Věříte bezmezně statistikám? Na některé možná stojí za to pohlížet trochu s rezervou a skepticky. Zjednodušená data totiž nemusejí mít objektivní výpovědní hodnotu.
Žebříčky spolehlivosti aut a proč jim věřit jen omezeně
Články na téma žebříček nejspolehlivějších automobilů:
- Žebříček spolehlivosti aut 2018
- Žebříček spolehlivosti aut 2019
- Žebříček spolehlivosti aut 2020
- Žebříček spolehlivosti aut 2021
- TÜV zná vítěze! Jaká jsou nejméně poruchová ojetá auta roku 2022?
- Tohle jsou nejbezpečnější auta roku 2022. Tipnete si vítěze?
- Žebříčky spolehlivosti aut nejsou příliš objektivní - právě čtete
- Nejspolehlivější auta roku 2023 jsou Toyoty a Hondy
Slavný žebříček TÜV
O tom, jaká jsou nejspolehlivější auta, je celá řada statistik. Ty zohledňují nejčastěji závady, kvůli kterým daný model neprojde přes technickou kontrolu nebo jinou obdobu naší STK. U nás nejsledovanější je asi TÜV žebříček, který sleduje několik kategorií stáří. Od aut starých 2-3 roky po vozidla stáří 11 let. Které značky obsazují první pozice a které jsou naopak na konci žebříčku, je víceméně známé. Nejspolehlivější auta obvykle jsou značky Porsche, Mercedes-Benz, Audi, Volkswagen, Suzuki, Toyota, Honda. Naopak úplně dole bývá většinu Dacia, Ford, Renault.
Zajímavé je, že většina z těch „spolehlivých“ automobilek sem tam trochu ulítne a z předních příček se propadne s jedním nebo i více modely až skoro na dno. Stává se to i u prémiovek, například BMW, ale i taková Mazda, která platí za etalon spolehlivost, může šlápnout vedle. Děje se to i třeba i Volkswagenu nebo u Škody. A je dobré se o problém zajímat trochu hlouběji a třeba si v případě zájmu o statisticky nepříliš spolehlivé auto zjistit, co ho vlastně trápí. Možná zjistíte, že nějakou relativně vážnou závadu opravíte za pár tisícovek, což bývá častý případ třeba u Dacie.
Je také dobré si dát věci do kontextu. Třeba takové Porsche 911 je asi opravdu spolehlivé auto, protože majitel se o něj jistě stará velmi dobře. Když si někdo můžete dovolit vůz v ceně rodinného domu, nemá problém řešit sebemenší závadu v autorizovaném servisu. Navíc tato auta málokdy najedou za 10 let více jak 100 000 kilometrů (což ostatně statistika TÜV také uvádí). K tomu je také potřeba si uvědomit, za jakým účelem si majitelé auto obvykle kupují. Třeba Audi TT je spíše volnočasovka, která jezdí pravděpodobně jen za hezkého počasí. Na servis se dostane pravidelně a většinou spíš z preventivních důvodů. Dacia Sandero plní obvykle roli městského otloukánka, u kterého se závady řeší až v okamžiku, kdy kvůli nim vůz neprojde přes technickou kontrolu. Musí fungovat za každého počasí, v jakémkoliv terénu, často naložená třeba stavebninami, což životnosti sledovaných komponent neprospívá.
Technická komplikovanost
TÜV uvádí na svém webu následující:
„Důvody poruch podvozku jsou velmi odlišné. U dražších vozidel hraje rozhodující roli vysoká komplexnost a propracovanost funkcí. U těchto modelů je třeba počítat i s obzvláště vysokým kilometrickým výkonem. U levnějších aut je to nezřídka nižší údržba a náročnější používání ve městě, což zatěžuje zvláště komponenty podvozku.“
Roli hraje i faktor technologické vyspělosti daného auta. U víceprvkových zadních náprav SUV, lze očekávat, že s kilometrovým proběhem budou postupně stárnout a třeba u osmiletých vozů bude najednou vidět propad ve statistice z předních příček, protože zavěšení bude zralé na generálku. Oproti tomu jednoduchá auta, jaká dělá třeba Suzuki, budou přední část žebříčku obsazovat i po deseti letech, protože vlečená zadní náprava nepotřebuje údržbu absolutně žádnou.
Věřte-nevěřte
Nejrůznějším žebříčkům spolehlivost tedy věřte jenom v omezené míře. Pokud toužíte vědět, co vybranou ojetinu nejčastěji trápí, odkážeme vás spíše do skupin na sociálních sítích, ale i na internetová fóra, kde bývá často popsaná příčina, diagnostika, ale i řešení, včetně ceny.
Zdroj médií: Depositphotos.