PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Zatuhlá regulace turba – co s tím?

24. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Regulace turba

Regulace turbodmychadla pomocí natáčecích lopatek je jednou z jeho největších slabin. Stává se, a není to nic výjimečného, že regulační mechanismus zatuhne.

Zatuhlá regulace turba – co s tím?

Jak se projevuje špatná regulace turba?

Jestliže turbo není správně regulováno, řídící jednotka to pozná. Obvykle k tomu dojde v určitých otáčkách motoru, při kterých tlak za turbem neodpovídá tomu, jaký má být. V takové situaci řídící jednotka přepíná do nouzového režimu. Ta samá situace se opakuje po opětovném startu auta. V určitých otáčkách se rozsvítí kontrolka motoru a vozidlo ztratí tah.

Autorizák to neumí

Jestliže se závadou půjdete do autorizovaného servisu, pravděpodobně vám technik sdělí, že špatná regulace = výměna turba, tedy investice ve výši třeba 30 tisíc korun. Jenže ve velké spoustě případů bývá skutečně vadná, respektive zanesená jen regulační část. Zbytek turbodmychadla je v pořádku. Náklady na opravu tak můžete srazit třeba i na desetinu, pokud se obrátíte na odborníky.

Zatuhlá regulace turba je něco, co firmy repasující turba řeší denně. Regulační systém vyjmou a zkontrolují, jestli je opravdu chyba v něm. Projevuje se to už jenom tím, že turbo při zatřesení nezvoní. Pokud jsou regulační lopatky volné, mají určitou vůli a při zatřesení turbodmychadlo jakoby cinká.

Regulace turba – nová

Vyjmutí regulace je obvykle ta nejtěžší část opravy a u každého turba se to řeší malinko jinak. Jakmile je regulace venku, pozná odborník hned, jestli je to na výměnu, nebo bude stačit vyčištění. I samotné lopatky jsou někdy z velmi tenkých plíšků a mohou být zohýbané, což znamená, že jsou neopravitelné. Výměna celé regulace vyjde na několik tisíc korun (obvykle 2–5 tisíc).

K rozhýbání lopatek je možné jedině vyčištění, což znamená buď pískování velmi jemným abrazivem, nebo vyčištění kartáčkem a chemií. Nemusí se to vždy povést, ale je to něco, co se dá zvládnout i v domácích podmínkách, pokud se vám podaří turbodmychadlo otevřít tak, aby šla regulace kompletně vyjmout.

Prevence zanesení regulace

Regulace se zanáší nečistotami obsaženými ve výfukových plynech. Čím lepší spalování, tím méně bude mít tendence se zanášet. Je tedy lepší tankovat prémiová paliva, případně je dodatečně aditivovat. Týká se to zejména dieselů, benzinové motory jsou na tom o něco málo lépe. Druhou příčinou je provoz motoru v nízkých otáčkách. Kdo jezdí na spotřebu, ten bude mít s regulací problém, protože jednak se mu nepohybují lopatky do krajních poloh, kde by došlo k odstranění drobných nečistot mechanicky a pak také nízké zatížení motoru znamená méně tepla, které jinak umí nečistoty doslova vypálit.

Zdroj info: turba.cz.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články