🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
HROMADNÝ NÁKUP 🛞

Tachograf – k čemu slouží

5. 9. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Z tachografů se za pár týdnů až měsíců stane velké téma. K čemu ale takový tachograf slouží a proč ho musejí řidiči používat?

Tachograf – k čemu slouží

Články na téma tachografy:

  1. Tachografy: Co to vlastně je? - právě čtete
  2. Nové tachografy – co umějí proti těm starým?
  3. Nevýhody výměny tachografů
  4. Tachografy a jejich výměny – proč to nenechat na poslední chvíli - již brzy
  5. Co obnáší výměna tachografu - již brzy

Tachograf pro všechna vozidla nad 3,5 tuny

Ze zákona musí mít každé vozidlo nad 3,5 tuny, až na pár výjimek, nainstalovaný tachograf. Je to zařízení, které zaznamenává rychlost jízdy v čase. Má vlastně dvě osy, na jedné je aktuální rychlost, na druhé čas a je tak možné zpětně dohledat hlavně to, kdy se vozidlo pohybovalo a kdy ne.

Souvisí to s povinnými přestávkami řidičů a dobou odpočinku. Jejich cílem je zlepšit bezpečnost dopravy a snížit počet nehod. Odpočatý řidič totiž dělá méně chyb, než řidič, který jede, dokud mu doslova nepadá únavou hlava na volant.

Povinné bezpečnostní přestávky a odpočinek

Bezpečnostní přestávku musí řidič mít po 4,5 hodinách jízdy, a to na 45 minut. Eventuálně lze přestávku rozdělit na dvě, jednu 15minutovou, druhou 30minutovou.

Během každých 24 hodin musí řidič odpočívat alespoň 11 hodin v kuse. Je možné tuto dobu zkrátit na 9 hodin, ale to maximálně třikrát mezi týdenními dobami odpočinku. Rovněž je možné si odpočinek rozdělit na dvě části. První nejméně 3 hodiny a druhá 9 hodin, takže v součtu se celková doba odpočinku protáhne na 12 hodin. Jsou-li v autě dva řidiči, platí doba odpočinku 9 hodin každých 30 hodin, nikoliv 24 hodin.

Funguje ještě týdenní doba odpočinku, a to tak, že ve dvou po sobě následujících týdnech musí mít řidič dvě běžné týdenní doby odpočinku 2 x 45 hodin. Nebo může mít jednu běžnou dobu odpočinku a jednu zkrácenou v délce 24 hodin. Toto zkrácení však musí „dohnat” během třetího týdne.

Tachograf toto zaznamenává buď na klasické „kolečko“, tedy na papír, nebo digitálně. V takovém případě je možné záznam jízdy vytisknout na papírovou pásku, stejnou, na jakou tisknou třeba pokladny v obchodech. Rozdíl mezi digitálním a analogovým tachografem je rovněž v tom, že u analogu je teoreticky možné vyhodit kolečko a záznam zničit, někteří řidiči také „šachovali“ s kolečky a jezdili na dvě, která průběžně měnili, jak se jim to hodilo.

Kontrola tachografu přes Bluetooth

Silniční kontroly policie se na kamiony a dodržování přestávek často zaměřují, a to zejména v zahraničí. Pakliže policista zjistí, že dochází k porušování plánu přestávek a doby odpočinku, vyvodí z toho důsledky v podobě pokuty, případně správního řízení. Nejnovější verze digitálních tachografů (G2/V2 – druhá verze druhé generace) umožňují čtení dat i bez přímého fyzického přístupu k tachografu, což částečně uměla už verze G2/V1. Vozidlo projede kolem čtečky a předá data o případném překročení týdenní doby řízení, době řízení bez přestávky a policista tak hned ví, jestli má smysl situaci řešit dále, nebo je vše v pořádku. Kontroly to zrychlí pro obě strany.

Zdroj info: truckunion.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články