Testovaný vůz je vzorovým příkladem toho, kdy se auto vymyká zažitým parametrům. Když se řekne Passat, snad každý si téměř okamžitě vybaví naftový kombík. Ale tohle auto není kombík a ani nejezdí na naftu. Přede mnou stojí krásná benzínová limuzína - jednorožec mezi Passaty.
Ženský test Volkswagen Passat 2.0 TSI R-Line - Netradiční kombinace
Volkswagen Passat je asi nejtypičtější auto, které zastupuje kategorii vyšší střední třídy vozů v České republice, a to zejména u manažerů. Od prvního modelu z roku 1973 prošel za tu řadu let mnohými změnami. Oblíbenost vozu potvrzují i statistiky, které uvádějí, že za éru existence modelu německé automobilky se prodalo přes 3 milióny kusů.
Exteriér
Podle nových pravidel koncernu nechybí písmenkový název modelu na zadní straně auta na kufru. V porovnání s předchozí verzí, která brázdila silnice dlouhých pět let, se moc nezměnilo. Na voze proběhly spíše kosmetické úpravy a člověk, který není zarytým fanouškem možná ani rozdíl po faceliftu nepozná. Ostatně proč sahat na něco, co je nadčasové, perfektně to funguje a navíc se to zákazníkům líbí.
Hlavních rozdílů oproti modelům před faceliftem si všimnete na světlometech, které prošly drobným přepracováním. Jsou mimochodem k dostání výhradně s diodovou technologií. S refreshem se zapracovalo na nových ozdobných prvcích, materiálech a byly navrženy nové výplně dveří. Součástí inovací je také hlasové ovládání v češtině. Velké změny probíhaly spíše uvnitř vozu než na exteriéru, který je jinak velmi pohledný a elegantní - ostatně tak, jak se u manažerského auta předpokládá.
Co mě ale dostalo do kolen, byla taková libůstka pro fajnšmekry, a to jsou - otočné kotouče uvnitř disků. Kdykoli zastavíte, znak VW na disku zůstane stále vodorovně. Pro zajímavost, tuto technologii - samozřejmě o trochu víc propracovanější - využívá Rolls Royce a Bentley. Vychytávka je bonusem i při focení - logo VW bude vždy ve správné poloze.
Také čtěte
Testovaný vůz je ve výbavovém stupni R-Line, který je dodáván se sportovními prvky - těmi jsou například vystouplé prahové lišty nebo emblém na volantu. Ostatně logo R-Line se nachází i na přední masce chladiče. Součástí výbavy jsou také LED technologie osvětlení vpředu i vzadu a také rezervní kolo.
Vůz měří na délku 4775 milimetrů. To znamená opravdu velký prostor pro všechny pasažéry. Kufr má objem 586 litrů, což je takový průměr. Pro běžného řidiče, který bude vůz využívat každý den, zcela ideální. Samozřejmě se dají sklopit sedačky, a tak vznikne větší prostor - konkrétně 1152 litrů - na převoz objemnějších interiérových prvků.
Interiér
Koncernová klasika. Pro někoho možná trochu konzervativní prostor a někteří na něj nedají dopustit. Konstruktéři z Německa přeci jen udělali v interiéru maličký přešlap, který se zarytým fanouškům koncernu nebude líbit. U předchůdce byly na středovém panelu hodiny. Ty dodávaly celému interiéru půvab a osobitost. Bohužel u nynějšího modelu hodiny zmizely a na místo nich se zde objevil celkem nevkusný kus plastu s nápisem Passat. To je mírně úsměvné, přece víte, co jste si koupili a nepotřebujete si to každý den připomínat. Navíc tento detail působí opravdu lacině, jako by použitý materiál byl zakoupen na Aliexpresu. Celé to tedy působí jako pěst na oko, protože jinak jsou v interiéru použity kvalitní a hezké materiály. Přes palubní desku až na výplň dveří se táhne chromový dekor, který dodává autu určitou dávku luxusu.
Kožený volant s pádly pro řazení a s hliníkovými prvky se drží příjemně. Věnec je úzký a v zimě si můžete zapnout vyhřívání. K tomu samozřejmě nabízí řadu tlačítek k ovládaní infotainmentu a palubního počítače. Pochválit musím sedačky, které jsou u testovaného auta příplatkové ergoComfort. Snadno se dá upravit například bederní opěrka i jiné vlastnosti sedadla. Potěší i masážní funkce, kterou jsem využívala opravdu hodně často.
Také čtěte
Výhled z vozu je také parádní, a to zejména díky tenkým "áčkovým" sloupkům. Oceňuji znázornění mrtvého úhlu na zpětném zrcátku, respektive na jeho vnějším plastovém krytu směrem k řidiči - takové zobrazení je praktické, protože se fakt nedá přehlédnout. Vnitřní zpětné je bezrámečkové a skvěle doplňuje elegantní interiér.
Obrazovka infotainmentu je dotyková a systém reaguje rychle na pokyny uživatele. Snadno se v něm orientuje - jediné co mi vadilo, byly otisky prstů, které zůstávaly na velkém displeji. Člověk aby se vybavil dostatečným množstvím čistících ubrousků a leštil a leštil.
Potěší účinná třízónová klimatizace. Ta se ovládá hezky postaru pomocí otočných koleček. Před řidičem se nachází virtuální kokpit s digitálním palubním počítačem, který si každý může nastavit dle svých preferencí. Já zůstávám u klasiky - tedy uprostřed mapa a po stranách ukazatele otáček a rychlosti.
Vůz disponuje informačním a zábavním centrem MIB3. Radovat se budou zejména majitelé telefonů Apple. Budou si totiž moci konečně svůj telefon připojit přes Apple Car Play bezdrátově. Já mám bohužel Android, a tak si budu muset počkat na aktualizaci. Snad to nebude až u další nové generace.
Motor, spotřeba a jízdní vlastnosti
Testovaný vůz měl jednu velkou výhodu, a to opravdu velkou nádrž - což se u nových moderních aut zrovna moc nevidí. Číselná hodnota je 66 litrů. Snadno jsem tak s vozem najela přes 900 kilometrů na jedno natankování. Při takto dlouhých cestách je opravdu příjemné, že jsou sedačky pohodlné. Nebolí záda a to je velké plus, kterého si u tohoto vozu cením.
Také čtěte
Se spotřebou je to takový standard na dnešní poměry. Průměrná spotřeba se ustálila na necelých 7 litrech na 100 kilometrů. Samozřejmě nutno podotknout, že testovaný vůz byl v benzínové verzi, pokud by pod kapotou byl naftový motor, hodnoty spotřeby budou pravděpodobně o dost nižší. Pravda ale je, že jsem auto zrovna nešetřila - nejezdila jsem zrovna ekonomicky, ale ráda jsem zkoušela, co vůz umí.
A docela jsem si to užila! Auto má benzínový dvoulitr se 140 kW, to znamená nějakých 200 koní. Stačí jen lehce přišlápnout plynový pedál a vystřelíte jako šíp. Každý z nových Passatů je už vyroben s filtrem pevných částic. Všechny motorizace tak splňují přísnou normu EURO 6d-TEMP. Točivý moment je 320 Nm, tudíž zrychlit se dá prakticky a hlavně pohodlně z kterékoli rychlosti. Z nuly na sto se auto dostane za 7,2 sekundy.
Pozor ale na ručičku, která zobrazuje rychlost, snadno se dostanete nad limit, jelikož auto téměř dokonale maskuje, kolik zrovna jedete. Proto si zběsilejší jízdu nechejte raději na německé dálnice, u nás byste mohli akorát přijít o řidičský průkaz. K motoru náleží automatická sedmistupňová dvojspojková převodovka DSG. Ta bezvadně reaguje na změnu jízdního stylu, tedy na tvrdé sešlápnutí jak plynového, tak i brzdového pedálu.
Auto má také jednu velmi příjemnou vlastnost, kterou je ticho. Podběhy kol jsou dobře odhlučněny a podvozek je skvěle nastavený. V kabině vozu tak není ruch. Navíc podvozek filtruje nerovnosti tak pohodlně, že si člověk připadá, jak kdyby jezdil neustále jen po nových silnicích. Skoro jako by v Německu věděli, že auto bude brázdit naše české silnice a podvozek tomu přizpůsobili. Řízení je příjemné. Auto se lehce ovládá a při jízdě do zatáčky se téměř nenaklání. Nemusíte čekat žádné záludnosti, při kterých byste nevěděli, kam s rukama dřív. Passat je poslušný a je jedna radost jej řídit.
Je těžké auto zapasovat do škatulky město nebo dálky, protože v obou skupinách obstojí velmi dobře. Vhodné je jak na dlouhou cestu do ciziny - díky pohodlným sedačkám a velkému kufru, tak i do města - na nekonečně dlouhé stojící kolony v odpolední špičce ve velkých městech. Tohle auto je prostě dokonale univerzální.
O bezpečnost se stará IQ.Drive, což je soubor bezpečnostních a jízdních prvků, a najdete v něm například Travel Asisst, který pomůže s aktivním vedením v pruhu a odpovídá požadavkům částečné autonomní jízdy. Pokud chcete vyzkoušet autonomní řízení, lze počítat s akustickým upozorněním a displejovou hláškou, abyste zase laskavě chytli volant a řídili. Vývoj šel v tomto ohledu dopředu, a tak stačí ruce na volant jen přiložit - nemusíte věnec chytnout - aby auto poznalo, že se věnujete jízdě a přestane vás upozorňovat. Samozřejmostí je také adaptivní tempomat, který reaguje na dopravní značky a přizpůsobuje jim rychlost.
V bezpečnostních prvcích se může nacházet i PreCrash. Auto pomocí mikrovlnných radarů sleduje okolí a hlídá zejména pro řidiče nemožné sledování zadní strany vozu. Pokud se stane, že systém vyhodnotí blížící se riziko nárazu, automaticky uzavře okna, přitáhne pásy a spustí výstražné světlo. Dále vůz umí sám i rozjíždění a brzdění v kolonách nebo automatické zastavení v případě indispozice při řízení.
Závěr
Pokud hledáte ojedinělé auto, které se tak trochu vymyká zažité představě o naftových kombících, pak je tento Passat 2.0 TSI tou správnou volbou. Hlavní devizou je pohodlí a jakási nenucená samozřejmost, se kterou umí polykat tisíce kilometrů. Do kufru se také něco vejde a navíc automobil dobře vypadá, a to je pro člověka - většinou manažera - celkem důležitý faktor. Jediné co může možná zarazit koupi, je cenovka, která v případě testovaného vozu je přes milion korun. A to už se nebezpečně přibližuje cenám aut vyšších tříd. Passat si ale svými vlastnostmi umí vyšší cenu obhájit.
+
- R-Line výbava
- Prostorný a přehledný interiér
- Jízdní vlastnosti
- Sedadla ergoComfort
- Dobře naladěný podvozek
−
- Zmizely hodiny ze středu palubní desky
- Cena