Znáte to, je chladný den, vy vstáváte do práce a auto s vámi ne úplně spolupracuje. Nestartuje hned na první otočení klíčkem, popřípadě je prodleva příliš dlouhá. V čem je tedy problém? Může jich být mnoho. Jeden z problémů mohou být například žhavící svíčky.
Jak proměřit funkčnost žhavicích svíček
Články na téma žhavící svíčky:
- Žhavicí svíčky - jak fungují a kdy je vyměnit?
- Lze poznat špatné žhavicí svíčky?
- Žhavicí svíčky - jak proměřit jejich funkčnost? - právě čtete
- Jak poznat špatné žhavicí svíčky?
- Výměna žhavících svíček
Jak poznat špatné žhavicí svíčky
V předchozím článku o žhavicích svíčkách jsme si vysvětlili jejich funkci a kdy se vyměňují. Nyní se budeme věnovat tomu, jak můžeme ověřit a proměřit jejich funkčnost. Na začátek je vhodné zmínit jak poznat špatné žhavení.
Pokud u vašeho automobilu pozorujete: zvýšenou kouřivost studeného motoru (zpravidla bílý až šedý kouř), nepravidelný a hlučnější chod motoru (zvýšené mechanické namáhání klikového mechanismu a hlavy motoru prudším nárůstem tlaku ve válci), zvýšenou karbonizaci spalovací komory (dna pístů, pístních kroužků, ventilů,..) a výfukového systému (EGR ventilu, oxidačního katalyzátoru, turbodmychadla, DPF filtru,..), bude potřeba zkontrolovat žhavící svíčky.
Elektrický odpor žhavicí svíčky a jeho kontrola
Kontrola elektrického odporu je jednou z možností, jak zjistit funkčnost svíčky. Odpor svíčky by měl být něco přes 1 Ohm, asi 1 - 1,3 Ohm, pokud tomu tak není, je potřeba svíčku vyměnit. Nejvhodnější je vyměnit všechny najednou, abyste předešli zbytečným problémům. Pokud máte ale dobrý důvod k tomu vyměňovat pouze jednu, je možné je takto ověřit.
Také čtěte
Pokud máte možnost a přístup ke klešťovému multimetru, (takzvanému "klešťáku") který měří stejnosměrný proud, jste za vodou. Toto měření lze uplatnit i bez demontáže, což je zároveň i nevýhodou tohoto testu. Pro vyhodnocení stavu je nutná znalost správného odporu žhavicí svíčky. Před novým měřením je potřeba vynulovat měřicí soustavu, pokud nelze vynulovat, musíme odpor měřící soustavy (měřící vodiče + měřící sondy) odečíst od výsledku měření. Nejlépe lze touto metodou diagnostikovat pouze přerušenou žhavicí svíčku.
Ověření funkčnosti žhavicí svíčky na autobaterii
Ověření lze také provést vyšroubováním a zkoušením přímo na nabité baterce. Nejlépe kleštěmi. Dobrá žhavicí svíčka začne žhavit do 1-2 sekund a po 5s je rozžhavená celá (nemusí se zkoušet). Dávejte ale pozor - i když svíčka přestane svítit neznamená to, že není teplá.
Originální tip z diskuzního fóra
Podle komentářů z dieselových fór lze funkčnost ověřit vyjmutím žhavičky. Po vyjmutí se připojí drát na autobaterii a druhým koncem se přejede po svíčce, pokud zajiskří, je funkční.