Model německého výrobce vždy znamenal tak trochu synonymum pro mladé lidi, kteří chtěli vlastnit trošku chick auto. Jenže stejně jako oni stárli, i auto dospívalo. Dnes tu máme modernizovaný model, který nápadně připomíná Golfa. V čem se od něj odlišuje a je to opravdu tak dobrá volba k pořízení?
Test Volkswagen Polo Style 1.0 TSI
Staré časy jsou pryč a model Volkswagen Polo se stal kusem bytelného a dospělého jedince, kterému ale stále zůstaly menší rozměry.
Dospělý vzhled malého stroje
Vůz má na délku něco málo přes čtyři metry, což tak trochu naznačuje, že nejvíce bude na místě tratit zavazadlová část a také zadní posádka. Na druhou stranu s rozměrově menším autem se skvěle manévruje ve městě a především podélně parkuje! Mnou testovaný kousek je ještě navíc ke všemu ve velmi neobvyklé příplatkové barvě - fialové, která táhne oči kolemjdoucích. Ta mu tedy dodává ještě více šmrncu. Není to už takové to neurčité nebo nudné auto, o kterém jste věděli pouze to, že ho má každý v ulici.
Vyzařuje z něj určitá sportovnost, čemuž přispívá i zadní střešní spoiler. Boční strana vozu je výrazně prolisovaná. Přední maska je už tak trochu charakteristickým prvkem automobilky a téměř se shoduje s tou, kterou má Golf. Velmi pěkným prvkem je svítící lišta, která je umístěna na středu masky a celou tvář pak dotváří robustní mřížka. Poprvé u Pola byla využita IG.LIGHT LED Matrix světla! V noci fungují opravdu skvěle. A pozor ledkové jsou i mlhovky. Navíc tyto světlomety dostanete už v základu. Trefa do černého, jak se odlišit od konkurence.
Zadní část se nám rovněž trochu pozměnila a jsou tu k vidění nové zadní svítilny, které mají nečekaně také LED technologii. V duchu dalších modelů značky si lze povšimnout i písmenkového označení názvu modelu a to pod logem pátých dveří. Trochu jiný je i zadní nárazník, který je rovněž prolisovaný a podtrhuje onu sportovní náturu stroje. O zadní části lze také zmínit fakt, že zavazadlový prostor nepatří k těm největším, ostatně z rozměru auta to lze snadno vyčíst. Objem kufru činí tedy 321 litrů. Kdo by přeci jen potřeboval převézt něco objemnějšího, může sklopit zadní sedadla v poměru 40:60 a vznikne prostor s hodnotou 1125 litrů.
Také čtěte
Suma sumárum na první pohled je to prostě auto pro moderní lidi, kteří ale nechtějí nijak moc experimentovat s designem auta a upoutávat více pozornosti, než je nutné. Navíc automobilka je zárukou několik desítek let budované pověsti o spolehlivosti a kvalitě. Možná je to opravdu sázka na jistotu, co myslíte?
Interiér v duchu staršího bratra
Po usednutí za volant jsem se trochu modlila, aby celá kabina nebyla totožná jako ta u Golfu, tedy prošpikovaná velkými dotekovými obrazovkami a především lesklým černým plastem, ve kterém se člověk celý odrážel. To se vyplnilo tak na půl. Ano, digitální kokpit tu sice je, ale dokonale zapadá do prostoru před řidičem. V jeho rozhraní si lze zvolit několik forem zobrazování metrik. Já zůstávám u té klasické základní - víc než otáčkoměr a rychlost člověk vlastně vidět nepotřebuje.
Nicméně na údaje o spotřebě se dá velmi rychle přeskočit v listujícím menu, které se ovládá šipkami na volantu. Překvapivý je i nový multifunkční volant, který v minulosti v tomto modelu nebýval. A je to další známka dospělosti! Mimo jiné lze přes volant ovládat všechny důležité funkce, auto disponuje i hlasovým ovládáním a samozřejmě tady nechybí ani ovládání některých jízdních asistentů - hurá, žádné listování v infotainmentu, vše šikovně při ruce.
A co možná nepotěší konzervativní osazenstvo, tak to je oblast pro ovládání klimatizace, neb je celá dotyková a musím se přiznat, že jsem i já - člověk vyznávající modernu v automobilech - měla trochu problém s jejím nastavováním. Rozlučte se tedy s otočným jednoduchým kolečkem a nažhavte bříško prstu, kterým šoupete po linii a buď přidáváte nebo ubíráte teplotu. Ne vždy je to ale tak jednoduché a chce to trochu cviku. Podobně se zapíná i vyhřívání sedadel - tedy opět dotekem prstu. Jediná mechanická kolečka, která v celém interiéru zůstala, jsou ta pro ovládání změny světel a pro ovládání hlasitosti médií.
Také čtěte
Současným trendem napříč automobilkami je lesklý plast. V omezenějším množství je fajn, ale ne každý ho má prostě rád. Navíc někdy jsou na něm vidět otisky prstů, takže pokud jste perfekcionista, mějte u sebe vždy hadřík pro setření. Naštěstí tento model jej má šikovně umístěný na palubní desce a nikoli ve středovém prostoru mezi sedadly. Další materiál, který je hojně v kabině osazen je tvrdý plast. Ten ale na první pohled nevypadá lacině a jeho zpracování je na vyšší úrovni. Potěšilo mě tedy, že nikde nic nevrže a neklepe. Prostor před spolujezdcem pak zdobí šedivý dekor, který rozbíjí jednolitost kabiny.
Obrazovka infotainmentu zapadá do linie palubní desky a tedy displej nijak nepřekáží ani nevyčnívá, zato je natočen k řidiči. Nitro displeje se ovládá opět dotekovými ploškami. Nicméně software běží rychle, navigace je přehledná a v rozhraní dalších podmenu se člověk rychle zorientuje. Pozitivně hodnotím i rychlou odezvu po nastartování - u jiných aut mě celkem irituje, že nastartuji a pak musím pár minut počkat, než je systém připravený se mnou na jakékoliv úrovni komunikovat. Zde je vše v pořádku. Výstražné světlo nehledejte uprostřed, jak to bývá zvykem, ale na úplném pravém konci obrazovky.
Sedadla mě překvapila svou pohodlností a komfortem. Mají celkem vysoké boční vedení, a tak jsem se nebála trochu mrštnějšího stylu jízdy, neb jsem nemusela mít obavy z vypadnutí. Výhřev funguje dobře a rychle. Sezení v druhé řadě je trochu omezené, protože pro vysoké lidi to nemusí být úplně komfortní - sama za sebe si sednu, ale přeci jen jsem zvyklá na větší prostor, ostatně s dlouhýma nohama je všechno tak trochu velký špatný. Ale jinak je prostor plnohodnotný, tudíž zvládne dva lidi - ale je nutné myslet na jejich velikost. Kdo zabloudí výhledem ke stropu, všimne si ještě panoramatického střešního okna. To je po mě osobně spíše zbytnou položkou výbavy než nutností.
Chválím umístění tlačítka STAR/STOP systému hned vedle voliče režimů jízdy, neb takto nemusíte nic složitě hledat v systému. Jedno kliknutí a je hotovo. Ve stejné úrovni také naleznete tlačítko pro nastartování vozu. Převodovka je automatická, tudíž se přeřazuje na režimy pákou, kterou znáte z jiných vozů a netřeba tu hledat nějaké záludnosti. Ruční brzda je pak klasická manuální.
Motor, jízda, spotřeba
S autem jsem absolvovala téměř všechny úpravy silnic, kromě těch polních. Polo tak zvládlo cestu po kočičích hlavách v centru Prahy, ale i rozbité okresky a za odměnu hezký asfalt na dálnici. Kdo si tedy myslí, že je model výhradně městský, tak se mýlí.
Pod kapotou vozu pracuje tříválcový benzínový agregát 1.0 TSI o výkonu 81 kW. Tato varianta může být spárovaná pouze a jen s automatickou převodovkou, která je v tomhle případě DSG a sedmistupňová. Točivý moment je 200 Nm. To je taková malá předzvěst k svižnému vozítku. Zajímavé ale je, jak převodovka funguje spolu s motorem. Ne vždy to bude zrovna krasojízda a místy se zdá, že si převodovka dělá, co chce a především je trochu líná. Což není zrovna dobré v případě, že se chcete rychle rozjet z křižovatky nebo předjíždět auto na okresce, kde je nutné rychle podřadit a předjet, než vás vozidlo v protijedoucím pruhu mine.
Další a prudká akcelerace byla občasným problémem a trvalo déle, než se stupeň přeřadil nebo naopak při předjíždění podřadil pro lepší výkon. Jakmile se člověk dostal do pásma kolem 2000 otáček za minutu, vše se ustálilo. Jeden by skoro řekl, že ideální jízda bude ta komfortní, bez nečekaných rychlých zvratů a předjíždění. Což ve své podstatě není nic špatného, ba naopak. Takže ano, auto sice mrštné je (ve městě), ale je nutné počítat s jeho neochotou příliš zrychlovat. Jako by ty zlobivé řidiče automobil usazoval zpátky do lavic.
Podvozek mi přišel trochu tvrdší, což bylo znát zejména na těch kočičích hlavách nebo na rozbitých silnicích, jejichž výmoly po zimě zježí vlasy nejednomu řidiči. Je tedy nutné v tomto ohledu počítat s trochou diskomfortu, ale zase to není ten případ, kdybyste se museli obalit bublinkovou fólií, aby se vám nevytřásly kosti z těla ven.
Při cenách dnešních paliv jistě oceníte i spotřebu. S autem jsem jezdila spíše ekonomicky a komfortně, právě i kvůli práci převodovky, které se líbilo nejvíce v tomhle stylu a vše si tak hezky sedlo. Pak se spotřeba pohybuje kolem 5,5 litrů - což je na můj vkus velmi příjemná hodnota. Navíc do nádrže načerpáte 40 litrů benzínu, to vystačí zhruba na 800 kilometrů jízdy.
Na dálnici umí svištět i přes 140 kilometrů za hodinu a to už si řekne apetit o litr a půl na víc. Není to ale stále nic hrozného. Vyšší spotřeba se nekoná ani při plném naložení. Oceňují fakt, že především na okreskách je auto dobře odhlučněné, ale se zvyšujícím se číslem na tachometru už je slyšet lehký svist větru kolem karoserie - ale možná to bylo také způsobeno tím, že jsem vůz na testování měla v době největších vichřic v Česku.
Závěr a cenovka
Osmnáct miliónů prodaných aut za necelých padesát let svědčí o tom, že tohle auto bylo vždy mezi řidiči oblíbeným vozem a především určitou ikonou! Za tu řádku let bylo možné vychytat nedokonalosti, které se časem vyšperkovaly a v nové moderní úrovni ještě více poladily. A ačkoli si stále drží rozměry malého auta, může to být zajímavá volba pro každého, kdo má rád trochu historie promíchané s nostalgií, ale za to v moderním kabátku plném dotekových plošek a stylového designu.
Nutno podotknout také cenovku modelu. Kdo nepotřebuje super asistenty, parkovací kameru nebo panoramatickou střechu a vystačí si se základem, který je ale mimo jiné také bohatě vybaven, může mít auto už za 371 tisíc korun s manuální převodovkou. Mnou testovaný kousek měl druhou nejvyšší výbavu - tedy Style - a v současné době vychází na 680 tisíc korun a nutno podotknout, že s řadou příplatků.
To už je trochu na pováženou cenovka. Na druhou stranu, kdo chce Polo, koupí si ho a cena bude to poslední, co ho bude zajímat. Do 20. let 21. století vstupuje model Polo se vztyčenou hlavou a vyspěle, řada lidí si jej rozhodně zamiluje a to nejen pro jeho praktičnost.
Zdroj médií: Michaela Rubešová, Ivo Wartalský.
+
- vzhled
- komfort
- jízdný vlastnosti
- dospělost
- výbava
−
- kuckavá převodovka
- tvrdší podvozek
- cena