Když vypoví službu autobaterie a vůz nejde nastartovat, je často nejrychlejším řešením energie z jiného auta přenesená pomocí startovacích kabelů.
Výběr startovacích kabelů není složitý
Články na téma startovací kabely:
- Jak zapojit startovací kabely
- Návod na startování auta přes kabely
- Jak vybrat startovací kabely
- Jak použít startovací kabely
- Jaké startovací kabely vybrat? - právě čtete
- Startování auta přes kabely
- Jak připojit startovací kabely - již brzy
Jak vybrat startovací kabely
Startovací kabely jsou v takové chvíli velmi užitečná pomoc, proto není od věci je vozit v autě. Nemusejí pomoci jen vám, ale mohou zachránit ranní odjezd do práce i někomu jinému. Při výběru je dobré brát v úvahu následující:
- Délka – obvyklé minimum je 2,5 metru, což stačí, máte-li možnost přijet s druhým autem relativně blízko. Ne všechny vozy mají ale baterii pod přední kapotou, některé ji mají v kufru (ačkoliv jich není moc), na což už 2,5 metru nestačí, jestliže je auto zaparkované kolmo k vozovce. Sehnat se dají i kabely osmi, nebo dokonce devítimetrové, ale tam už se bavíme o docela vysokých cenách. Jako kompromis může posloužit délka 4-6 metrů, kde už je nějaká rezerva pro ne zcela standardní situace.
- Materiál – panuje jakési všeobecné přesvědčení „hliník nebrat“. Ale zatím jsme neslyšeli o nikom, kdo by měl vybitou autobaterii a odmítl pomoc od řidiče, který by disponoval pouze hliníkovými startovacími kabely. Ano, je pravda, že hliník není tak dobrý vodič jako měď a má tendence se při častém ohýbání lámat. Jenže ten, kdo připojuje startovací kabely k autobaterii jednou za rok, nemusí mít obavy, že by je s takovou frekvencí použití nějak poškodil, pokud se k nim bude choval alespoň trochu ohleduplně. Měděné startovací kabely jsou sice dražší, ale za to více vydrží a lépe vedou elektrický proud. Správci autoparků nebo autoservisy tedy asi raději investují do tohoto materiálu. Pozor také na častou fintu výrobců, kteří rádi mědí jen potahují základní hliníkový vodič.
- Svorky – často opomíjený parametr, je materiál svorek. Myslete na to, že startovací kabely pravděpodobně vytáhnete z promrzlého auta, kde jinak leží třeba několik lez bez povšimnutí. Stačí, když jeden konec kabelu spadne na zem a úchytová část svorky se může snadno zlomit (osobní zkušenost). Proto raději hledejte opravdu kvalitní plast, ideálně pogumovaný a potažený gumou nebo silikonem.
- Průřez vodiče – kruciální parametr, na kterém dost záleží. Čím je vodič silnější, tím větší proud snese bez toho, aby se nadměrně ohříval. U malých motorů stačí průřez vodiče o ploše 16 mm2, pro větší motory (objem dva litry a více) je doporučováno 24 mm2 a více. Průmyslové a zemědělské stroje, jako traktory, kombajny, těžké nákladní vozy nebo třeba bagry, by měly být startovány profi měděnými startovacími kabely s průřezem alespoň 35 mm2. Pozor, silnější kabel neznamená automaticky silnější vodič. Ne úplně kvalitní startovací kabely mívají často silnou izolaci, uvnitř které je vodič malého průřezu.
Zdroj info: insider, halfords.
Zdroj médií: Depositphotos.
Zdroj médií: Depositphotos.