Tažení auta na laně může vypadat jako banalita, kterou zvládne každý. Jenže tak jednoduché to úplně není, stačí malá nesouhra jednoho z řidičů a problém je na světě.
Tipy a rady, jak táhnout auto na laně
Články na téma bezpečné chování na silnici:
- Tažení auta na laně: Návod, jak na to - právě čtete
- Přeprava jízdních kol autem
- Předjíždění cyklisty na plné čáře
- Co platí o reakční době řidiče
- Bezpečná vzdálenost mezi vozidly
- Poradíme vám, jak se na podzim bezpečně jezdit
- Jak reagovat na hořící automobil? - již brzy
Pokud jste nikdy nemuseli řešit, jak táhnout auto na laně, pak jste asi ti šťastnější jedinci. Není to totiž jen o tom, že přichytnete lano a můžete zvesela jet.
Tažné lano a cena
Tažné lano koupíte buď ve specializovaných obchodech a nebo snadno i na internetu. V průměru se cena tažného lana pohybuje kolem 150 korun. Nedoporučujeme, ale kupovat tažná lana z pochybných webových stránek, které nabízejí nejrůznější zboží na dovoz. Takové tažné lano by nemuselo být kvalitní a vydržet zátěž auta.
Jaká auta se mohou táhnout a jaká nemohou?
I v tomto případě je důležité vědět, jestli vozidlo, které chcete odtáhnout, může být opravdu vlečeno na laně. Existuje totiž hned několik případů, kdy to nelze. Pozor si dejte u automatických převodovek, mohli byste si výrazně poškodit auto a tak k tažení lanem přistupujte opravdu jen ve vzácných a nezbytných případech, raději řešte situaci jinak a to například zavoláním asistenční služby s odtahem. Navíc v manuálu k obsluze vozu je vždy uvedeno, jestli je možné vozidlo táhnout nebo ne, případně za jakých okolností.
Mezi stroje, které jsou zakázané, aby se táhli, jsou například osobní automobil a motorka (stejně tak v opačném režimu), osobní auto a auto s přívěsem nebo dvě motorky. Co se týká například autobusů, tak vždy jen bez pasažérů.
Důležitá je při tažení auta na laně i domluva
Jestliže jste se radovali, že konečně vyzkoušíte vysílačky, pak vás asi zklameme. Před jízdou je totiž nutné se domluvit nejen na trase, kterou se pojede, ale také na jasných pokynech (zastavit, zrychlit) bez zmatkování. Důležité totiž je, aby při jízdě bylo lano nataženo a zbytečně se nepovolovalo - to by mohlo, jak by se lano natahovalo opakovaně, poškodit jeho strukturu a i auto. Proto je vhodné, aby obě auta jela plynule.
Funkční řízení je základ vlečení auta na laně
V ideálním případě by auto, které bude taženo, mělo mít nastartovaný motor. Takové auto bude agilní a jeho řidič bude moci korigovat pohyb kol - točit volantem a blikat - dávat vědět ostatním o směru jízdy. Navíc je důležité mít funkční brzdy, v opačném případě by řidič mohl způsobit ještě větší škodu, kdy by například najel do vozidla, které jej táhne.
Jak uvázat tažné lano
Na obou koncích lana se nachází oka, která se přichytí za příslušná místa na autech - obecně tedy na oka karoserie. U novějších aut se můžete setkat s tím, že budete muset nejdřív oddělat krytku a teprve pak na určené místo přišroubovat oko. Lano nikdy neuchycujte za žádnou jinou komponentu, než tu k tomu určenou, pokud si vůz nemáte v plánu zničit.
Na koncích lan nejsou skoby - to by kolikrát řešilo nejednu situaci - a tak je třeba nějakým způsobem tažnici upevnit. U auta, které se potáhne je vhodnou variantou liščí uzel. U druhého vozidla bude třeba provléknout konec lana okem u auta, a následně jím provléct kus lana, tato část se poté zajistí kolíkem (který je v sadě u tažného lana), jakmile se lano natáhne je zafixováno.
Vlečení auta na laně a označení vozidla
Zapomeňte, že spustíte tlačítko výstražných světel, čímž se připravíte o směrovky, a nikdo nebude vědět, jestli chcete odbočovat nebo ne. Tato situace se dá vyřešit poměrně snadno tím, že na zadní sklo umístíte fyzický výstražný trojúhelník, který je součástí povinné výbavy vozidla.
Tažení auta na laně a legislativa
Samozřejmě má k tažení auta na laně co říct i sám zákon. Vlečení motorových vozidel je upraveno silničním zákonem č. 361/2000 Sb. § 34.
- Při vlečení motorového vozidla se smí jet rychlostí nejvýše 60 km za hodinu.
- Motorové vozidlo se smí vléci na laně jen tehdy, má-li bez závad řízení a účinné brzdy.
- Motorové vozidlo se smí vléci na tyči jen tehdy, má-li bez závad řízení. Nemá-li vlečené vozidlo účinné brzdy, nesmí jeho okamžitá hmotnost být vyšší než okamžitá hmotnost vlečného vozidla.
- Při vlečení motorového vozidla musí být délka spojnice taková, aby vzdálenost mezi vozidly nebyla větší než 6 m; užije-li se lana, nesmí být vzdálenost mezi vozidly menší než 2,5 m, a užije-li se tyče, nesmí být menší než 1 m. Spojnice musí být zřetelně označena (tyč příčnými červenými a bílými pruhy o šířce 75 mm, lano červeným praporkem nebo štítkem o rozměru nejméně 300 x 300 mm).
- Za snížené viditelnosti musí být u vlečeného vozidla rozsvícena obrysová nebo potkávací světla. Při jejich poruše musí být vozidlo osvětleno na straně ke středu vozovky vpředu neoslňujícím bílým světlem a vzadu alespoň jedním červeným světlem; tato světla musí být dobře viditelná a nesmějí být umístěna dále než 400 mm od bočního obrysu vozidla.