PRÁCE 🧰
Vánoční trhy 🎄

Test: Toyota Yaris Cross - Yaris dospěl a dostal papučky do hor

16. 10. 2022 7 min. čtení diskuze (0) Testy

Toyota Yaris Cross je kompaktní SUV ze segmentu B. Jak se s ním jezdí v městských ulicích i mimo ně?

Test: Toyota Yaris Cross - Yaris dospěl a dostal papučky do hor

Yaris Cross dospěl a na rozdíl od svého menšího brášky vyfasoval i papučky do hor. Segment kompaktních SUV se rozšiřuje každým směrem a Toyota rozhodně nechtěla být pozadu. Yaris Cross je vyráběn ve Francii. Ladné křivky mu tudíž rozhodně nechybí. Spolu s nimi se Toyota nejspíš rozhodla okouzlit především něžná pohlaví, která doma většinou rozhodují o financích. S Hybridním Crossem se vy ani vaše polovička již víckrát nemusíte obávat městských patníků. Protože právě ve městě bude nový Yaris Cross jako doma. Od tohoto kompaktního SUV z dílny japonské Toyoty však nepočítejte s žádnou větší zábavou. Yaris Cross od svého rozpustilého menšího sourozence vychytal mnoho chyb, avšak kvůli tomu zvážněl a dospěl. Od Crosse je až sprosté očekávat nějakou větší zábavu. Jedná se o menší SUV, které má rodinu odvést bezpečně z bodu A do bodu B.

Test: Toyota Yaris Cross - Yaris dospěl a dostal papučky do hor

Nová Toyota Yaris Cross - exteriér a podvozek

Nová Toyota Yaris Cross od svého sourozence převzala platformu TNGA GA-B, spolu s Yarisem sdílí také rozvor 2560 mm. Ve všech oststních rozměrech však svého bratříčka však přerůstá. Délka Toyoty Yaris s přídomkem Cross pak sčítá 4 180 mm, šířka je 1 765 mm a výška končí na 1 560 mm. Pohotovostní hmotnost Yarise Cross je 1 110–1 270 kg. Světlá výška je 170 mm a díky tomu je Yaris Cross opravdu výborným společníkem pro takové řidiče, kteří vyžadují rozsáhlý výhled do všech stran a potřebují sedět výš.

Přední část Yarise Cross se menšímu Yarisu skoro nepodobá, větší podobu zde vidíme ve vodíkové Toyotě Mirai. Přední maska vozu je rozdělena pásem, který má pomoct s optickým rozšířením kompaktního SUV. To, že se jedná o "polo-teréňáka" - a to hodně v uvozovkách - poznáme především díky mohutnému oplastování lemů a spodní části dveří. To asi kvůli tomu, aby nový Yaris Cross neutrpěl šrámy z boje s křovím nebo místními popelnicemi v ulicích.

V zadní části a na bocích pak konečně najdeme podobu s malým Yarisem - boky prostě nezapřeš. Černý pás spojující koncová světla se sekvenčním rozsvěcením blinkrů je u Crossu doplněn o červenou odrazku. Na podvozku najdeme vzpěry McPherson a vzadu je použito víceprvkové zakončení (u drtivé většiny verzí pak najdeme vlečná ramena). Snad jedna z mála věcí, kterou Yaris Cross od svého sourozence podědil, je přesné řízení a téměř okamžitá reakce podvozku. I to má však svá úskalí, při prudkých zatáčkách je citelný výrazný boční náklon a kolikrát se i zadní kolo může dostat do vzduchu. Nový Yaris Cross je vybaven vyšším profilem pneumatik a kvalitním podvozkem, jízda s ním je tak po nerovné silnici, či dokonce v terénu velice příjemná. Očekávala bych ho sice méně tuhý, ale do města ideální. Odhlučnění podvozku také funguje na jedničku.

Test: Toyota Yaris Cross - Yaris dospěl a dostal papučky do hor

Speciální pohon AWD-i

Yaris Cross v hybridní verzi nabízí také pohon všech čtyř kol - to v případě benzinové varianty budou muset řidiči oželet. Pohon AWD-i nabízí Toyota u Crosse již ve výbavě Comfort. V případě, že si uživatel potrpí například na bezklíčovém odemykání, vyhřívaném volantu nebo elektricky sklopných zrcátkách, pohon 4x4 najde také ve vyšší výbavě Executive. Dále je pak pohon všech čtyř kol dostupný také ve výbavě Adventure. Pohon 4x4 je u této Toyoty výjimečný. Normálně je totiž poháněná pouze přední náprava, při stisknutí kouzelného tlačítka pak dojde k sepnutí také zadní nápravy, kterou však nepohání spalovák, nýbrž elektromotor, který dokáže krásně a plynule fungovat.

Toyota do svého dospělého Yarise totiž kromě benzinové patnáctistovky o výkonu 68 kW přidala také elektromotor o výkonu 3,9 kW (kombinovaný výkon a točivý moment hnací soustavy je 85 kW 330 N.m) přičemž je pak celá soustava zakončena e-CVT převodovkou, která zajisťuje plynulý přenos kroutícího momentu na kola a to z více zdrojů. Prvním zdrojem je spalovací motor, druhým zdrojem je pak elektromotor, který však může také fungovat jako generátor (jelikož je napřímo propojen s výstupní hřídelí benzinového motoru). Díky tomu je řídicí jednotka nové Toyoty schopná podle výpočtů zjistit, jaký poměr v jaký čas a v jakých otáčkách e-CVT převodovka poběží a toky krouticího momentu si nastavuje podle svého interního nastavení.

Akcelerace Yarisu Cross moc nejde, na stovku se dostane za 11,8 sekund. Kde zazáří je spíš zrychlení z nižších rychlostí. Čistě elektrický pohon lze vyvolat pomocí tlačítka EV, ale to jen v případě, že je dobitá baterie a nejedete rychleji než 50 km/h. Yaris Cross disponuje také módy jako jsou Eco a Power a jizdním režimem B, díky kterému se výrazně posílí rekuperace. Se spotřebou je nový Yaris Cross srovnatelný s jinými hybridy. Jeho normovaná spotřeba je udávána na 5,1 l/100 km, cestu z Prahy do Ostravy se mnou zvládnul za 5,7l/100 km. Ve městě je pak možné se dostat i níž.

Interiér - nenadchne, ale ani neurazí

Při přesunu do interiéru mě jako první přepadl smutek. Levné oplastování a výplně dveří jsou shodné s Yarisem, Cross navíc na horní část palubovky přidal měkčený plast a stylovou dekorační linku. Výplň dveří je vyrobena z recyklátů a spolu s loketní opěrkou budou akorát nepříjemně škrábat lokty. V případě, že se budete chtít vydat do auta po tmě, připravte si svítilnu z důvodu absence jakéhokoliv světelného zdroje v interiéru.

Prostor na předních sedadlech je adekvátní, na zadních sedadlech se však kvůli stejnému rozvoru (jako Yaris), budou dospělí pasažéři často koleny zarývat řidiči, nebo spolujezdci do zad. Sedadla jsou vhodná spíš na kratší trasy, po mé cestě z Prahy do Ostravy jsem již po dvou hodinách nevěděla, jak si mám sednout - oceňuji však bederní opěrku. Na zadních sedačkách jde pak z prostředního dílu udělat opěrka a poskytuje také držák nápojů.

Test: Toyota Yaris Cross - Yaris dospěl a dostal papučky do hor

Zavazadlový prostor je snad výsměchem všem kompaktním SUV. Kufr o objemu 320 l je oddělen dvojitým dnem, pod kterým se nachází, pro mé nepochopení, vcelku velký kus polystyrenu, do kterého je vložena opravná sada s kompresorem. Couvací kamera s absencí dynamického ukazatele čar byla dobře čitelná i za deště, či tmy.

Sedmipalcový digitální přístrojový štít je přehledný a docela intuitivní. Před sebou se na čelním skle nachází také poměrně čitelný a jednoduchý Head-up displej. Ten je možné si připlatit jen u testované výbavy Adventure a je možné jej nastavit dle svých preferencí. Při stmívání nebo rozbřesku však dochází k nepříjemnému problikávání. Středový devítipalcový displej je, opět k mému nepochopení, místo k řidiči nakloněn spíše ke spolujezdci. Displej však disponuje pěknou grafikou a nový systém Toyota Smart Connect, umí bezdrátově komunikovat jak s Apple CarPlay, tak i s Android Auto.

Systém Toyota Smart Connect je trvale připojen k internetu a je vybaven rozsáhlou cloudovou navigací mapbox. V ceně vozu je také čtyřleté předplatné těchto služeb včetně vestavěné SIM karty, která poskytuje neustále připojení a aktualizaci mapových podkladů. Navigace poskytuje aktuální informace o dopravních zácpách, nehodách, parkovacích místech a pevných radarech. Uživatelé tohoto systému pak mohou informovat také ostatní řidiče Toyoty o případném nebezpečí, či dopravních kolizích.

Adventure výbava testované Toyoty Yaris Cross dále (s příplatkem) disponuje například elektrickým otevíráním zavazadelníku nebo tlačítkem v kabině vozu a na klíčích, adaptivními automatickými dálkovými světly (AHS), maticovými LED světlomety a automatickým nastavením výšky světlometů.

Závěr

Cenovka testovaného vozu včetně příplatků končí na 787 000 korun, to na tak malé hybridní SUV není zrovna málo. Nejlevnější benzinový manuál jde přitom koupit již pod půl miliónem. Avšak i ten hybrid má něco do sebe - jeho silné stránky se projeví především v městském provozu při ranní nebo dopolední špičce.

Test: Toyota Yaris Cross - Yaris dospěl a dostal papučky do hor

Zdroj info: Toyota.
Zdroj médií: Nikola Vrablová.

+

  • Perfektní odhlučnění podvozku
  • Multimediální systém
  • Vzhled
  • Přesné řízení

  • Tuhý podvozek
  • Laciné zpracování plastů v interiéru
  • Malý kufr

Fotogalerie (9 fotek)

Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články