Od 21. 8. 2023 musejí mít nová auta nad 3,5 tuny digitální tachograf druhé generace a druhé verze (G2/V2). Co umí oproti těm starším?
Tachografy vstupují do nové doby
Články na téma tachografy:
- Tachografy: Co to vlastně je?
- Nové tachografy – co umějí proti těm starým? - právě čtete
- Servis tachografů
- Tachografy v dodávkách
- Tachografy – povinnost a pokuty - již brzy
- Cejchování tachografu – jak to probíhá? - již brzy
- Tachograf do dodávky – dává to smysl? - již brzy
- Kalibrace tachografu - již brzy
Co umějí nové tachografy?
Nejstarší typ tachografu je klasický analogový s kolečkem z papíru. Zápis probíhal velmi podobně, jako u například seismoskopu a principem to bylo velmi jednoduché až primitivní zařízení. Pak přišly digitální tachografy, které ukládaly více dat, která z nich bylo možné při kontrole dostat. Tachografy G2/V2 umějí odeslat větší množství dat na dálku, ale mají i další výhody.
Po přejetí hranice bylo u předchozí generace digitálních tachografů nutné zastavit a přepnout tachograf na zemi, do které vozidlo vjelo. Nejnovější verze už toto zvládá automaticky na základě GPS polohy a mapových podkladů. Je však potřeba, aby měl řidič kartu vydanou po 17. 7. 2023. Karty starší tuto funkci nepodporují.
Výměny se blíží
Největší problém s tachografy je nutnost jejich výměny. Do 31. prosince 2024 musí dojít k náhradě analogových a digitálních první generace (G1) za nejnovější typ (G2/V2). To jsou reálně tisíce vozidel nejenom u nás, po celé Evropě se to týká tisíců firem a přepravců.
Do 19. srpna 2025 musí všechna vozidla, která mají povinnost mít tachograf, být vybavena nejnovější generací. Zkrátka na silnici v EU nebude smět vozidlo se starším typem tachografu. Od 21. srpna 2023 mají nově registrovaná vozidla už tachograf G2/V2. Po silnicích se nicméně pohybuje spousta relativně nových aut, která jsou třeba z první poloviny roku 2023, ale jejich majitelé je budou muset vybavit novým tachografem.
Co obnáší výměna tachografu?
Proces výměny tachografu není jen tak, že se přijede jako na STK a za 20 minut je hotovo. Kdepak! Je potřeba demontovat tachograf starý, jeho čidla a vyndat kabelové svazky. Nainstaluje se tachograf nový, stejně tak čidla a pak se ještě zařízení kalibruje. Náklady se pohybujeme někde kolem 30 tisíc korun s tím, že výměna samotná zabere asi čtyři až osm hodin.
Dopravcům samozřejmě nikdo výměnu nezaplatí, je to náklad, který nesou sami. A nové tachografy jim samotným nepřinesou reálně vůbec nic. Firma o 10 kamionech musí najít prostor na dopravu všech aut do servisu a náklady budou víc jak čtvrt milionu korun. Po dobu výměny samozřejmě auto negeneruje zisk, protože nejezdí. A jestli se ptáte, kdo dopravcům tyto všechny náklady uhradí, tak to bude koncový zákazník. Zdražení dopravy se totiž vždy promítne do cen zboží.
Zdroj médií: Depositphotos.
Odborné informace o tomto tématu poskytl partner
Jsme autorizovaným servisem SCHMITZ CARGOBULL z Chebu. Náš servis se o vás kompletně postará bez ohledu na to, zda vlastníte jedno vozidlo nebo disponujete rozsáhlým vozovým parkem.