Startovací autobaterie má určitou životnost, kterou však může uživatel velmi ovlivnit. Není problém, aby při správné péči vydržel dekádu, pokud na ni ale majitel auta kašle, může být baterie po smrti klidně za tři roky. Jenže pozor, vliv může mít i třeba přístup autoservisu.
Servis často neřeší nabíjení autobaterie. Životnost jí pak klesá
Články na téma vliv na životnost autobaterie:
- Vlivy na životnost autobaterie
- Výdrž autobaterie - co má na ni vliv?
- Prodloužení životnosti autobaterie
- Baterie pro stop-start systémy vydrží násobně větší zátěž
- Životnost autobaterie a vliv autoservisu - právě čtete
- Co má vliv na životnost autobaterie
- Desky elektrod autobaterie: Proč jsou důležité?
Vlastní zkušenost ve zkratce: nehoda, pár polámaných plastů a jeden lehce pomačkaný plech. Autorizovaný servis si řekl nesmyslnou částku za opravu, nespěchal jsem na to, tak jsem to dal do docela solidního servisu ve středně velkém městě. To jsem ještě netušil, že se oprava protáhne na dva a půl měsíce, protože se čekalo na nárazník, pak na masku, následně šel nárazník na lak a na závěr to musel někdo celé dát dohromady. Když jsem vůz po deseti týdnech přebíral, netušil jsem, že celou dobu byl akumulátor bez péče a auto stálo v těch nejhorších letních vedrech venku na sluníčku.
Životnost baterie – servis ji v podstatě popravil
Pravda se vyjevila za týden, když jsem chtěl vyjet a i přes asi dvacetistupňové teploty se startéru moc nechtělo. Nakonec jsem nastartoval, ale tušil jsem, že baterka je na konci své životní cesty (mimochodem poměrně kvalitní Exide akumulátor), a to po necelých třech letech. Nedalo mi to, volal jsem do servisu a ptal se po tom, co se vlastně celou dobu s autem dělo. Mechanik mi, a to oceňuji, na rovinu přiznal, že 95 % času vůz prostě čekal venku a nikdo o baterku nijak nepečoval. Vzal jsem to jako fakt, se kterým nic neudělám a rovnou se vypravil pro novou, příště si dám holt víc pozor, komu vůz svěřím.
Jak jsem po čase zjistil, není to nic výjimečného. Naopak, existuje více lidí s podobnou zkušeností z vícero autoservisů. Všechny případy měly jedno společné, a to delší dobu opravy auta a neautorizovaný autoservis. V servisech autorizovaných totiž bývají nastavené určité standardy kvality a péče o zákazníka, takže jedním z prvních kroků je připojení vozidla na nabíječku a jeho nabití. Pakliže je auto delší dobu odstavené, řeší se stav autobaterie a její případné průběžné dobíjení. Stejně to bez pochyby dělají i solidnější servisy třeba na vesnicích, očividně to však není pravidlem.
V autoservisu dostane baterka zabrat
Problém je i s tím, že mechanik si vezme auto, na kterém pracuje, otevře dveře a auto je vlastně tak napůl zapnuté. Všechny řídící jednotky jsou neustále v pohotovosti, protože je klíček v autě nebo ho má mechanik u sebe. Pak přeruší práci, protože se bude čekat na díly, vůz odstaví venku. Tam čeká, baterie se vybíjí. Přitom sulfatuje, desky elektrod se pokrývají sulfátem olova, který způsobí trvalou degradaci a snížení činné plochy desek. Výsledkem je prakticky mrtvá autobaterie s vysokým vnitřním odporem, která neudrží napětí, a i při dobití nabíječkou se rychle vybije. Jestli chcete podobnému scénáři předejít, mrkněte se alespoň na to, jestli mají v servisu nabíječku autobaterií, kterou by připojovali na odstavená vozidla. Případně se rovnou zeptejte. U dvoudenní opravy je to asi jedno, když tam vůz necháte měsíc, je to docela důležité.
Zdroj médií: Depositphotos.