EU nařídila vyměnit všechny starší tachografy do 19. srpna 2025. Proč a co to vlastně komu přinese? Pojďme se na to podívat.
Tachograf – jeho výměna dopravci nic nepřinese
Články na téma výměna tachografů:
- Nevýhody výměny tachografů - právě čtete
- Tachografy a jejich výměny – proč to nenechat na poslední chvíli
- Co obnáší výměna tachografu
- Tachografy – dopravní firmy jsou zatím v klidu
- Nové tachografy: Co na to majitel spediční firmy?
- Nové tachografy: Jak jsou na tom firmy? Stíhají výměny?
- Tachografy nestihli vyměnit všichni. Kamiony budou stát
- Výměna tachografu: Problémy, které mohou nastat
- Tachografy – k čemu slouží a proč se budou měnit? - již brzy
Výměna tachografu a její „přínos“
Tachograf bohužel nelze vyměnit stejně snadno, jako třeba autorádio. Je to práce minimálně na čtyři hodiny, mění se i čidla a na závěr je potřeba zařízení zkalibrovat. Náklady se pohybujeme kolem 30 tisíc korun za jedno vozidlo.
Jenže výměnou náklady nekončí. On totiž kamion, který nejezdí, negeneruje zisk. A cílem každého provozovatele autodopravy je ideálně 100% vytížení. Někdo musí vůz vzít, zajet s ním do servisu na výměnu a pak ho ze servisu stáhnout. V optimálním případě tak výměna vyblokuje tahač na jeden den, reálně to budou dny dva až tři.
Dopravcům nepřináší výměna pozitivního vůbec nic. Malou výhodu to má jenom pro řidiče. Pro přepínání mezi zeměmi nebudou muset za hranicemi zastavovat, ale změna proběhne automaticky podle GPS polohy.
Bruselské čtení
Pokud vás to zajímá, výměnu tachografů nařizuje Nařízení Evropského parlamentu a rady (EU) 2020/1054. Jestliže si chcete trochu počíst v tom, co v Bruselu na téma tachografy vypotili, zadejte si do vyhledávače „Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1054 ze dne 15. července 2020“. Veškerá schvalovaná legislativa je mimochodem překládána i do češtiny.
Zábavná je především první část dokumentu, která vyjmenovává 39 (!) důvodů, proč je super, že se mění legislativa kolem tachografů. Není tam jeden jediný bod, který by se věnoval konkrétní výhodě, kterou nové tachografy přinesou dopravcům a velkoryse se samozřejmě opomíjí náklady s výměnou spojené. Za to tam najdeme skoro až budovatelské obraty, pro příklad:
- „V zájmu podpory sociálního pokroku…“
- „Normy mohou být revidovány s cílem zajistit lepší přístup k alternativním palivům v souladu s politikami, které tuto infrastrukturu rozvíjejí“
- „Aby se zvýšila nákladová efektivnost prosazování předpisů v sociální oblasti, měly by být stávající a inteligentní systémy tachografu plně využívány a inteligentní tachografy by se měly stát povinnými i pro lehká užitková vozidla nad určitou hmotnost, která jsou provozována v mezinárodní dopravě pro cizí potřebu. Proto by se měly zlepšit funkce tachografu, aby umožňoval přesnější určování polohy.“
Nadějně působí bod číslo 33, který praví:
- „Vzhledem k pokračujícímu technologickému vývoji zkoumá Komise možnost vypracování nových technických řešení, která by nabízela stejné výhody a bezpečnost jako ta, která nabízí inteligentní tachograf, při stejných nebo nižších souvisejících nákladech.“
Možná by to šlo i jinak
Zde se pozastavme, protože Evropský parlament a Rada EU očividně tuší, že by se dalo registrování rychlosti vozidla a povinných přestávek realizovat i jinak než šikanováním dopravců skrze povinné a dost nákladné výměny tachografů. Možná by nebylo od věci zkusit to třeba pomocí mobilní aplikace. Každý smartphone dnes umí hlásit svoji polohu a z jejích změn v čase vypočítávat rychlost. S trochou snahy by to tak možná postačilo vyvinout jednotnou aplikaci, kterou by si řidiči nainstalovali a z telefonu tím udělali i tachograf. Kdyby se to pojalo trochu chytře, šlo by to třeba propojit se systémem varování před nenadálými událostmi na trase, rezervací parkovacích míst na odpočívadlech a spoustou dalších vychytávek.
Zdroj médií: Depositphotos.
Informace o výměně tachografů poskytl partner
Jsme autorizovaným servisem SCHMITZ CARGOBULL z Chebu. Náš servis se o vás kompletně postará bez ohledu na to, zda vlastníte jedno vozidlo nebo disponujete rozsáhlým vozovým parkem.