Ve chvíli, kdy se rozsvítí kontrolka dobíjení, je většině řidičů asi jasné, že nastal problém. Jenže ono těch problémů může být více a někdy není úplně jednoduché diagnostikovat, jaký z nich to je.
Nesvítí kontrolka dobíjení – co to značí?
Články na téma rozsvícené kontrolky:
- Kontrolka ABS: co dělat, když se rozsvítí?
- Kontrolka airbagu: Co značí a proč svítí
- Svítí kontrolka tlaku v pneumatikách? Poradíme, co dělat
- Kontrolka dobíjení – co značí, když nesvítí? - právě čtete
- ASR kontrolka – co znamená, když svítí
Kontrolka dobíjení a její správná funkce
U naprosté většiny aut svítí kontrolka dobíjení při startování a před ním. Řidiči dává najevo, že dochází k vybíjení baterie, protože motor, a tudíž ani alternátor, neběží. Jakmile motor nastartuje, měla by kontrolka zhasnout. Problém je jak stav, kdy kontrolka před startem nesvítí, tak i stav, kdy svítí i po nastartování motoru. Správně by krátce po rozběhu agregátu měla zhasnout, v tu chvíli sice svítí kontrolka dobíjení, ale alternátor dobíjí. Když nesvítí kontrolka dobíjení při jízdě je dobíjení v pořádku.
Kontrolka dobíjení svítí po startu nebo se rozsvítí za jízdy
Pakliže se vám stane, že jedete autem a z ničeho nic se rozsvítí kontrolka dobíjení, znamená to, že do akumulátoru a elektrosoustavy vozu neproudí z alternátoru napětí nebo alternátor neprodukuje takové napětí, jaké by měl. Auto tak jede v podstatě na energii z akumulátoru, což mu může vydržet pár kilometrů, až desítek kilometrů. Jakmile napětí autobaterie poklesne, nepůjde motor vytočit, pohasnou palubní přístroje i světla a motor se po chvíli zastaví.
U některých aut se může kontrolka rozsvítit i v případě, že alternátor dává energie až moc, tedy přebíjí. Na vině bývá v těchto případech spíše regulátor. Většinou však při přebíjení kontrolka nesvítí a jedinou signalizací, že je něco špatně, jsou nápadně často praskající žárovky ve světlech.
Také čtěte
Kontrolka dobíjení bliká
Tohle je věc, kterou často zvládnou řidiči opravit i doma. Problikávající kontrolka dobíjení nejčastěji signalizuje závadu v elektroinstalaci. Na vině je pravděpodobně špatný kontakt některého z kabelů, případně oxidace konektoru.
Problikávání se může dít náhodně, ale taky jenom třeba za určitých podmínek (vlhkost). Vyplatí se rozpojit konektory, prostříknout WD-40 a projít kabely, jestli někde nedošlo k prodření izolace nebo přerušení.
Kontrolka dobíjení se nerozsvítí
Jestliže se po otočení klíčku v zapalování nerozsvítí kontrolka dobíjení, jde opět o závadu. Zde už je diagnostika i řešení složitější. Pravděpodobně nedošlo k nabuzení rotoru alternátoru, což je obvykle špatnými uhlíky. Nerozsvícení kontrolky ale může způsobit i přerušené vinutí. Doporučujeme svěřit opravu servisu, zkušený autoelektrikář by měl bez problémů závadu diagnostikovat a vyřešit ji.
Kolik stojí alternátor?
Pokud by došlo k nejhoršímu a skutečně byl špatný alternátor, není oprava vyloženě likvidační, ale zabolí to. Za originální díl dáte třeba u dvojkové oktávky kolem pěti tisíc korun, u třetí generace se bavíme o částce zhruba 15 tisíc korun.
Zdroj médií: Depositphotos.