V České republice mnozí motoristé volají po tom, aby i cyklisté měli nějakou formu řidičského oprávnění. Něco na tom bude, protože někteří z nich předvádějí na silnicích skutečně nevalné výkony a naprosto flagrantně porušují pravidla. Polsko už něco takového zavedlo, a to pro děti, které jezdí na kole nebo na elektrické koloběžce.
V Polsku na kole – řidičák pro děti
Články na téma dopravní předpisy v Polsku:
- Alkohol za volantem v Polsku - jaké jsou sankce?
- Dopravní předpisy v Polsku
- Polsko a řidičák na kolo pro děti - právě čtete
- Zabavení automobilu v Polsku: Komu se to může stát?
- Dálnice a rychlostní silnice v Polsku
- Dopravní předpisy Polsko – čím se liší?
- Dopravní předpisy Polsko vs. Česko
- Pokuty v Polsku – rychlost a parkování
- Maximální rychlosti cestou do Polska
- Jaká je maximální rychlost na polských silnicích
- Chystáte se do Polska autem? Pozor na specifika, která zde platí
Dospělí by měli znát minimálně základní pravidla pro pohyb na kole po veřejných komunikacích. Většina jich má řidičské průkazy, takže dobře ví, kdo má kdy přednost, jak mohou a nemohou jezdit, případně co jaká značka znamená.
Problém je s dětmi, které na kolech jezdí rády, bohužel nemají za sebou autoškolu, takže někdy zkrátka moc netuší, jestli jsou na hlavní nebo třeba nemají potuchy o nějaké přednosti zprava. V nejhorších případech může neznalost pravidel silničního provozu skončit smrtí. Polsko má pro tuto nejohroženější skupinu účastníků silničního provozu zvláštní formu řidičského průkazu, bez kterého do provozu děti nesmějí. Týká se to všech cyklistů ve věku od 10 do 18 let.
Také čtěte
Řidičák na kolo – jak ho získat?
Tento „řidičák na kolo“ se v Polsku nazývá karta rowerowa a jeho získání je podmíněno absolvováním kurzu trvajícího 8 hodin. 6 hodin tvoří výuka teoretická, zbylé 2 hodiny praktická a celý kurz uzavírá teoretická a praktická část zkoušky. Test má 25 otázek, kde je možné vybírat správnou odpověď ze tří možností a na vypracování má uchazeč 35 minut. Pro úspěšné složení je třeba mít alespoň 20 otázek správně zodpovězených.
Praktická část ověří především schopnost dítěte se na kole bezpečně pohybovat. Zkouší se nasedání a rozjezd na kole, odbočení s nataženou rukou, jízda mezi dvěma čárami, rychlé zastavení na zvukový signál a správné reakce na dopravní značky.
Pakliže se bude dítě v provozu pohybovat bez potřebného oprávnění, může dostat pokutu až 1500 zlotých, což je asi 8000 korun. Respektive pokutu nedostane přímo dítě, ale jeho rodiče, kteří za něj nesou zodpovědnost.
Ať vás ani nenapadne vyrážet do Polska bez cestovního pojištění! Kvalitní pojistka ochrání vaši peněženku nečekaných výdajů a zároveň vás podrží v nepříjemných situacích.
Kalkulačka cestovního pojištění do Polska
České dítě a řidičák na kolo v Polsku?
Problém je tedy, zdá se, vyřešen, děti znají základní pravidla pro pohyb na silnicích a všichni jsou spokojení. Jenže co když se chce do Polska podívat třeba česká rodinka a udělat si výlet na kolech? Jak to je s řidičským průkazem pro jejich děti? Zajímalo nás, jestli opravdu reálně hrozí, že po přejetí hranic bude české dítko přistiženo polskou policií a následně pokutováno.
Polský policejní ředitel Robert Opas se k věci vyjádřil následovně:
„V případě dětí s trvalým bydlištěm v České republice, které se pohybují po polských silnicích, se použijí ustanovení mezinárodní smlouvy, která stanoví obecná pravidla silničního provozu platná v zemích, které jsou jejími signatáři. Jedná se o Vídeňskou úmluvu o silničním provozu (ratifikovanou českou i polskou stranou). Smluvní strany jsou povinny umožnit na svém území mezinárodní dopravu na jízdních kolech a mopedech, které splňují technické podmínky stanovené v kapitole V této úmluvy a které jsou řízeny osobami s trvalým pobytem na území jiné smluvní strany. S ohledem na ustanovení nelze v této situaci vyžadovat, aby řidiči jízdních kol měli řidičský průkaz.“
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že v Polsku mohou české děti jezdit po cyklostezkách, ba i silnicích bez toho, aby měly „řidičák na kolo“. Karta rowerowa je totiž jakousi „místní specialitou“, přičemž pro rámcové sjednocení pravidel provozu slouží Vídeňská úmluva, kterou se musejí signatářské země řídit. Podle ní tedy nelze vyžadovat po zahraničních cyklistech, aby si opatřili „řidičák na kolo“, když v jejich zemi žádné takové pravidlo není. Na druhou stranu, pokud bude třeba české dítě o průkaz usilovat, nic mu nebrání v absolvování kurzu a testů.
Jak se díváte na řidičské průkazy na kolo? Zavedli byste je i u nás? A jenom pro děti, nebo i pro dospělé?
Že je havarijní pojištění zbytečným a předraženým produktem? Už dávno ne! Díky exkluzivní spolupráci Portálu řidiče s pojišťovnou Allianz nyní můžete získat slevu na havarijní pojištění ve výši až 21 %.
Chci výhodné havarijní pojištění
Zdroj médií: Depositphotos.