Blikající kontrolky na přístrojovém štítu nikdy nevěstí nic dobrého, obzvlášť pokud mají oranžovou nebo hůř červenou barvu. Symbol kontrolky žhavení patří do kategorie velký špatný. Co čekat, když se rozsvítí a jak problém řešit?
Co znamená, když na palubce bliká kontrolka žhavení
Články na téma kontrolky na palubní desce:
Spirálovitá kontrolka, která má vždy oranžovou barvu, se rozsvítí vždy u aut s dieselovým motorem. Problém se vyskytuje často u koncernových aut jako je Volkswagen a Škoda, nicméně neznamená to, že nutně jen u nich, ale závady jsou u těchto značek častější. U benzinových motorů k informování problému slouží kontrolka EPC.
Kontrolka žhavení může znamenat hned několik problémů, a tak pro přesné určení závady, je vždy nutné navštívit autoservis. Sami dokážete rozeznat na 98 % pouze jednu závadu. Ostatní je lepší si nechat raději prověřit v autoservisu, ať přesně víte, s čím máte tu čest.
V autoservisu se auto připojí na počítač a provede se důsledná diagnostika. Při tomto úkonu se zjistí možná příčina blikání a bude doporučena cena opravy. Za diagnostiku zaplatíte zhruba 500 korun, ale cena je proměnlivá a záleží do jakého servisu se dostanete.
Nejčastější problém při blikání žhavení
Kromě blikání kontrolky, se můžete setkat ještě s tím, že kontrolka buď nesvítí, anebo svítí stále, v takovém případě je problém v řídící jednotce vozu. Mnohem častěji se ale setkáte s tím, že kontrolka bude při jízdě blikat.
Pokud bliká, auto nastartujete a můžete s ním i jet, může být závada ve spínači brzdového pedálu - to poznáte jednoduše, protože vám nesvítí brzdová světla. V takovém případě je nutné auto odstavit, protože s touto závadou nemůžete pokračovat v jízdě. Jestliže by vás zastavila policie, mohli by auto považovat za nezpůsobilé k provozu na pozemní komunikaci a vás by to přišlo na pokutu až deset tisíc korun, včetně 5 trestných bodů a odebrání řidičáku na půl roku.
Sháníte žhavící svíčky? Podívejte se na nabídku e-shopů
Trochu drahá sranda. Řešení je ale jednoduché. Stačí koupit spínač nový, ten stojí kolem 300 korun a jeho výměnu zvládnete doma během 15 minut.
Další možnou příčinou závady můžou být špatné nebo už opotřebované žhavicí svíčky, které je potřeba vyměnit. V obchodech je koupíte od 500 korun. Záleží, jak kvalitní vyberete. Samozřejmě, výměna je možná i v domácích podmínkách, jen si dejte pozor na pečlivou demontáž a odstranění nečistot kolem otvoru. Někdy blikající kontrolka žhavení také znamená špatné čidlo teploty výfukových plynů a jindy se můžete setkat s poruchou snímače polohy regulačního šoupátka - u starších modelů se setkáte spíše s vydřeným potenciometrem. V takových případech často motor přepne do nouzového režimu.
Kvalitní autobaterie v nabídkách e-shopů
Méně časté mohou být dle diskutujících na různých fórech problémy s EGR ventilem, nebo také porucha vstřikovačů - to se stává zejména u Fordů a jedná se o docela dost nákladnou opravu. Celý proces výměny a vyčistění vás může přijít i na několik tisíc korun.
V případech, kdy auto zhasne nebo ztrácí výkon a zároveň se rozbliká kontrolka, motor může skončit v nouzovém režimu, a to značí například problém se zaneseným nebo opotřebovaným turbem. Stejný proces má i snímač tlaku vzduchu v sání. Pokud auto nenastartuje, nemusí být nutně problém v baterii. Jakmile k tomu bliká tato kontrolka, pak se může jednat o chybu nastavovače množství paliva.
Nepodceňujte blikání a raději volte servis
Z výše psaných slov lze snadno vyčíst, že problémy s blikající kontrolkou mohou být různorodé. Některé opravíte sami za pár korun, ale jiné byste měli svěřit do rukou odborníků. Občas není od věci si najít takový servis, který se specializuje přímo na dieselové motory, protože dle zkušeností některých diskutujících by se snadno mohlo stát, že autorizovaný servis by vás přišel zbytečně draho.
Také čtěte
Tím, ale nechceme říct, abyste šetřili na potřebných komponentech, samozřejmě ty kvalitní něco stojí a jsou lepší než pořízení nekvalitních a levných zmetků. Jen je rozdíl, jestli za práci technika zaplatíte 500 nebo 2000 za hodinu.