PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Ucpaný palivový filtr a návod na jeho výměnu

14. 9. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Jak už název napovídá, jedná se o filtr, který má za úkol zadržovat nečistoty z paliva. Jenže i ten se po čase zanese, obzvlášť pokud tankujete nekvalitní pohonné hmoty. Jde palivový filtr jednoduše vyměnit?

Čištění ucpaného palivového filtru a jak na jeho výměnu

Články na téma palivový filtr:

  1. Jak často měnit palivový filtr?
  2. Ucpaný palivový filtr a jeho výměna - právě čtete
  3. Palivový filtr a jeho výměna – jak často ji provádět?

S výměnou ucpaného palivového filtru by neměl nikdo otálet, protože opak může způsobit celkem fatální problémy. Nový filtr stojí sotva pár stovek, a tak není ani nad čím přemýšlet. Důležité ale je koupit ten kvalitní, protože s produktem z čínské tržnice by se snadno mohlo stát auto nepojízdné a budete muset řešit další problém. Kdy je vhodná doba pro výměnu, jsme si pověděli v jiném článku - vozidlo, které baští naftu, to má jinak, než to, které má raději benzín.

Jak už to tak bývá, tak benzínové agregáty to mají vždycky o něco složitější, to se týká i samotné výměny palivového filtru. Nutno podotknout ale, že tento návod přeci jen slouží spíše pro řidiče, kteří se ve svém autě hrabou často a rádi. Pokud mezi ně nepatříte, bude přeci jen lepší nechat práci na zkušeném mechanikovi. Ono totiž vyměnit filtr je jedna věc, ale abyste to udělali správně, musíte splnit pár pravidel a pokud nevíte, kde se určité komponenty nachází nebo takový filtr držíte poprvé v ruce, může to být problém.

Vyberte si palivový filtr v nabídkách e-shopů

Kde najít palivový filtr pro výměnu?

Neexistuje bohužel univerzální umístění, a tak budete možná chvíli pátrat, kde se onen filtr nachází. Budiž vám indícií, že to bude ve většině případů v oblasti motoru, ale pozor některá auta jej mohou mít i na spodu u vedení hadice nebo u nádrže. Záleží tedy na konkrétním typu vozidla. Pokud si nejste jistí, kde filtr hledat, může k tomu posloužit technický manuál k vozu, kde najdete nápovědu a v lepším případě i obrázek s umístěním.

Dále je třeba pamatovat na fakt, že existuje velmi mnoho možností, jak takové filtry z auta demontovat a následně nasadit nové. Proto doporučujeme to, co jsme zmínili už o něco výše, pokud jste to nikdy nedělali, raději práci nechejte na zkušeném člověku v servise, který si už s tím poradí. Výměna filtru se totiž liší u každého modelu auta, a tak nelze postup úplně zkonkretizovat na jeden platný. Můžeme si ale povědět obecné informace, jak se to má u jednotlivých agregátů.

Výměna palivového filtru u benzínového auta

Filtr se může nacházet jak u nádrže, tak ale i na vedení paliva, tedy nacvaklý někde na přívodové hadici. K filtru se tedy budete muset dostat ze spodu a pokud v garáži nemáte potřebné vybavení, bude lepší zajet do servisu. Celý proces je zpravidla mnohem složitější, protože se musí vyměnit komplet celá plechová patrona.

Pro nezkušené laiky to může představovat problém. Musí se demontovat filtr, odpojit kabeláž případně další věci. Záleží ale o jaké auto se zrovna jedná. Samozřejmě při montování nového filtru, je třeba vše umístit a napojit na své správné místo a také pořádně dotáhnout. Jak už bylo výše zmíněno, je to u každého vozu opravdu jinak. Na druhou stranu je cenou útěchy to, že se filtr u benzínových aut mění téměř jen sporadicky, prakticky vždy, když je problém. Někteří výrobci totiž předepisují jeho neomezenou životnost, jiní doporučují výměnu co pět let.

Naftová auta a výměna palivového filtru

U těchto aut se palivový filtr nachází téměř vždy mimo úsek nádrže. To znamená tedy v prostoru motoru. Celý proces výměny palivového filtru je o dost jednodušší než v případě benzíňáků. Neboť stačí prakticky jen vyměnit vnitřní vložku filtru a také těsnění. A tento filtr poznáte snadno, neboť má podobu válce. Stačí tedy odšroubovat několik šroubů a zdárně se dostanete dovnitř. 

Jakmile vložku odstraníte bude nutné vysát starou naftu a po nasazení nové vložky tam natahat čerstvou. Moderní diesely jsou na tom výrazně lépe, protože po připojení na diagnostiku se spustí odvzdušnění. Během minuty je vše hotovo. Ale u starých nafťáků je to naopak zase složitější. Některá auta jsou dost náchylná na správně provedené odvzdušnění, tzv. když se to neudělá pořádně, může to později znamenat velký problém například v podobě zadřených vstřikovačů nebo zničeného čerpadla.

Zdroj médií: Pixabay.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články