Opravy a výměna turbodmychadel někdy lezou trochu do peněz. Většina řidičů se snaží, aby případnou poruchu co nejvíce oddálili, my to vezmeme z druhého konce - jak turbo co nejdřív popravit.
Sedm způsobů, jak spolehlivě zabít turbo
Články na téma péče o turbodmychadlo:
Jak popravit turbo co nejdřív
Pokud chceme opravdu oddělat turbo „do druhého dne“, stačí přijít ke studenému autu, stoupnout na pedál plynu a až potom nastartovat. Otáčky studeného motoru ihned vyletí, ale v motoru nebude dostatečný tlak v mazacím okruhu. Turbo tak půjde do otáček, ale nebude optimálně mazáno. Tím bychom mu mohli zadělat na brzkou zkázu. Tohle je mimochodem scénář, který může nastat, když auto nechce chytnout - řidič šlape na plynový pedál, aby tomu pomohl a u toho startuje.
Nedochlazujte
Dalším docela spolehlivým způsobem, jak turbodmychadlo oddělat, je vykašlat se na nějaké dochlazování po rychlé jízdě v otáčkách. Prostě pojedete po dálnici, budete upalovat klidně legální stotřicítkou, ale ideálně třeba na čtvrtý převodový stupeň, aby byly otáčky hezky vysoko. Chvíli to takhle pofrčíte, ať se olej i turbo pěkně ohřejí, následně odbočíte na benzínku a co nejdřív vypnete motor. Teplota v turbodmychadle prudce naroste a olej, který v něm zůstal se doslova uškvaří a začnou se v něm tvořit takové hnusné malé částečky karbonu. Při dalším nastartování a roztočení turba pak bude karbon působit jako abrazivo. Tohle udělejte třeba desetkrát a turbo to má spočítané.
Jak zabít turbo v delším časovém horizontu
Existuje docela dost způsobů, jak turbodmychadlo zničit v podstatě pasivitou a špatnou péčí. Primárně by to chtělo co nejméně měnit olej v motoru. Ten se časem zaplní vším možným, nečistotami, kovovými částečkami a ztratí svoji kvalitu. Stačí trochu prodloužit už tak výrobcem prodloužený interval výměny, který je většinou 25 nebo 30 tisíc kilometrů. Klidně si dopřejte luxus vyměnit mazivo po 50 tisících a turbo tak odepíšete velmi brzy. Olejový filtr samozřejmě doporučujeme ten nejlevnější.
Kašlete na vzduchový filtr
A když už jsme u filtrů, tak je ideální neměnit ten vzduchový! Časem začne propouštět drobné nečistoty do sání, které se samozřejmě dostanou na roztočenou vrtuli, kterou trochu pocuchají. A když se budete hodně snažit a vzduchový filtr se zacpe totálně, tak si ho turbodmychadlo třeba i kousek nasaje - prostě se kus filtru vytrhne a projde do kompresní části. Což bude s velkou pravděpodobností fatální.
Odvětrání z klikovky
Samostatnou kapitolou je odvětrání z klikovky nebo také z ventilového víka. To ústí do sání a v případě, že nefunguje jak má, propouští do něj olej. Mazivo se tak samozřejmě dostane na kompresní kolo, pro které to není ideální.
Palivo z JZD
Poslední dobrou radou, kterou vám můžeme dát, je tankovat co nejméně kvalitní palivo. Najděte si zapadlou čerpačku, kde je výtoč menší než v hospodě uprostřed lesa a vemte plnou. Nečistoty v palivu a jeho nízká kvalita budou mít za následek tvorbu usazenin z nespáleného paliva na turbínovém kole. Jako bonus se bude zanášet i geometrie a začnou se na ní tvořit nápeky karbonu.
Návod, jak se správně chovat k turbu
Zdroj médií: Depositphotos.