Firma carVertical se zabývá online prověřováním ojetin podle VIN. Má tedy dostatek dat k tomu, aby byla schopna zhodnotit jednotlivé evropské trhy s ojetinami.
Ojetiny jsou v České republice v rámci Evropy spíš průměr
Články na téma koupě ojetého vozu:
- Průměrný Čech spoří na ojetinu téměř 2,5 roku
- Koupě ojetého vozu vyjde v zimě výhodněji
- Za kolik lze koupit ojeté elektroauto
- Ojetý hybrid - má smysl jeho koupě?
- Proč se nyní vyplatí koupě ojetého auta
- Ojetiny v Česku jsou v rámci Evropy spíš průměr - právě čtete
- Jak teď vypadá trh s ojetinami? Ceny a preferované značky
- Koupit ojetinu raději z bazaru nebo od soukromého majitele?
- Auta na inzerát: Co vyčtete už z fotek?
- Ojetá auta s naftovými motory jsou riziková
- Většina amerických aut v Česku jsou vraky. Jak to poznat? - již brzy
Ojetina bude vždy riziko, protože kupující nemá nikdy šanci na 100 % odhalit, co se s autem dříve dělo. Poskytovatelé služeb jako je prověření podle VIN kódu nicméně disponují daty, která mohou leccos napovědět. Každý autorizovaný servis, ale i spousta těch neautorizovaných, pneuservisy, STK, pojišťovny a zkrátka obecně subjekty jejichž činnost nebo živnost má s auty něco společného, má záznamy o tom, kdy jaké auto a s jakým VIN číslem třeba absolvovalo větší opravu, výměnu oleje a podobně. Většinou je záznam spojen i s hodnotou kilometrového proběhu na tachometru, takže lze relativně snadno odhalit případnou manipulaci a změnu této hodnoty.
carVertical nám poslal docela zajímavou tiskovku, ze které vyplývá, že český trh s ojetinami na tom není zrovna ideálně, ale na druhou stranu to není ani nejhorší. Na Indexu transparentnosti jsme zhruba uprostřed, tedy v podobné pozici jako další země ve střední Evropě. Celou tiskovou zprávu, respektive to nejzajímavější z ní, shrneme v pár bodech:
- Rizikovější ojetiny než u nás jsou v zemích: Lotyšsko, Ukrajina, Litva, Rumunsko, Estonsko, Bulharsko, Polsko, Srbsko, Chorvatsko, Maďarsko, Slovensko. Není tedy pravdou, jak někteří tvrdí, že český trh je jeden z nejhorších v Evropě.
- Méně rizikové země pro koupi ojetého auta jsou: Belgie, Švýcarsko, Finsko, Slovinsko, Švédsko, Dánsko, Francie, Itálie, Německo a Velká Británie.
- Zajímavé je, že Švýcarsko je na tom s transparentností trhu s ojetinami hůře než třeba Francie nebo Itálie. Naopak Německo potvrdilo, že je to pro koupi ojetého auta docela dobrá volba, umístilo se totiž na druhém místě, hned za Velkou Británií. Ta má nejtransparentnější trh, bohužel, levostranný provoz dělá tamní ojetiny pro provoz u nás trochu nešikovné.
Český trh s ojetinami
Když se podíváme na český trh, tak pro ten vyšly ze statistik následující hodnoty:
- 11,36 % aut má stočený tachometr.
- 43 053 kilometrů je průměrné stočení tachometru.
- 51,64 % ojetin má za sebou nějaké poškození.
- 76 682 korun je průměrná cena výše zmíněného poškození (přepočteno z eur).
- 50,73 % ojetin je z dovozu.
- 9,57 je průměrný věk prověřovaných aut.
Co si z toho vzít?
Podíváme-li se na čísla, tak je stále poměrně závažný podíl aut, u kterých nájezd deklarovaný neodpovídá nájezdu skutečnému. Každý devátý kupující je podveden a zaplatí za ojetinu víc, než je její reálná hodnota. Dramaticky však nevypadá hodnota průměrného stočení – jistě, průměr je něco jiného, než medián, který by byl asi jako ukazatel platnější.
Docela šokující je podíl poškozených aut. Těžko říci, co konkrétně myslí carVertical poškozením, může jít o odřený nárazník, ale i urvanou nápravu. Na druhou stranu, když víme, že přes polovinu aut má za sebou větší či menší nehodu, je zarážející, kolik lidí si jde koupit ojetinu do bazaru s naivní představou, že jim prodejce poskytne úplný a nezkreslený obrázek. Průměrná cena poškození napovídá, že se může jednat spíš o plechařinu, takže naprostá většina ojetých aut není po totálce.
A fakt, že přes polovinu aut je z dovozu? Zde bychom pátrali po tom, odkud. Pakliže to bude ze zemí na západ, ale klidně i na jih od nás, pak v pořádku – tam se očividně podvádí méně. Čehokoliv z východu bychom se ale určitě vyvarovali.
Co index hodnotí?
Když něco srovnáváte, potřebujete metodiku. Index carVertical „měří úroveň potenciálně skrytých nebo nepravdivých informací, které jsou zákazníkovi poskytnuty při nákupu ojetého vozidla“ (citace z webu). Aby se to dalo nějak kvantifikovat, bylo určeno jako maximální skóre 1,2 bodu, přičemž je složeno z několika „podhodnot“, respektive faktorů. Abychom to tu složitě nemuseli popisovat – grafika bude asi názornější.
Zdroj médií: Depositphotos, carVertical.