🇦🇹 Diesel 1,56 € Natural 95 1,59 € 🇨🇿 Diesel 36,16 Kč Natural 95 38,14 Kč 🇩🇪 Diesel 1,63 € Natural 95 1,82 € 🇫🇷 Diesel 1,67 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,37 € Natural 95 1,43 € 🇭🇺 Diesel 595,90 HUF Natural 95 597,30 HUF 🇮🇹 Diesel 1,71 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,43 PLN Natural 95 6,55 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,44 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 € 🇦🇹 Diesel 1,56 € Natural 95 1,59 € 🇨🇿 Diesel 36,16 Kč Natural 95 38,14 Kč 🇩🇪 Diesel 1,63 € Natural 95 1,82 € 🇫🇷 Diesel 1,67 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,37 € Natural 95 1,43 € 🇭🇺 Diesel 595,90 HUF Natural 95 597,30 HUF 🇮🇹 Diesel 1,71 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,43 PLN Natural 95 6,55 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,44 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 €
PRÁCE 🧰

Výstavba dálnice D4 se chýlí ke konci

23. 5. 2024 3 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady

Dálnice D4 mezi Prahou a Pískem míří do finále. Jde o první velký PPP projekt v České republice, který do budoucna může být velkou inspirací i pro další podobné infrastrukturní záměry. Stavba probíhá 45 měsíců a hotovo má být už do konce letošního roku.

Výstavba dálnice D4

Zadavatelem projektu dálnice D4 je Ministerstvo dopravy České republiky a za projektování, financování i výstavbu je odpovědná koncesní společnost Via Salis, která bude dálnici také po dobu následujících 25 let provozovat. Podstatou projektu je stavba 32 kilometrů dlouhého úseku zcela nové dálnice mezi Pískem a Příbramí i modernizace stávajícího šestnáctikilometrového úseku.

Rychlost výstavby této dálnice je v porovnání s jinými bezkonkurenční. I mnozí řidiči často říkají, že v obou směrech vnímají masivní nasazení lidí a strojů. V jednu chvíli na výstavbě pracovalo přes 1 500 lidí a téměř 700 kusů těžké techniky. V současné době je tento počet lidí nižší, stále se však pohybuje okolo jednoho tisíce, což je bezkonkurenční číslo.

Na dálnici D4 se řidiči dostanou už za pár měsíců

Konec stavby je momentálně plánován na prosinec letošního roku a podle odhadů a vyjádření představitelů firmy, která se výstavbou zaobírá, bude tento termín dodržen. Má jít o nejmodernější dálnici v České republice s nejlepšími technologiemi, které mají být zárukou pohodlí a bezpečnosti. Motoristům má být k dispozici třeba systém automatické detekce událostí, který by měl zvládat odhalit veškeré nestandardní situace na dálnici, které se tam momentálně odehrávají.

K dispozici bude také 48 SOS tísňových telefonů, 10 meteorologických stanic, vysokorychlostní váhy, 36 proměnných dopravních značek nebo analyzátory dopravního proudu, které budou do operačního střediska zasílat informace o tom, jak hustý momentální provoz zrovna panuje. Společnost Via Salis může těžit i ze slovenských zkušeností, neboť tam podobný projekt podnik provozuje už skoro 10 let a zkušenosti ukazují, že poměrně úspěšně.

Firma zajistí i údržbu dálnice

Společnost bude mít v dalších 25 letech na starosti také údržbu dálnice, což během zimy bude obnášet pluhování i posyp. Také v létě však budou muset být technici k dispozici, neboť dohledová činnost firmy se vztahuje kupříkladu i na péči o dopravní značení. Pokud se třeba na dálnici stane nehoda, musí pracovníci firmy Via Salis v přesně vymezených lhůtách nastoupit a vše vrátit do původního a provozuschopného stavu. Příkladem je výměna poškozeného dopravního značení, které musí společnost zvládnout nahradit do 2 dnů od nahlášení závady. Podobný termín se vztahuje třeba také na opravu svodidel po nehodě.

Podnik se bude muset starat také o plochy, které na dálnici bezprostředně navazují. Jde hlavně o náspy a jejich údržba z praktického pohledu není zrovna jednoduchá. Oproti jiným dálnicím se totiž v případě D4 neplánuje pěstování běžné trávy, naopak jsou v plánu takzvané divoké louky vyseté ze speciální směsi, která bude obohacená o podíl lučních květin a bylin.

Zdroj info: Ministerstvo dopravy.
Zdroj médií: Depositphotos.
Michal Ficus, 24. 5. 2024 17:24
Doufám, že to dopadne dobře,a ty ostatní podvratný styly staveb, kde peníze mizí v záhadném víru přefakturací a nadhodnocených tazích zůstanou bez lizu. Takhle by měl s okruhem okolo Prahy stát pokročit. Druhej Bém asi nepřijde, tak tam bude potřeba trochu přidat, aby se konečně něco pohnulo.

Podobné články