Hustotu motorového oleje lze snadno zaměnit za slovo viskozita. Ať už to nazvete jakkoli, vždy se bude jedna o jednu z nejdůležitější vlastností maziva.
Hustota motorového oleje
Články na téma kontrola motorového oleje:
Každá kapalina má své vlastnosti, podle kterých se měří. V případě motorového oleje - tedy maziva je to jeho vazkost. Pokud je nízká, mazivo je více tekuté a při zastavení auta hrozí, že na komponentech nezůstane žádný ochranný film, neboť olej všechen steče do klikové skříně. Pokud naopak příliš vysoká je schopnost proudění nižší a také se dostavuje vyšší odpor při tření částí o sebe, což znamená krácení životnosti těchto komponent a zvýšení spotřeby. Ideální pro životnost je najít určitý kompromis.
Aby to nebylo tak jednoduché nebo spíše aby to bylo přehledné, rozdělují se maziva do viskozitních tříd dle specifikace SAE. Podle té se dá následně snadno orientovat v tom, co váš motor potřebuje. Tabulka s viskozitou může sloužit i k měření. Třídy se rozdělují na letní a zimní. Setkat se ale můžete v současné době i s celoročními oleji, které obstojí v podmínkách pro obě sezóny.
Viskózní třída (prvních 6 je pro zimní oleje, druhá skupina pro letní oleje) | Ve studeném stavu - max. viskozita (mPa.s) | Ve studeném stavu - hraniční čerpací teplota (°C) | Při 100 °C - minimální viskozita (mm2/s) | Při 100 °C - kinematická (maximální) viskozita (mm2/s) | HTHS 150 °C - dynamická viskozita |
0W | 6200 při -35°C | -40 | 3,8 | - | - |
5W | 6600 při -30°C | -35 | 3,8 | - | - |
10W | 7000 při -25°C | -30 | 4,1 | - | - |
15W | 7000 při -20°C | -25 | 5,6 | - | - |
20W | 9500 při -15°C | -20 | 5,6 | - | - |
25W | 13000 při -10°C | -15 | 9,3 | - | - |
20 | - | - | 5,6 | <9,3 | 2,6 |
30 | - | - | 9,3 | <12,5 | 2,9 |
40 | - | - | 12,5 | <16,3 | 2,9 |
40 | - | - | 12,5 | <16,3 | 3,7 |
50 | - | - | 16,3 | <21,9 | 3,7 |
60 | - | - | 21,9 | <26,1 | 3,7 |
Pro tabulku platí jednoduché pravidlo, čím je třída vyšší, tím je vyšší také viskozita samotného maziva. Jestliže se u maziv nachází písmeno W, znamená to Winter a garantuje to, aby motorový olej v tuhých zimách neztuhl nebo se nezhoršily jeho vlastnosti mazání. Pokud je údaj bez tohoto písmene, pak se jedná o mazivo vhodné do vysokých teplot.
V nabídkách produktů se nachází jednorozsahová a vícerozsahová maziva. Ta první se označují pouze jako třeba 15W, jestliže se jedná o olej vícerozsahový jedná se o známý údaj například 10W-40. V tomto případě se jedná o mazivo, které je celoroční a splňuje tak dvě viskozitní třídy naráz - jak letní, tak i tu zimní.
Při doplňování maziv je vhodné se řídit tím, co předepisuje výrobce a nezaměňovat motorové oleje, protože v obchodě nemají zrovna ten váš. Mohlo by to totiž motoru ublížit a vy byste se časem nedoplatili.