Každý motor, ať už benzínový, nebo diesel, má své optimální otáčky, při kterých pracuje nejlépe. V tomto pásmu otáček je motor schopen dosáhnout maximálního výkonu a točivého momentu, což se pozitivně projeví na spotřebě paliva, dynamice jízdy a opotřebení motoru. Víte, jaké pásmo vyhovuje právě vašemu vozidlu? To zjistíte v našem článku.
Jaké jsou optimální otáčky benzinového a naftového motoru?
Články na téma otáčky auta:
- Otáčkoměr - jak vlastně funguje?
- Jak funguje rychloměr? A jak moc je přesný?
- Točivý moment vs. výkon
- Optimální otáčky benzinového i naftového motoru
- Kolísání otáček motoru
- Optimální otáčky benzinového i naftového motoru - právě čtete
- Kolísání otáček při volnoběhu
Pokud máte rádi svůj vůz, neměli byste tak moc koukat na to, jak chce řadit palubní počítač. Ten totiž po většinu času upřednostňuje podtáčení motoru. To však pro správný chod motoru není vůbec dobré.
Proč jsou optimální otáčky důležité?
Jízda a řazení ve vhodných otáčkách poskytuje motoru dobrý potenciál a využívá velkou část svého maximálního výkonu. Jízda v optimálních otáčkách zároveň snižuje spotřebu paliva. Optimální řazení snižuje se zatížení motoru, přičemž se prodlužuje jeho životnost.
Benzinové motory a jejich otáčky
Benzínové motory mají obvykle své optimální otáčky v rozmezí 2 000 až 3 000 ot./min. V tomto rozmezí motor poskytuje maximální točivý moment a zároveň je nejekonomičtější. Pokud motor točíte pod 2 000 ot./min, motor nemá dostatek paliva a vzduchu a může se začít dusit. Pokud motor točíte nad 3 000 ot./min, motor spotřebovává více paliva. Pokud však chcete využít maximální výkon svého benzinového motoru tak nejlepší otáčky najdete kolem 5 500 - 6 500 ot/min.
Benzinové motory si prošly velkou modernizací, a proto může každému automobilu vyhovovat jiné pásmo otáček. Proto je nejlepší si to všechno prvně vyzkoušet a zjistit sám, kdy a v jakých otáčkách jede motor nejlépe.
Automobily, které plní normu Euro 6d, již ve valné převaze pracují s takzvanou chudou směsí. To znamená, že se propouští velké množství vzduchu a velmi málo paliva. A proto byste se neměli při vyjíždění z křižovatky pokoušet o plynulou akceleraci. Mnohem ekonomičtější, a i ekologičtější bude svižný výjezd a vyšší rychlost udržovat, než plynule a pomalu zrychlovat.
Naftové motory a jejich optimální otáčky
Na delší trasy je ekonomičtější rozhodně naftový motor, který díky turbodmychadlu nepotřebuje tak vysoké pásmo otáček. Optimální otáčky naftového motoru závisí na konkrétním vozidle, typu motoru a situaci. Obecně platí, že naftové motory mají obvykle své optimální otáčky v rozmezí 1 500 až 2 000 ot./min. Obecně není odborníky doporučováno jezdit pod 1 200 otáček. Nepříjemné silné vibrace rozšiřující se po karoserii vám to také potvrdí.
Jízda do kopce může být náročná, zejména pokud je kopec strmý nebo dlouhý. Při jízdě do kopce je důležité udržovat motor v optimálních otáčkách, aby nedocházelo k jeho přetížení nebo nadměrné spotřebě paliva. Pokud je kopec mírný a vaše auto má dostatečný výkon, můžete zůstat na vyšším převodu. Pokud je kopec strmější nebo vaše auto má méně výkonu, je lepší podřadit. Pokud se při jízdě do kopce otáčky motoru snižují a rychlost se také snižuje, je to signál, že je čas podřadit.
Řazení s vozidly, které mají LPG nebo CNG zástavbu
Řazení s LPG či CNG je v zásadě stejné jako řazení s benzínem. Dávejte však pozor na vjíždění do podzemních garáží í, které mnohdy neumožňují vjezd vozidlům na plyn.
Zdroj médií: Depositphotos.