Formule 1 v USA vyhrál Verstappen a vyrovnal rekord Vettela a Schumachera. Pohár konstruktérů vyhrál bez problémů RedBull.
Víkendový souhrn: F1 Velká cena USA
Články na téma F1 závody:
- Víkendový souhrn: F1 Velká cena Japonska
- Víkendový souhrn: F1 Velká cena USA - právě čtete
- Víkendový souhrn: F1 Velká cena Mexika
- Víkendový souhrn: F1 Velká cena Brazílie
- Nejtěžší a nejslavnější zatáčky z okruhů F1 - 1. díl
- Formule E je akční šampionát elektromobilů
- Pull rod a push rod
- Jaký motorový olej používají formule?
- Největší podvody ve Formuli 1
Devatenáctým závodem sezóny byla Velká cena USA Formule 1. O letošním mistrovi už sice bylo rozhodnuto, Max Verstappen získal svůj druhý mistrovský titul. Stále se ještě muselo rozhodnout o mistrovi v poháru konstruktérů. O ten bojoval RedBull s Ferrari. RedBullu stačilo opravdu málo – museli získat celkem 26 bodů. Když navíc v sobotu navždy odešel spoluzakladatel značky RedBull Dietrich Mateschitz, měl tým dodatečnou motivaci urvat titul v konstruktérech pro sebe. F1 v USA je vždy velká show a závodníci se předhání, kdo bude mít „američtější“ design helmy nebo oblečení. Přeborníkem je v tomto směru Daniel Ricciardo, který se za zvuků country hudby proháněl v boxové uličce na koni, jako rodilý Texasan.
Kvalifikace
Prvním překvapením kvalifikace byl slabý výkon Ocona s Alpine, který nedokázal postoupit z první části kvalifikace – nakonec měnil komponenty a závod startoval z boxů. O první pozici si to, jak je tento rok zvykem, rozdalo Ferrari s RedBullem. Za kratší provaz přeci jen tahal RedBull – Verstappen skončil třetí, Pérez čtvrtý. Kvalifikaci vyhrál Sainz, pro kterého to bylo druhé pole position v kariéře. Za ním byl jeho týmový kolega Leclerc. Pátý a šestý zajel Mercedes v pořadí Hamilton, Russell. Sedmý dojel Stroll s Astonem, osmý Norris s McLarenem, devátý Alonso s Alpine a top 10 zakončil Bottas s Alfou. Jezdci si po kvalifikaci stěžovali na silný vítr a rychle klesající teplotu tratě. Startovní rošt se ale ještě před závodem výrazně měnil. Penalizaci pěti míst na startu za výměnu motoru totiž dostali Pérez, Zhou Guanyu a Alonso. Penalizaci deseti míst obdržel Leclerc, protože kromě motoru měnil i turbo u jeho Ferrari. Pořadí prvních deseti na startu tak bylo Sainz, Verstappen, Hamilton, Russell, Stroll, Norris, Bottas, Albon, Pérez, Vettel. Až z dvanáctého místa startoval třetí muž celkového pořadí Leclerc.
Závod
Na drama nemuseli diváci v Austinu dlouho čekat. Už v první zatáčce po startu trefil bok Sainzovi formule Russell a veškeré naděje pilota Ferrari byly u konce. Náraz poškodil trubky chladiče, ze kterých vytekla chladící kapalina a Sainz musel odstoupit. Drama se nevyhnulo ani Pérezovi, který po startu závodu kolidoval s Bottasem a poškodil své křídlo. Sice mohl pokračovat, ale vlivem poškozené aerodynamiky se mu rychleji opotřebovávaly pneumatiky. Z dvanácté pozice na startu rychle stahoval Leclerc, pak se ale zasekl na sedmém místě za dvojicí Astonů. Velké štěstí měl ale Leclerc o několik kol později – Bottas pohřbil svou Alfu v kačírku a na trať byl povolán safety car. To hrálo do karet Leclercovi, který, jako jeden z mála, ještě v boxech nebyl a zajel do nich právě, když po trati kroužil safety car. Díky tomu se posunul už na čtvrté místo. Safety car ale na trať vyjel krátce po restartu závodu znovu. Alonso totiž na rovince předjížděl Strolla, který ale lehce uhnul vlevo, na což už Alonso zareagovat nedokázal a střetli se. Strollův Aston byl zdemolovaný, Alonsův Alpine se sice vznesl do vzduchu, ale mechanici ho dokázali opravit a pilot mohl pokračovat v závodě. Po druhém restartu už byl závod bezproblémový. Tedy jak pro koho. Při druhém kole pit stopů měl totiž problém Verstappen, kterému nešla dotáhnout levé přední kolo a ztratil spoustu času.
V jednu chvíli nastala kuriózní situace, kdy se na prvních třech pozicích sešlo celkem třináct mistrovských titulů – první byl Hamilton, druhý Vettel a třetí byl Verstappen. Vettela ale následně potkal podobný problém v boxech, jako Verstappena, a slibně rozjetý závod byl zkažený. Konec závodu patřil Verstappenovi a Hamiltonovi. V padesátém kole se Verstappen dostal před Hamiltona na první místo. Ani nová vylepšení Mercedesu na RedBull nestačila. Verstappenovi byla pět kol před koncem vyvěšena varovná černobílá vlajka za překračování traťových limitů. O všech přestupcích pilota RedBullu přes rádio neustále informoval Hamilton. Pak ale i on, trochu ironicky, dostal černobílou vlajku. Konec závodu odmával šachovnicovou vlajko CEO Applu Tim Cook. Pro třinácté vítězství v sezóně si dojel Verstappen a vyrovnal rekord Vettela a Schumachera. Druhý dojel Hamilton, třetí byl Leclerc, čtvrtý Pérez, pátý Russell a šestý Norris. Sedmý dojel Alonso, který ale dostal po stížnosti Haasu 30 sekund penalizaci za to, že mu z jeho formule, vlivem kolize, odlétlo zpětné zrcátko, což komisaři brali jako nebezpečný stav. To ho odsunulo na patnáctou příčku. Sedmý tak nakonec dojel Vettel, který až do poslední zatáčky bojoval s Magnussenem. Devátý byl Tsunoda a top 10 uzavřel Ocon.
Posbírané body stačily RedBullu k zisku titulu v poháru konstruktérů. Vzhledem k náhlé smrti spoluzakladatele značky RedBull Dietricha Mateschitze se pro tým jednalo o mimořádný úspěch. Do konce sezóny zbývají tři závody a zdánlivě je o všem rozhodnuto. Stále je ale o co jet, o druhé místo si to ještě rozdají Pérez a Leclerc. Příštím závodem je už tento týden Velká cena Mexika.
Zdroj médií: F1.