PRÁCE 🧰
Vánoční trhy 🎄

Totálně vybitá autobaterie – jak to poznat?

1. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Jak vybrat auto-moto baterii Základní info k auto-moto bateriím Auto-moto baterie a nabíjení

Asi jste to už zažili – chcete nastartovat motor auta a nic. Pravděpodobně jako první padne podezření na totálně vybitou autobaterii. Jenže jak to poznat?

Vybitá baterie u auta – jak ji poznat?

Kondici akumulátoru určuje více faktorů, jedním a vlastně tím úplně základním, je napětí. Někdy však i přesto, že je napětí dostatečné, může být autobaterie již špatná, například pokud je silně stratifikovaný elektrolyt, nebo je v ní zbytkové napětí po předchozí jízdě.

Magické oko

Existuje pomůcka, která i nepoučenému laikovi pomůže velmi zhruba poznat, jak na tom akumulátor je s napětím. Magické oko funguje na principu velmi jednoduchého hustoměru – ukazuje hustotu elektrolytu. Pakliže se do magického oka podíváte a je zelené, má elektrolyt hustotu odpovídající napětí nabité autobaterie. Ano, je to zhruba tak přesné, jako měřit délku hrany stolu ruským tankem, ale pro představu to postačí. Je dobré si však uvědomit, že měření probíhá pouze na jednom článku, jehož napětí se od ostatních může lišit.

Voltmetr/multimetr

Staré dobré měření napětí na pólech umí poskytnout velmi přesný obrázek. Obecně platí, že nabitá autobaterie má mít 12,6 až 12,8 V. Pod 12,5 V je potřeba ji nabít, pod 12,4 V je potřeba ji nabít okamžitě, protože začíná tzv. sulfatovat. Jakmile se napětí dostane pod 12 V, je baterie vybitá. Pakliže auto nestartuje, je změření napětí akumulátoru tou nejpřesnější metodou, jak se dobrat možné příčiny v domácích podmínkách.

Pakliže nemáte čím napětí autobaterie změřit, jsou i další způsoby. Některá auta umějí napětí ukázat, v mnoha případech starší vozy vyšších tříd měly přímo na palubní desce ručičkový ukazatel – opět voltmetr. Případně umí informaci poskytnout diagnostika přes OBS.

Co dělá auto?

Samozřejmě v případě, že se nezapne ani autorádio nebo světla svítí jen velmi slabě, je asi jasné, kde je problém i bez potřeby cokoliv měřit. S velkou pravděpodobností je vybitá autobaterie i v případě, že namísto startu se ozývá jen cvakání relátka kdesi z přední části auta. Varovat s předstihem vás může třeba pohasínání světel při vyřazení. To obvykle značí, že autobaterie má nízké napětí a bylo by fajn ji do plna dobít.

Co s vybitou autobaterií?

Samozřejmě, je-li autobaterie vybitá, je logické, že to bude chtít ji nějak dobít. Pakliže panují venku silné mrazy, existuje finta v podobě ohřátí autobaterie. Stačí ji vyndat a vzít do tepla, čímž se elektrochemická reakce urychlí a namísto líného pokusu o start je šance, že motor skutečně naskočí. Jistější je start přes kabely nebo booster, je však potřeba nechat akumulátor dobít jízdou, a to alespoň na vzdálenost 30 až 50 kilometrů. Pokud se to opakuje i třeba s novým akumulátorem, je třeba hledat příčinu.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články