Jestli něco proslavilo první oktávku, tak schopnost majitelů s motorizací 1.9 TDI předhánět se o tom, kdo dojel do Chorvatska za méně. Žerty stranou – u vznětových agregátů nešlo prakticky sáhnout vedle, všechny byly nadprůměrně spolehlivé.
Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 1. generace (3. díl) – naftové motory
Články na téma Škoda Octavia:
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 2. generace (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 2. generace (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 2. generace (3. díl) – naftové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 1. generace 1996-2010 (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 1. generace (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 1. generace (3. díl) – naftové motory - právě čtete
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 3. generace 2012-2019 (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 3. generace (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 3. generace (3. díl) – naftové motory
- Škoda Octavia dostala decentní facelift
- Anketa Flotila roku 2024: Škoda Octavia na prvním místě
Než se dostaneme ke konkrétním motorům, pár slov ke starším dieselovým ojetinám obecně. Ne, skutečně si je nekupovali němečtí senioři k tomu, aby s nimi jezdili jednou týdně na nákup. Ve velkém je braly firmy, kde auta dostávají zpravidla docela zabrat. Dále – můžete mít jakkoliv spolehlivý motor, ale jakmile se dostane třeba na 300 tisíc kilometrů nájezdu, tak holt může začít dělat problémy. Preventivně bychom počítali s repasí turba (5-7 tisíc korun) a klidně i vstřikovačů (PD vstřikovač vyjde repasovaný na zhruba 4-5 tisíc korun jeden). Škoda Octavia první generace nabízí sice spolehlivé vznětové motory, ale bavíme se tu klidně o 20 a více let starých autech. Při výběru proto buďte racionální a nečekejte, že budete jen měnit olej a jezdit.
Škoda Octavia 1. generace (1996-2010) – naftové motory
1.9 TDI (66 kW)
Jednoduchý motor s jednoduchým turbem, který toho moc nepotřeboval. Co se na něm občas umělo pokazit byl EGR ventil. Zde se naštěstí dá docela jednoduše vyčistit, což je sice velmi špinavá, ale jednoduchá práce, kterou zvládnete za slabou hodinku. Dynamicky není agregát žádný zázrak, ale nemá problém jezdit za 4 litry. S faceliftem dostal jiné turbo s proměnnou geometrií lopatek, což ho udělalo o něco pružnějším (kód motoru ALH).
Online inzeráty Škoda Octavia 1. generace
1.9 TDI (81 kW)
Tohle byl tehdy absolutní vrchol všeho! Jezdilo to svižně, mělo to ten správný „kopanec“, který jsme do té doby neznali a hlavně to umělo ujet na jednu nádrž až neuvěřitelné vzdálenosti. Ano, nekazilo se zde prakticky nic a do Bibione (tehdy frčela spíš Itálie než Chorvatsko) jste se s tímhle motorem skutečně zvládli dopravit za nějaké čtyři litry na sto. Překvapivě mu nevadí ani krátké trasy, takže je to takový univerzál. Hodně se jich prodává stočených a kdo má tento poklad doma v garáži, ten ho zpravidla pustí dál jen v rámci rodiny.
1.9 TDI-PD (74 kW a 96 kW)
Systém sdružených vstřikovačů nemá zásadní problémy, ale potřebuje tu správnou péči. Pumpe-düse holt už není takový etalon spolehlivosti jako rotační čerpadlo. Ve srovnání s pozdějšími agregáty je to ale pořád silný nadprůměr. U ojetiny si ohlídejte hlavně jestli netečou vstřikovače, že motor dělá kravál, je celkem běžné, stejně jako tvrdý chod. Roku 2002 dostala Škoda Octavia pod kapotu i výkonnější verzi s 96 kW. Byla vždy spojena s šestistupňovou převodovkou a jede opravdu hezky.
Olejová otázka
Moc se o tom neví, ale pumpe-düse motory koncernu Volkswagen zpravidla vyžadují specifický olej. Kdo tam bude lít něco jiného, zadělává si na drahý problém – vstřikovače mají každý svoji vlastní vačku. Při studeném startu je třeba, aby byla co nejdříve mazána. Koncern si za tímto účelem stanovil svoji olejovou normu VW 505.01, která jako jediná funguje správně. Je bezpodmínečně nutné, aby dostal právě tento olej a žádný jiný. Teoreticky lze použít i mazivo normy 507.00, která by měla pojmout i dřívější VW 505.01, ale jistotou je vsadit jen a pouze na produkt, který plní požadovanou starší normu. Z vlastní zkušenosti můžeme doporučit třeba cenově dostupný Repsol Elite TDI 5W-40, případně originální mazivo koncernu, které byste měli najít pod číslem G05 250 5M6.
1.9 SDI (50 kW)
Neoslní tahem, ale o to lepší má hodnoty spotřeby. Tady skutečně byl problém, dostat se přes pět litrů na sto. Je to vlastně klasický motor 1.9 TDI, ale bez turba, takže opět vyniká spolehlivostí a ani při vyšším nájezdu nedělá potíže. Jediný problém je již zmíněná dynamika – jakmile ztratíte rychlost, dá dost práce ji zase získat. Pro klidnější řidiče velmi spolehlivá a úsporná volba, běžně se spotřeba pohybuje i pod čtyři litry na sto.
Zdroj médií: Škoda.