PRÁCE 🧰
Vánoční trhy 🎄

Teplota motoru vzroste nejlépe jízdou hned po startu

22. 10. 2023 3 min. čtení diskuze (3) Tipy a rady Jak vybrat olej Problémy (oleje) Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Spousta řidičů dělá každý rok tu samou chybu – auto zahřívají tím způsobem, že ho nechají stát na místě a motor se tak líně převaluje na volnoběh. Dělalo se to takto dříve, moderním autům to nesvědčí.

Teplota motoru vzroste nejlépe jízdou hned po startu

Články na téma kontrola motorového oleje:

  1. Jaký má být tlak oleje v motoru
  2. Hustota motorového oleje
  3. Kontrola hladiny oleje v motoru
  4. Měrka oleje a jak s ní zkontrolovat olej v motoru
  5. Kontrola oleje v motoru
  6. Teplota oleje v motoru ukazuje, jestli je ohřátý. Voda nikoliv - právě čtete

Ano, každý rok vídáme ten samý jev. Před odvozem dětí do školy si maminka nebo tatínek odskočí třeba před snídaní nastartovat auto, aby pak vlezli do zahřátého. Vůz jim na zahradě třeba dvacet minut běží na volnoběh, aby do něj pak mohli sednout se vším komfortem, zejména tím tepelným. Je to bohužel tak trochu zbytečné, zejména u nových aut.

Olej zaostává za vodou

Ideální způsob, jak auto, respektive motor, rychle dostat na provozní teplotu, je jednoduše hned vyjet. Ideálně klidným tempem, žádné honění agregátu do vysokých otáček. Olej je ještě ztuhlý a jeho schopnosti správně mazat omezené, takže je lepší netlačit moc na pilu. Postupem času začne růst nejdříve teplota chladicí kapaliny a v závěsu za ní i teplota oleje. Ta je důležitější! Ohřát chladivo je sice fajn, ale klíčové pro motor je mazivo a jeho teplota. Počítejte s tím, že jeho teplota roste opravdu dost pomalu a na provozní teplotu, tedy na 85–100 °C se dostane za dvojnásobek času/ujetých kilometrů, než to trvá chladicí kapalině. Některá auta disponují ukazatelem teploty oleje, schválně si to zkuste vypozorovat – voda už má třeba 90 °C, olej je v tu chvíli klidně teprve na 55 °C, což rozhodně neznamená, že je dostatečně ohřátý.

Moderní motory a jejich ohřívání

Motory novějších aut plnících přísné emisní normy jsou tak účinné, že na volnoběh mají problém se vůbec ohřát. Komplikuje to i stop-start systém, který je neustále vypíná, ale i po deaktivaci stop-startu je možné, že teplota jak vody, tak oleje, poroste velmi, velmi pozvolným tempem. Dokud není ohřátý zhruba na 300 °C, nefunguje ani katalyzátor, proto automobilky někdy montují ještě tzv. předkatalyzátor, který se ohřívá rychleji a čistý výfukové plyny ještě před tím, než se ohřeje katalyzátor hlavní.

U přímovstřikových benzinových motorů také za studena dochází k ředění oleje benzínem, protože ten kondenzuje na stěnách válců a pístní kroužky ho strhávají dolů do vany. Schválně si třeba u na krátkých trasách provozovaného TSI agregátu zkuste někdy vyndat měrku maziva a přivoňte si. Ucítíte typický benzinový odér. I proto je mimochodem lepší zkrátit u aut, která jezdí zejména po městě, interval výměny oleje klidně na 8 tisíc kilometrů.

Zejména tyto novější motory jsou stavěné skutečně na to, aby hned vyjely. Je asi jedno, jestli budete ještě půl minuty škrábat sklo, nebo hned po startu vyrazíte, ale moc to neodkládejte. Pakliže vám jde především o teplo v interiéru, tak zde jsou automobilky zákazníkům vstříc. Třeba už Škoda Rapid měla od druhé nejnižší výbavy přídavný topný element (v podstatě odporový drát) a topila tedy do minuty, ačkoliv motor byl stále ještě studený. Dále se prakticky u každého nového motoru dělají chlazené výfukové svody, což je další urychlení ohřátí chladicí kapaliny, a tedy i zkrácení doby, než se vyhřeje interiér teplým vzduchem. Je nicméně potřeba s autem vyjet a nechat motor pracovat v provozních otáčkách.

Zdroj info: caranddriver, yourmechanic.
Zdroj médií: Depositphotos.
[email protected], 22. 10. 2023 19:30, reagovat
Dobrý den, mohu se zeptat, jaký je podle vás ideální postup na zahřátí dieselu? Mám 2.0tdi a zajímalo by mě, do jakých maximálních otáček bych měl agregát vytáčet když je studený, ale zároveň nechci řadit příliš nízko, aby nedocházelo k podtáčení
Děkuji za odpověď
Jakub Mokříš, 22. 10. 2023 20:40, reagovat
Dobrý den, díky za otázku! U dieselu bych to vytáčel za studena do 2,5 tisíc.
[email protected], 23. 10. 2023 5:29, reagovat
Dobře, mockrát Vám děkuji za odpověď!

Podobné články