Spousta ojetin v bazarech má očividně poškozené prahy od neodborného zvedání. Přitom to není tak složité, stačí se podívat do manuálu.
Zvedací body – kam umístit hever?
Články na téma výměna pneumatik:
- Jak vyměnit kolo - ženy ženám
- Jak zvednout auto heverem a správně jej používat
- Jak dlouho trvá přezutí pneumatik
- Výměna zimních pneumatik - postup, jak na to
- Výměna pneumatiky: Návod pro začátečníky i zkušené řidiče
- Zvedací body auta – proč je znát? - právě čtete
- Kdy nastal čas na výměnu starých pneumatik
Zvednout vozidlo se zdá být triviálním úkonem, bohužel i na tom je co zkazit. Spousta řidičů například netuší, že auto se může při zvedání podepřít jenom na k tomu určených místech. A ne, opravdu se nejedná o celý práh, naopak. Zpevněný tak, aby spolehlivě unesl hmotnost vozidla, je vždy jenom kousek.
Zvedací body na prahu
Podíváte-li se na lem prahu, najdete někde poblíž kol jasně viditelné odlišnosti. Nejčastěji je v těchto místech práh jinak profilovaný a zvedací body bývají označené pomocí trojúhelníčků nebo prolisů. Práh má lem, který se táhne po jeho celé délce a v místech pro zvedání je právě lem zesílen a konstrukce prahu je přizpůsobena tomu, aby snesla potřebné namáhání. Pokud jste fajnšmekři, můžete mezi drážku a falc prahu vložit staré tričko nebo hadr, aby to nešlo kov na kov. Pozor, u některých aut se dává hever do prohlubně, nikoliv drážkou na lem.
Při zvedání nůžkovým heverem si dejte pozor také na podklad. Ona totiž na relativně malou základnu heveru působí dost velká síla. Může se tedy začít propadat nebo ujíždět ke straně, což se děje při zvedání na měkkém podkladu, tedy na trávníku nebo hlíně. Vždy zvedejte auto pokud možno na asfaltu, není-li zbytí, podložte hever třeba prkénkem, které sílu rozloží do větší plochy.
Zvedání auta na zvedáku
Pakliže dojde na zvednutí vozidla třeba v pneuservisu, mělo by se tak dít opět v souladu s tím, jaká místa pro podepření určil výrobce. Například zvedací body u Škoda Octavia 2 jsou opět podpěrné body na prazích.
U některých aut se dá zvedat i za podélné nosníky. K nim se běžným nůžkovým heverem budete dostávat jen velmi těžko. Je zároveň potřeba, aby mezi nosníkem a ramenem zvedáku byla nějaká podložka, ideálně gumová nebo alespoň dřevěná. Jakmile dojde ke styku kovu s kovem, jistojistě to odnese povrchová ochrana nosníku, otevře se cesta vlhkosti a korozi.
Někteří garážisté mají tendence zvedat auto za nápravnice nebo ramena. Ne že by to bylo vyloženě špatně, ale nejsou to místa ke zvedání určená (neuvádí-li výrobce jinak). Vždy je potřeba používat primárně zvedací body, které jsou na to stavěné a při návrhu a konstrukci vozidla se s nimi pro tento účel počítalo. V případě prorezlých prahů jsou to tedy obvykle podélné nosníky, pak až třeba ramena.
Zdroj médií: Depositphotos.