Průměrná životnost autobaterie bývala kdysi klidně osm až dvanáct let. Dnes se dostáváme s bídou na pět sezón, po kterých toho kolikrát i AGM akumulátor má dost a je zralý na výměnu.
Životnost autobaterie nejvíce ovlivní uživatel
Články na téma vliv na životnost autobaterie:
- Vlivy na životnost autobaterie
- Výdrž autobaterie - co má na ni vliv?
- Prodloužení životnosti autobaterie
- Baterie pro stop-start systémy vydrží násobně větší zátěž
- Životnost autobaterie a vliv autoservisu
- Co má vliv na životnost autobaterie - právě čtete
- Desky elektrod autobaterie: Proč jsou důležité?
Nabíjení autobaterie
Největším problémem pro současné autobaterie je jejich dobíjení jízdou. Inteligentně řízený systém, který zapojuje alternátor jen ve chvílích, kdy motor pracuje ve vyšších otáčkách, nebo je baterie nabitá skutečně jen na půl, nedovolí plné dobití prakticky nikdy. Staré fabie nabíjely neustále, baterie byla prakticky neustále do plna nabitá, s výjimkou vozidel provozovaných jen sporadicky nebo na hodně krátkých trasách. Dnes jezdí auta na energetický dluh, který se kondici akumulátoru nehezky podepisuje.
Také čtěte
Spotřebiče
Jakmile řidič vyjede v tom nejnáročnějším období, tedy v zimě, vypadá to obvykle tak, že si zapne vyhřívání sedačky, volantu a předního skla. Do toho se přidá pomocné topné těleso, aby z výdechů klimatizace šel co nejteplejší vzduch. Jenže to všechno je nápor na akumulátor, který toho má po startu motoru plné zuby a místo dalšího masivního výdeje energie by potřeboval spíš dobít. Bohužel se tím dostáváme k předchozímu bodu a řídící jednotce, která čeká, až bude autobaterii skutečně nejhůř a pak teprve jí dovolí trochu energie doplnit.
Kvalita autobaterií
Ano, někdy mezi roky 2005 a 2010 se začalo šetřit i na autobateriích, což ale není hlavní část problému. I tenčí olověná mřížka elektrody může vydržet dekádu, když je baterie správně používána a dobíjena. Tím je myšleno nejen autem! I ze strany uživatele si akumulátor zaslouží čas od času trochu péče, například nabití před zimou a doplnění elektrolytu. Výrobci míří na co nejlevnější cenu, na druhou stranu dělají i EFB autobaterie, které jsou kvalitativně lepší a odolnější. Moderní AGM akumulátory jdou ještě dál a zvládají i dobíjení vyššími proudy, tedy rekuperací. Pakliže chcete do auta baterii v kvalitě té prvovýrobní, které bývají mimochodem stále ještě velmi kvalitní, kupte namísto klasické zmíněnou EFB. Pakliže máte pod přední kapotou autobaterii typu AGM, nahradit ji můžete bohužel jenom opět AGM.
Stratifikace
Zásadní vliv má stratifikace elektrolytu. Ten se po čase může začít rozdělovat na nehomogenní směs vody a kyseliny sírové. Kyselina se usazuje ve spodní části baterie, voda nahoře. Problém je, že kyselina, pokud je příliš silná, leptá desky a odděluje z nich aktivní hmotu. Ta následně propadává dolů ke dnu, což v krajním případě vyústí ve zkrat dvou sousedních desek, což je pro autobaterii konečná. Stratifikaci způsobuje částečné, tedy neúplné, nabíjení, časté cyklování a bohužel na sobě akumulátor nedá znát, že se v něm něco takového děje. Napětí na pólech bude klidně 12,7 V, startovací proud však postupně slábne, což řidič nemusí poznat.
Zdroj médií: Depositphotos.