Všimli jste si, že v zimě se obvykle autu zvedne spotřeba? Ano, je to normální a ano, dá se s tím i něco dělat a apetit motoru srazit blíže letním hodnotám.
Co způsobuje nárůst spotřeby auta v zimě?
Články na téma spotřeba paliva:
- Jak vypočítat spotřebu paliva u automobilu?
- Auta s malou spotřebou paliva
- Spotřeba paliva - jak ji snížit a co ji ovlivňuje
- Co způsobuje nárůst spotřeby auta v zimě? - právě čtete
- Jak zaručeně nešetřit na palivu
- Jak snížit spotřebu paliva – ne úplně známé triky
- Vliv systému Start-Stop na spotřebu paliva
- Snížení spotřeby cestou na dovolenou
- Srovnání spotřeby vozu se střešním boxem a bez
- Jak jezdit s autem ekonomicky
- Jak vypočítat reálnou spotřebu automobilu? - již brzy
- Do Chorvatska a Itálie Superbem: Tipnete si, jaká byla naše spotřeba?
Nevozte sníh
Zní to možná logicky, ale spousta řidičů si neuvědomuje, že sněhová pokrývka na autě se jednak vozit nesmí (odletující sníh a led může ohrozit ostatní účastníky provozu) a pak taky dost zásadně narušuje aerodamickou siluetu. A s tím se samozřejmě pojí vyšší spotřeba, takže i pečlivě ometené auto může na dálnici baštit klidně o nějakou tu deci paliva navíc. Stačí přední kapota a střecha pokrytá takovou tou ledovou „krupičkou“.
Dofoukněte gumy
Zákon víceméně předepisuje řidičům, kdy mají přezout. Pokud tak neučiní, musejí se spoléhat na to, že bude hezky a v případě souvislé sněhové nebo ledové pokrývky vozovky, nemají na silnici na letních pláštích co dělat. Jenže na přelomu října a listopadu ještě většinou není úplně zima a kdo přezuje a nafouká gumy za relativně teplého dne, ten je bude mít v zimě podhuštěné. To s sebou nese i vyšší valivý odpor a tedy i spotřebu. Za tepla se totiž vzduch rozpíná a jeho tlak se zvyšuje, chlad má opačný efekt. Proto nezapomeňte pláště dofouknout, až klesnou teploty někam kolem nuly.
Ztuhlý olej
Pokles teplot má ještě další efekt, kterým je promrzlý motor i jeho olejová náplň. Moderní maziva zůstávají řídká i za nízkých teplot, ale klasická 15W-40 teče o poznání hůř. Při startu a chvíli po něm tak musí agregát překonávat daleko vyšší odpory a dokud se nezahřeje, tak holt bude jeho spotřeba vyšší. Dá se tomu pomoci jeho rychlejším zahřátím - zbytečně ho neduste, jeďte spíš plynule. Rozhodně ale nemá smysl studený motor podtáčet. Tím se doba ohřívání jen zbytečně prodlužuje a v konečném důsledku mu to spíš škodí než prospívá.
Bohatší směs
Motor také déle poběží na bohatší směs, což platí zejména u zážehových agregátů. Důvod je jednoduchý - ve studeném vzduchu se benzín hůře odpařuje a řídící jednotka to kompenzuje bohatší směsí. I to samozřejmě má svůj podíl na vyšší spotřebě paliva.
Zdroj médií: Depositphotos.