Už od počátku ledna se na tuzemských čerpacích stanicích objevuje benzínové palivo s označením E10. Přijde i E20?
Benzín E10 je v ČR. Jaká je budoucnost?
Články na téma benzín E10:
- Palivo E10 – pro jaká auta je to problém?
- Je mé auto kompatibilní s benzínem E10?
- Dočkáme se v Česku benzínu E20? - právě čtete
- Jak je to s asistenční službou, když natankujete špatné palivo?
- Benzín E10 a motorky – je to problém?
V praxi to znamená, že podíl biosložky v benzínu od nového roku vzrostl z 5 na 10 procent. Analýzy varují, že mnohé starší motory si s tímto benzínem nedokáží poradit. Z trendů v sousedním Německu je ale zároveň patrné, že v budoucnu by se v Česku mohl objevit i benzín s dvacetiprocentním podílem biosložky.
Evropská unie se na příchod benzínového paliva E10 připravovala už od roku 2011. Politické vedení EU k němu říká, že spalováním biosložky vzniká mnohem méně emisí než v případě klasického paliva.
Také čtěte
Komplikace i pro sekačky
Možný pozitivní dopad paliva E10 na životní prostředí si však vybírá i svou daň. Biosložka má totiž tendenci rychle degradovat. Zacpává vstřikovače a leptá těsnění i další gumové části, které nejsou na styk s ní připravené. Komplikace to je hlavně pro některé starší motory, stejně tak i pro vlastníky motorových pil nebo benzínových sekaček.
Benzín s označením E10 dělá vrásky na čele třeba i majitelům Škody Felicie s motorem OHV 40 kW a 50 kW, které byly vyrobené v letech 1994 až 2001. Starosti si ale dělají třeba i vlastníci aut od německého Volkswagenu. Zejména jde o motory s označením FSI, které byly vyrobené v letech 2001 až 2006, a to především v objemech 1,4L a 1,6L dále i 2,0L. Komplikace to ale je i pro celou řadu dalších aut.
Jak se benzínem E10 vypořádat?
Řidiči starších vozů mají jen několik málo možností, jak se příchodem benzínu E10 do České republiky vypořádat. Tou nejúčinnější je tankování prémiových paliv. Ty totiž biosložku nemají.
Prémiový benzin jako například Verva 100 od společnosti Orlen je navržen tak, aby zvyšoval výkon motoru a snižoval celkovou spotřebu. Obsahuje specifické složení bez biolihu a místo toho využívá ETBE (vysokooktanový ethyltercbutylether), což zvyšuje skladovatelnost paliva a snižuje možnou tvorbu usazenin.
Řada motoristů se domnívá, že řešením je i tankování benzínu na čerpací stanici EuroOil. Vedení této společnosti ale uvedlo, že benzín s označením E5 nemusí být vždy k dispozici. Každý řidič si tedy musí na konkrétní čerpací stanici EuroOil ověřit, zda tomu tak opravdu je.
Do úvahy připadají i dodatečné motorové úpravy, které však mohou způsobit nemalé problémy v případě těsnění a hadic. U kovových dílů navíc v dlouhém období může dojít ke korozi. V krajní situaci hrozí i poničení palivového čerpadla. Všechno to jsou nemilé závady, které dokáží peněženku řidiče i pořádně provětrat.
Tlak na řidiče bude nejspíš pokračovat i dál
V každém případě je ale nejspíš zřejmé, že tlak na rostoucí podíl biosložky u nafty a benzínu bude na území Evropské unie přetrvávat. Nevyhnou se mu tak ani čeští řidiči.
Příkladem je sousední Německo. Na některých čerpacích stanicích se tam totiž již tankuje benzín s označením E20. Ten tedy obsahuje 20 procent biosložky. Palivo s označením Super Eco E20 se poprvé objevilo v německém Mannheimu. Jde sice zatím o testovací provoz, některé firmy však toto palivo již standardně využívají.
Němci k palivu E20 říkají, že v praxi pomůže životnému prostředí. Očekávají, že emise oxidu uhličitého by se mohly jeho užíváním snížit asi 15 procent v porovnání s benzínem bez biosložky. Díky benzínu E20 by zároveň mělo dojít ke snížení produkce oxidů dusíku a motory by měly vyrábět i méně pevných částic.
Členské země Evropské unie se i zvyšováním podílu biosložky v benzínu snaží snížit emise o 55 procent do roku 2030. Jde o balíček legislativních návrhů s označením Fit for 55, který si klade za cíl snížit emise skleníkových plynů o 55 % do roku 2030 oproti roku 1990. V širších souvislostech se Evropská unie snaží o to, aby do roku 2050 byla plně klimaticky neutrální.
Zdroj médií: Depositphotos.