🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Zrádné rakouské zóny IG-L: „Zelené“ nařízení provětrá řidičům peněženky

26. 7. 2024 2 min. čtení diskuze (10) Tipy a rady

V Rakousku řeší kromě bezpečnosti provozu na silnicích i čistotu ovzduší. Zašli s tím dokonce tak daleko, že kvůli tomu omezují maximální rychlost.

Když v zóně IG-L nepřizpůsobíte rychlost, hrozí vám zabavení auta

Povolená maximální rychlost na rakouských dálnicích je 130 km/h. Jenže ne vždy a všude můžete jet takto rychle. Jedna věc jsou dopravní omezení vzniklá v důsledku práce na silnici případně vlivem jiných okolností. Když to vezmete přes České Budějovice a Linec, pojedete úsekem přes Alpy, kde je rychlost omezena na 100 km/h, případně rovnou 80 km/h. Důvodem je klikatící se dálnice, na které by zejména za špatného počasí byla vyšší rychlost nebezpečná.

IG-L zóny vznikly s trochu jiným záměrem, důvodem pro jejich zavedení je, že při vyšší rychlosti má vůz vyšší spotřebu, tedy i vyšší emise. Pomaleji jedoucí auto se spalovacím motorem tedy bude produkovat méně zplodin. IG-L znamená „Immissionsschutzgesetz Luft“, což je zákon na ochranu ovzduší.

V zónách IG-L je tedy trochu jiný režim a rychlost je zde upravena na nižší než 130 km/h. Snižování rychlosti může být permanentní, ale také v některých úsecích závisí na stavu ovzduší. Pozor tedy na to, co vám říká třeba navigace, která netuší, jaká je v daném úseku aktuálně nejvyšší povolená rychlost.

IG-L zóny a pokuty, které nechcete

Rozdílný režim platí v těchto zónách i pro pokuty. Krom překročení povolené rychlosti zde totiž zákon trestá řidiče i za znečišťování životního prostředí emisemi. Což, jak známo, je v posledních letech zločin skoro hrdelní. Namísto pokuty v řádu stovek eur tak očekávejte v IG-L zóně klidně i 2180 eur (53 608 korun). Jenže tím to nekončí. Policie vám může odebrat klíčky od vozidla, a znehybnit ho až na 24 hodin. To vše za překročení rychlosti a vypuštění o něco vyšších emisí.

IG-L a výjimka pro elektromobily

Z logiky věci mají v IG-L zónách výjimku elektrická auta. Ta totiž lokálně žádné emise neprodukují, takže nemusejí v těchto omezeních snižovat rychlost a mohou dál frčet stotřicítkou. Pozor, neplatí to však všude. Dálnice A12 má úsek, kde je v nočních hodinách nutné i s elektromobilem v zóně IG-L snížit rychlost, protože zde zase omezení sleduje trochu jiný zájem – omezení hluku vydávaného odvalováním pneumatik.

Zdroj info: adac, autoklub, tirol.gv.at.
Zdroj médií: Depositphotos.
Petr Stejskal, 31. 7. 2024 14:37
K zamyšlení:
IG-L zóny vznikly s trochu jiným záměrem, důvodem pro jejich zavedení je, že při vyšší rychlosti má vůz vyšší spotřebu, tedy i vyšší emise. Pomaleji jedoucí auto se spalovacím motorem tedy bude produkovat méně zplodin. IG-L znamená „Immissionsschutzgesetz Luft“, což je zákon na ochranu ovzduší.
Pokud jede vozidlo úsek nízkou rychlostí na nízký rychlostní stupeň třeba 5 min, spotřebuje více paliva, nežli by jel vyšší rychlostí na vyšší rychlostní stupeň. Při stejných otáčkách motoru.
mestax, 29. 7. 2024 20:42
Nejzajímavější mi na tom přijde, že se tahle důležitá informace vůbec neobjevuje v propagačních materiálech, kterými jsme bombardováni. Bez výjimky ani v jednom. Přesně podle hesla - Nalákat a oškubat.
Miroslav Petrakovič, 28. 7. 2024 14:47
Ano, 30 km/h v obci nebo 80 km/h na dálnici je už opravdu na hlavu. Ale kdo tady zpochybňuje rozdíl mezi 130 a 100, a nemá dostatek fyzikálních znalostí, aby si do dovedl spočítat, tomu dopuručuji následující: Nastavte si tempomat na dálnici jednou na 100 a jednou na 130 km/h, a sami uvidíte rozdíl mezi spotřebou na 100 km. Pokud i toto zpochybníte, nemá cenu s vámi diskutovat.
Petr Stejskal, 31. 7. 2024 14:41
Toto ovšem platí, jen pokud máte zařazen stále stejný rychlostní stupeň. Ovšem ve městě pokud pojedu na dvojku, či trojku, už je v tom rozdíl! Jedu se stejnými otáčkami, takže projedu daný úsek mnohem rychleji a tím na něm logicky spálím méně PHM.
Luděk Thůma, 28. 7. 2024 11:09
a že jedu při 130ti na šestku a dva tisíce otáček stejně jako při 50tce v obci na trojku a taky dva tisíce otáček,tak jsou emise stejný,nebo né?zelený CK Rakousko Uhersko !
Petr Schönack, 27. 7. 2024 16:08
Jejich země, jejich pravidla, jejich věc jak je vyžadují. Za vyšší emise poprava, muslimský antisemitismus je v poho. Jsou i jiná místa kam cestovat.

Podobné články