Kolem "krouťáku" a výkonu panuje celá řada omylů a nejasností. Není úplně snadné vysvětlit rozdíl mezi těmito dvěma pojmy a jejich vzájemnou souvislost, ale přesto se o to pokusíme. Nečekejte vzorečky a definice, problematiku spíše zjednodušíme tak, aby byla co nejvíce uchopitelná i pro běžného člověka.
Výkon motoru vs točivý moment - definice a rozdíly
Články na téma otáčky auta:
- Otáčkoměr - jak vlastně funguje?
- Jak funguje rychloměr? A jak moc je přesný?
- Točivý moment vs. výkon - právě čtete
- Optimální otáčky benzinového i naftového motoru
- Kolísání otáček motoru
- Optimální otáčky benzinového i naftového motoru
- Kolísání otáček při volnoběhu
- Volnoběh po delší dobu – škodí to motoru? - již brzy
Co je točivý moment?
Jak už název napovídá, má točivý moment co dočinění s otáčením. Jeho hodnota nám totiž udává, jakou silou působí například kliková hřídel, která se samozřejmě otáčí a tím působí silou ne v přímce, ale v kruhu. Pro sjednocení se používá hodnota Nm, což udává velikost síly, která působí ve vzdálenosti jeden metr od osy otáčení.
Protože z výše uvedeného asi nejste moc moudří, představte si, že byste na klikovou hřídel přivařili jeden metr dlouhou tyč. Na jejím konci byste pak naměřili rotační sílu motoru při určitých otáčkách, tedy krouticí moment (protože ona tyč by se otáčela v kruhu).
Výkon motoru
Tady je to o něco málo jednodušší - výkon nám totiž udává, za jakou dobu je něco schopno vykonat určité množství práce. Když si například najmeme kopáče, aby nám vykopal základy pro dům, pak můžeme říct, že vykope třeba metr kubický zeminy za den. Najmeme-li si druhého takového kopáče, bude práce vykonána za poloviční čas. (Pozn. redakce: Toto neplatí univerzálně. Například s těhotenstvím se to má tak, že trvá zhruba devět měsíců. Ať už se na něm podílí jakýkoliv počet účastníků, nelze ho urychlit.)
Když to přeneseme do světa aut, tak výkon motoru nám udává třeba to, za jak dlouho se vůz dostane z bodu A do bodu B. Když budeme mít dvě identická auta se stejně poskládanou převodovkou, tak to výkonnější holt bude v cíli o něco dřív. Dojet někam totiž znamená vykonat určitou práci. Výkonnější motor nám pomůže ji vykonat rychleji.
Co mají společného výkon motoru a točivý moment?
Abychom to nějak spojili, tak si opět představme onu páku o délce jednoho metru, která je přivařena na klikový hřídel. To, že se otáčí a můžeme na její konec umístit třeba nějaké závaží, má na svědomí kroutící moment. Výkon motoru nám udává, jak rychle se to bude dít, respektive jak rychle můžeme s onou pákou, na jejímž konci je třeba dvacetikilové závaží, otáčet.
Když sešlápnete pedál plynu a auto se dá do pohybu, produkuje motor v danou chvíli jak krouticí moment, tak výkon. Jak je ale patrné k jakéhokoliv grafu průběhů těchto dvou veličin, liší se hodnotami, respektive jsou jejich křivky proti sobě posunuty. V podstatě se dá říci, že rozpohybování auta zařídí hlavně krouticí moment, ve vyšších otáčkách pak nastupuje výkon.
Výhoda elektromobilu
Elektrická auta mají jednu výhodu, která je ve spojení s nimi často zmiňována. Tou výhodou je okamžitý nástup točivého momentu. Když se podíváme na graf průběhu výkonu a krouťáku elektrického auta, tak tam je to jasně vidět - na maximální hodnotu se dostane agregát už od nejnižších otáček, navíc tato hodnota je poté konstantní. I to je důvodem, proč elektromobily zvládají tak hbitě rozjezdy z křižovatek. Jakmile krouticí moment opadne, nastupuje výkon a jeho křivka je na vrcholu absolutně plochá. Celé představení končí ve vyšších otáčkách, protože elektrické auto většinou nemá k dispozici více než jeden převod. Na dálnici jsou tedy elektrická auta velmi neefektivní - rychlost nahánějí otáčkami.
Zdroj médií: Depositphotos, theconversation.com, verboom.net.