Připravili nové kolo dotací, které má elektroauta zpřístupnit i nízkopříjmovým domácnostem. Výše bonusu se od počátku ledna může vyšplhat až na 7 tisíc euro, což je v přepočtu zhruba 170 tisíc korun. O takový příspěvek ale mohou žádat jen ty nejchudší osoby. S přibývajícím příjmem totiž francouzská dotační podpora na nákup nového elektrického vozu klesá. Nejmajetnější na ni nemusí dosáhnout vůbec.
Francouzská dotační pravidla jsou tvrdá
Francie představila nové kolo dotací v rámci Programu inkluzivní mobility. Kromě štědrých dotačních podpor se ale francouzská vláda rozhodla nastavit pravidla tak, aby co možné nejvíce vyřadila z prodejů neevropské automobilky. Dotační zvýhodnění se ve Francii zároveň nově týká jen modelů s cenou pod úrovní 48 tisíc euro, což je v přepočtu zhruba 1 156 000 korun. Hmotnost těchto vozů zároveň musí být nižší než 2 400 kilogramů.
Čínské firmy samozřejmě nejsou z oznámených francouzských pravidel nadšené. Navíc se dá očekávat, že podobné podmínky budou přicházet i z dalších evropských států. Většina států i firem v Evropské unii se totiž obává, že rostoucí čínské automobilky by v případě nejhoršího možného scénáře mohly zcela zlikvidovat evropský autoprůmysl. Důvod je jednoduchý. Nabídkové ceny čínských elektromobilů jsou při velmi podobné kvalitě o mnoho nižší.
Již účinná francouzská pravidla totiž obsahují enviromentální hodnocení, které zohledňuje mimo jiné původ a způsob výroby elektromobilu. Nové francouzské předpisy tak berou v potaz třeba i emise oxidu uhličitého pří výrobě. Velkou francouzskou novinkou je však také takzvaný sociální leasing, tedy pronájem elektroauta pro nízkopříjmové domácnosti, a to za 100 euro měsíčně (zhruba 2 500 korun). Toto opatření se podle mnohých odborníků řadí v globální rovině opravdu mezi přelomové. Má však i své nevýhody, jak tento článek ukáže.
Na výhodný elektrický leasing řada lidí nedosáhne
Francouzská vláda se v kontextu ohlášeného sociálního leasingu zároveň rozhodla uhradit nízkopříjmovým domácnostem první leasingovou splátku ve výši až 8 tisíc korun. Během minimálně tříletého období tak půjde celkem o pomoc v maximální výši 13 000 euro.
Tento ohlášený leasing ale má několik dalších přísných pravidel. Zájemci o něj musí bydlet více než 15 kilometrů od svého pracoviště a k tomu, aby do tohoto místa dojeli, se bez osobního vozu prakticky neobejdou.
Další podmínkou je, že do zaměstnání tyto osoby najezdí více než 8 tisíc kilometrů za rok. Zájemci musí zároveň získat potvrzení od svého zaměstnavatele. Pokud řidič nepracuje, musí doložit alespoň čestné prohlášení a doklad o tom, že se jedná o příjemce francouzských sociálních dávek. V opačném případě má smůlu.
Dostupných leasingů je ve Francii pro rok 2024 málo
Nedostatkem ohlášeného leasingu je i to, že Francie pro celý rok 2024 počítá jen s poměrně malým celkovým počtem dostupných leasingových smluv. Ačkoliv v této jihoevropské ekonomice žije více než 68 milionů obyvatel, v letošním roce se podpora dotkne maximálně 25 tisíc lidí, což řada odborníků kritizuje.
Zdroj médií: Depositphotos.