Vítězný double si z Brazílie odváží Mercedes. Russell vybojoval první kariérní vítězství, Hamilton byl druhý. Kontroverzní byl finiš Verstappena.
Víkendový souhrn: F1 Velká cena Brazílie
Články na téma F1 závody:
- Víkendový souhrn: F1 Velká cena Japonska
- Víkendový souhrn: F1 Velká cena USA
- Víkendový souhrn: F1 Velká cena Mexika
- Víkendový souhrn: F1 Velká cena Brazílie - právě čtete
- Nejtěžší a nejslavnější zatáčky z okruhů F1 - 1. díl
- Formule E je akční šampionát elektromobilů
- Pull rod a push rod
- Jaký motorový olej používají formule?
- Největší podvody ve Formuli 1
Předposledním závodem letošní sezóny Formule 1 byla Velká cena Brazílie. A i když v šampionátu bylo o vítězi rozhodnuto, závodní víkend na okruhu Interlagos rozhodně nebyl nudný. Brazílie taky byla jedním ze tří podniků, kdy se, kromě kvalifikace a hlavního závodu, jel také sobotní sprintový závod.
Kvalifikace
Kvalifikace byla jedno velké šílenství. Okruh poblíž Sao Paula totiž už před začátkem zkrápěl lehký déšť. První dvě části kvalifikace se odehrály spíše na vlhkém okruhu. V druhé části se dokonce vytvořila suchá stopa a jezdci nasadili pneumatiky do sucha. Ta správná divočina nastala v třetí části kvalifikace. Jezdci totiž dostali zprávu, že se blíží déšť. Měli tak jedno kolo na zajetí nejlepšího času. To se trochu překvapivě nejlépe povedlo Magnussenovi s Haasem. Když totiž Russell uklidil svůj Mercedes do kačírku, byla vyvěšena červená vlajka a kvalifikace byla ukončena. Smolařem kvalifikace se stal Leclerc, který do kvalifikace vyjel jako jediný na přechodných pneumatikách, a nakonec se nedokázal ani kvalifikovat. Proto bere až desáté místo. Druhé místo si vyjel Verstappen, kterého následovali Russell, Norris, Sainz, Ocon a Alonso. Až osmý a devátý dojeli Hamilton a Pérez.
Sprint
Sprinty jsou mezi komunitou F1 vnímané jako ne moc atraktivní závody, kde se pořadí moc nemění. Tak přesně takový závod v Brazílii nebyl. Start se z první pozice povedl Magnussenovi. Sám ale říkal, že se ani nebude snažit bránit v předjetí rychlejším, a nakonec skončil na osmém místě. Opakem byl jeho týmový kolega Schumacher, který se z posledních pozic probojoval na dvanáctou příčku. Souboje týmových kolegů neradi viděli v Alpinu a Astonu. Nejdříve se o sebe otřeli Alonso s Oconem. Alonso si po závodě oddechl, že ho po boku Ocona čeká už pouze jedna Grand Prix. V době, kdy se Alpine přetahuje s McLarenem o lepší pozici v poháru konstruktérů, to není úplně ideální situace. Dále v průběhu závodu pro změnu vytlačil Stroll Vettela. Stroll za to obdržel desetisekundovou penalizaci. Velmi rychlou formuli přivezl do Brazílie Mercedes. Ve sprintu totiž Russell vyhrál, Hamilton bral třetí příčku a mezi ně se vměstnalo pouze Sainzovo Ferrari. Čtvrtý Verstappen po sprintu komentoval, že v nedělním závodě bude Mercedes velmi těžké porazit. Pátý dojel Pérez. Svůj úkol splnil Leclerc a z desáté pozice se posunul na šestou. Top 10 doplnili Norris, Magnussen, Vettel a Gasly. Pořadí sprintu určovalo startovní pořadí do hlavního závodu. Jedinou podstatnou změnou byla penalizace pěti míst na startu pro Sainze, protože po šesté v sezóně měnil motor.
Závod
Do hlavního závodu nejlépe odstartovala dvojice Mercedesů. Ferrari startovalo na střední směsi gum, takže na startu nemělo takový odpich. Toho využil Norris a v první zatáčce si vyšlápl i na Péreze. Ještě v prvním kole musel po kolizi Ricciarda a Magnussena vyrazit na trať safety car. Po restartu závodu kolidoval Verstappen s Hamiltonem a zároveň Norris s Leclercem. Nejhůře z toho vyšel Leclerc, který skončil v hodinách a musel do boxů. Do boxů zajel i Verstappen. Pilot RedBullu a Norris později obdrželi pětisekundovou penalizaci. Hamilton se mezitím po propadu probojovával zpět na přední pozice. V polovině závodu byl komfortně ve vedení Russel, následoval ho Pérez a Sainz, na kterého už dotíral Hamilton. Na okruhu Interlagos se navíc ochladilo a čekalo se, jestli přijde nebo nepřijde déšť. Ve čtyřicátém pátém kole se Hamilton dostal před Péreze na druhé místo za bezchybně jedoucího Russella. I trio Leclerc, Verstappen a Norris postupně stahovalo, nešlo jim to ale tak rychle.
Norrisův McLaren nasazené tempo nevydržel a v padesátém třetím kole vypověděl službu. Na trati byl vyhlášen virtuální safety car a později byl povolán i fyzický safety car. Toho využili Sainz a Alonso, kteří zamířili do boxů pro měkkou směs pneumatik. Celé pole se tedy opět sjelo a jedenáct kol před cílem se začínalo nanovo. První byl Russel, druhý Hamilton, třetí Pérez, čtvrtý Sainz. Už šestý byl Leclerc a až desátý byl Verstappen. Restart vyšel Russelovi. Pod tlak od obou Ferrari na rychlejších gumách se dostal Pérez a nakonec mu podlehl. Rychlejší byl i Alonso. Před Péreze se nakonec dostal i Verstappen, jehož úkolem bylo předjet Alonsa a Leclerca. To se mu nepovedlo. V Brazílii ale dominoval Mercedes. George Russell vyhrál svou první velkou cenu, druhý byl Hamilton, bronz bral Sainz. Čtvrtý byl Leclerc, pátý matador Alonso. Šestý byl Verstappen, který kontroverzně nepřenechal lepší umístění sedmému Pérezovi s tím, že má své důvody. Pérez tak přišel o důležité body v boji s Leclercem. Do top 10 se dostali ještě Ocon, Bottas a Stoll.
Rychlost Mercedesu je zřejmě zpět, uvidíme, jak se jim bude dařit na závěrečné Velké ceně Abú Dhabí. Otevřený je i souboj o celkovou druhou příčku v šampionátu mezi Leclercem a Pérezem, kteří mají stejný počet bodů. V Abú Dhabí se rozhodne už tento víkend.
Zdroj médií: F1.