PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Kontrolka ASR – co znamená, když svítí

24. 1. 2024 2 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady

Systém ASR (Anti-Slip Regulation) je součástí elektronického stabilizačního systému ESP a slouží k prevenci prokluzu kol. Jak poznat, že funguje a nefunguje?

Kontrolka ASR – co znamená, když svítí

ASR funguje tak, že sleduje rychlost otáčení kol a v případě, že jedno nebo více kol začne prokluzovat, sníží řídicí jednotka výkon motoru nebo zabrzdí příslušné kolo. Díky tomu se vůz může bezpečně rozjet i na mokrém nebo kluzkém povrchu.

Vozy Škoda Octavia 1 i 2 (a další generace), Fabia, Karoq a Kodiaq jsou standardně vybaveny systémem ASR. ASR je aktivní vždy, když je motor v chodu a řidič sešlápne plynový pedál. ASR je součástí systému ESP, který zajišťuje stabilitu vozidla v různých situacích.

O funkčnosti systému ASR nás na palubní desce informuje oranžová kontrolka auta se stopou, případně vykřičník trojúhelníku a kolem něj šipka. Při startování se kontrolka rozsvítí a poté zhasne. Pokud kontrolka svítí i nadále, znamená to, že systém ASR je nefunkční. To může být způsobeno závadou nebo vypnutím systému prostřednictvím tlačítka ESP. V takovém případě se řidič nemůže na systém ASR spolehnout.

ASR využívá senzory, které sledují otáčky kol. Pokud jedno z kol začne prokluzovat, systém ASR sníží výkon motoru (například elektronickým snížením dodávky paliva do motoru nebo změně předstihu) případně přibrzdí prokluzující kolo nebo kombinací obou faktorů. To pomáhá udržet kontrolu nad vozidlem a zajistit bezpečný rozjezd. Systém ASR však může být na obtíž, například při jízdě se sněhovými řetězy nebo při vyprošťování vozidla ze sněhu. V těchto případech je lepší systém ASR vypnout, aby se mohlo auto plynule rozjet nebo vyprostit.

Svítí kontrolka ABS a ASR Octavia – co dělat?

Systém ABS (zkratka anglického výrazu Anti-lock Brake System) využívá senzory, které sledují otáčky kol. Pokud se jedno z kol začne blokovat, systém ABS sníží brzdnou sílu na tomto kole. To pomáhá udržet kontrolu nad vozidlem a zajistit bezpečné zastavení. Funkční ABS poznáte podle charakteristického cvakání, když brzdíte s co největší silou.

Svítí-li Vám kontrolky ABS a ESP u vozu Škoda Octavia, může to být způsobeno závadou čidla ABS. Chybu načtete přes diagnostiku (nejčastěji se jedná o chybový kód 00287 – ABS snímač otáček kola vzadu vpravo (G44), 003 – mechanická chyba sporadická, případně kódy 01130/008). Kontrolky se rozsvítí hned v případě, kdy se začnou kola pohybovat, jedná se o pasivní prvek bezpečnosti. Můžete čidlo vyměnit a problém zmizí. Co když ale kontrolky ani po výměně čidla nezhasnou? Pokud vlastníte vůz Škoda Octavia 2. generace, jedná se o velmi častý problém. Velmi často je problémem kromě čidla také ložisko zadního kola. Takové ložisko je nutné vyměnit, a to včetně celého náboje a kroužkem.

Zdroj info: Škoda Octavia Club.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Dan Sindy, 25. 1. 2024 7:14, reagovat
Odpoved je jednoducha. Pokud nepomuze vymena cidla, je na vine ten protikus (magneticky snimac), ktery je napevno zakomponovan do zadniho naboje s loziskem, takze se musi vymenit cely naboj kola s loziskem. Je to magneticky krouzek, ktery se zacne rozpadat. Skoda - simply clever :-)
[email protected], 24. 1. 2024 21:05, reagovat
Dobrý den, mohu se zeptat, jak souvisí špatné zadní ložisko s kontrolkami ABS a ASR na palubní desce?
Děkuji za odpověď

Podobné články