Žhavičky jsou poměrně spolehlivou komponentou, která prakticky nikdy neselže ze dne na den. Nicméně jejich výměna může být docela oříšek.
Jak vyměnit žhavící svíčky
Články na téma žhavící svíčky:
- Žhavicí svíčky - jak fungují a kdy je vyměnit?
- Lze poznat špatné žhavicí svíčky?
- Žhavicí svíčky - jak proměřit jejich funkčnost?
- Jak poznat špatné žhavicí svíčky?
- Výměna žhavících svíček - právě čtete
Výměna, respektive její obtížnost, roste zpravidla s časem. Tepelné namáhání žhaviček způsobuje, že po několika letech provozu nemusejí jít povolit úplně snadno, respektive nemusí se to podařit na první pokus. Největší nebezpečí jejich výměny tkví v možném zalomení.
Lišta žhaviček
Na žhavících svíčkách je vždy lišta, která do nich přivádí proud. Před výměnou samotných svíček doporučujeme zkontrolovat i právě tuto lištu. Klidně ji zkuste jen sejmout a nasadit zpět. Může se stát, že se začne pod rukama doslova drolit, protože její životnost rovněž není věčná. Než tedy objednáte samotné žhavící svíčky, podívejte se i na lištu, ať ji pak nemusíte objednávat zvlášť. Původní lišty jedničkových a dvojkových oktávek budou s velkou pravděpodobností dnes už na vyhození.
Svíčky na povolení připravte
Minimálně den předem doporučujeme na svíčky na aplikovat WD-40 nebo něco podobného, co se dostane do závitu a pomůže s povolením. Před započetím práce motor ohřejte ideálně jízdou, teplo trochu pomůže s uvolněním svíček. Samozřejmě si ale dejte při práci dejte pozor teplý motor, ale i samotné svíčky, ať se nepopálíte.
Povolujte momentovým klíčem
Momenťákem především utahujeme, v tomto případě se bude hodit pro povolení žhavících svíček. Většina má stanovený jak utahovací, tak i povolovací moment. Po jeho překročení se může svíčka zlomit. Pozor, moment povolení nebývá vysoký, například NGK předepisuje pro svíčku se závitem M12 50 Nm, ale pro závit M8 je to jenom 20 Nm! Jakmile svíčku zalomíte, končí legrace.
Nejde povolit?
Naprosto typický scénář výměny je, že povolíte všechny svíčky, ale jedna prostě zaboha nejde ven. Pakliže něco takového sdělíte autoservisu s tím, jestli by se na to nepodívali, nebudou nadšení. Předáváte jim tím potenciální problém, v případě zalomení jde škoda za nimi.
Zkuste nepovolitelnou svíčku prostříknout ještě párkrát sprejem na povolení šroubů (zbytek žhaviček klidně vyměňte) a zkuste to znovu třeba za dva, tři dny. Obvykle se časem svíčka přesvědčit nechá. Zcela běžně však vyndání všech svíček může zabrat půl hodiny až hodinu.
Zalomená žhavící svíčka
Dojde-li k nejhoršímu a žhavičku zlomíte, není to tragédie a obvykle není třeba sundávat hlavu motoru. V zásadě máte dvě možnosti, jak situaci řešit. První varianta je, koupit si sadu na odvrtání zalomené žhavičky a pustit se do toho. A pak jsou zde firmy, respektive mechanici, kteří se na tento problém specializují, mají v tom praxi a někteří klidně dojedou a na místě zalomenou žhavící svíčku vyřeší. Stojí to pár tisíc, ale je to pořád levnější než sundávat hlavu motoru.
Montáž nových žhavících svíček
Opět doporučujeme předem nastudovat, jaký je utahovací moment žhavících svíček. Dosedají totiž na kónickou plochu, přes kterou předávají teplo. Pakliže nejsou dostatečně dotažené, budou se přehřívat. Je-li svíčka dotažena příliš moc, zhroutí se její konstrukce a dojde k ohnutí těla svíčky mimo osu, nebo dokonce k utržení. Pozor na to, že jiný dotahovací moment mají svíčky kovové a jiný mají keramické!
Správně by měl být závit pro svíčku natolik čistý, aby šla dotáhnout rukou až do bodu, kdy si sedne na opěrnou plochu, pak teprve by mělo přijít dotažení na předepsaný moment. Pozor však na to, ať nečistoty nedostanete čištěním do válce.
Výměna žhavících svíček – cena
Pakliže si na výměnu nevěříte, je samozřejmě možné svěřit práci servisu. Ten si za to řekne cenu zhruba od 600 korun výše, dle náročnosti, plus samozřejmě cenu svíček. Bude-li se muset nějaká svíčka odvrtávat, logicky náklady porostou.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.