PRÁCE 🧰
Vánoční trhy 🎄

E10 – cena se nezmění, pozor s těmito motory

31. 12. 2023 3 min. čtení diskuze (7) Tipy a rady

Brusel tlačí na snížení emisí vzniklých spalováním fosilních paliv, v reakci na to přichází zavedení nového standardu v podobě paliva E10. Do teď jsme měli podíl biosložky v běžném benzínu 5 %. S E10 to bude dvojnásobek.

Palivo E10 – pro jaká auta je to problém?

Bioethanol vzniká alkoholovým kvašením biomasy a přidává se do benzínu. Označení E5, E10 nebo E85 značí vždy podíl biosložky v palivu. To znamená, že v benzínu, u kterého je na stojanu napsáno E10 je 10 % bioethanolu, v E85 je ho 85 %. Spalováním biosložky vzniká daleko méně emisí, než při spalování klasického paliva, což bylo také hlavní motivací pro její zavedení. Tlak na emise se samozřejmě stupňuje, takže přišlo další zvýšení poměru a v klasickém Naturalu 95 bude nově 10 % biosložky namísto původních 5 %. Pro řidiče je možná pozitivní zprávou, že bioethanol zvedá oktanové číslo paliva, tedy jeho odolnost proti detonačnímu spalování.

Bohužel, právě biosložka velmi rychle degraduje, a to v řádu nižších jednotek měsíců. Má tendence měnit se v podivnou gelovitou hmotu, zacpávat vstřikovače a umí i docela efektivně leptat těsnění a gumové části, které nejsou na styk s ní připravené. Samotné spalování problémy většině motorů nedělá, jsou však výjimky. Jejich kompletní seznam zveřejnila ACEA, podívejme se na ty, které se budou týkat většího počtu motoristů u nás.

Škoda

  • Felicia s motory 1.3 OHV (40kw a 50kW)

Seat

  • Toledo 2.0 FSI (110 kW) BLR modelový rok 2005/2006
  • Leon 2.0 FSI (110 kW) BLR modelový rok 2006
  • Altea 2.0 FSI (110 kW) BLR modelový rok 2005/2006

Volkswagen

  • Lupo 1.4 (77 kW) modelový rok 2001–2004
  • Polo 1.4 FSI (63 kW) modelový rok 2002–2006
  • Golf IV 1.6 FSI (81 kW) modelový rok 2002–2004
  • Golf IV Variant 1.6 FSI (81 kW) (modelový rok 2002–2006
  • Bora 1.6 FSI (81 kW) modelový rok 2002–2005
  • Bora Variant 1.6 FSI (81 kW) modelový rok 2002–2005
  • Golf V 1.4 FSI (66 kW) modelový rok 2004–2005
  • Golf V 1.6 FSI (85 kW) modelový rok 2004
  • Golf V 2.0 FSI (110 kW) modelový rok 2004
  • Touran 1.6 FSI (85 kW) modelový rok 2003–2004
  • Touran 2.0 FSI (110 kW) modelový rok 2004

Audi

  • Audi A2 1.6 FSI modelový rok 2003–2005
  • Audi A3 1.6 FSI modelový rok 2004
  • Audi A3 2.0 FSI modelový rok 2004
  • Audi A4 2.0 FSI modelové roky 2003–2004

U Audi A4 Sedan se zážehovým motorem a s továrním nezávislým topením (modelový rok 2001–2008) by neměly palivo E10 spalovat během zimního období v zemích s chladnějším podnebím.

Modely Audi A4 Avant se zážehovým motorem a s továrním nezávislým (modelový rok 2002–2008) by neměly palivo E10 používat během zimního období v zemích s chladnějším podnebím.

Fiat

E10 nebude dělat problém žádným autům s emisní normou Euro 3 nebo novější, s výjimkou následujících:

  • Barchetta 1.8 16V
  • Bravo/Brava (182) 1.6 16V
  • Doblò 1.6 16V
  • Marea 1.6 16V, 2.0 16V
  • Multipla 1.6 16V
  • Palio 1.6 16V
  • Punto (188) 1.8 16V
  • Stilo 1.6 16V (1.596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V

Renault

E10 můžete použít bez obav ve všech modelech vyrobených od 1. ledna 1997 s výjimkou následujících:

  • Renault 19
  • Megane 1 s 2.0 F5R 700 s přímým vstřikováním
  • Megane 1 s 2.0 F5R 740 s přímým vstřikováním
  • Laguna 2 s 2.0 F5R 782 s přímým vstřikováním

Výjimku tvoří i některé modely uvedené na trh mezi 1. lednem 2000 s 31. prosincem 2002:

  • Laguna 2 2.0 F4R 764
  • Laguna 2 2.0 F4R 765
  • Espace 4 2.0 F4R 790
  • Espace 4 2.0 F4R 794
  • Velsatis 2.0 F4R 762
  • Velsatis 2.0 F4R 763
  • Avantime 2.0 F4R 760
  • Avantime 2.0 F4R 761

Toyota

  • Avensis 2.0 1AZ-FSE výroba mezi červnem 2000 a říjnem 2008
  • Avensis 2.4 2AZ-FSE výroba mezi červnem 2000 a říjnem 2008

Lexus

  • IS250 2.5 V6 4GR-FSE
  • GS300 3.0 V6 3GR-FSE
  • LS460 4.6 V8 1UR-FSE

Mercedes-Benz

  • První generace motorů s přímým vstřikováním C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z let 2002-2005
  • Modely bez třícestného katalyzátoru a modely dodatečně vybavené třícestným katalyzátorem a modely s karburátory. Většina z těchto vozů bude starší jak 25 let.

Opel

  • Vectra, Signum a Zafira s motorem o objemu 2,2 litru (kód motoru Z22YH)

Chevrolet

E10 nebude dělat problémy následujícím modelům:

  • Aveo, Kalos od roku 2005
  • Captiva – vše
  • Cruze, Orlando – vše
  • Epica – vše
  • Matiz od roku 2006
  • Nubira, Lacetti od roku 2006
  • Tacuma, Rezzo od roku 2006
  • Spark – vše

Zdroj info: acea.
Zdroj médií: Depositphotos.
Jiří Chochol, 3. 1. 2024 14:18, reagovat
A co třeba Subaru, Suzuki ?
Jan Vařil, 1. 1. 2024 21:40, reagovat
Jak je to se starým Fiatem Brava 1.2 80 16V, ročník 99, tak Euro 2? V článku se píše o 1.6, to by znamenalo že na benzině bych neměl tankovat, když mají všude tu E10.
Jakub Mokříš, 2. 1. 2024 9:30, reagovat
Dobrý den, v případě tohoto auta bych asi neriskoval a raději E10 netankoval.
Lubomír Vrba, 31. 12. 2023 12:47, reagovat
Píšete tady nesmysly. Od roku 2002 je povinnost pro všechny výrobce prodávající v EU uzpůsobit auta pro E 85, tedy hadičky, těsnění atd. Problém nastane jiný, a to zvýšená spotřeba a rozsvícení kontrolky motoru u vozidel, která sice jsou uzpůsobená vůči agresivitě ethanolu na gumu, kontrolka bude hlásit chudou směs a software bude palivo vice sytit. Vozy, které mají ethanol v softwaru tento problém by mít neměly. Kdyby současné vládnoucí strany ve své svaté válce proti Babišovi ještě v opozici nezaškrtily E 85 včetně firem vyvíjejících software, žádný problém by teď nenastal.
Jaroslav, 31. 12. 2023 11:06, reagovat
Pěkná blbost mám Seat Alhambra 2.0 103lw 2012. Nesmím tam dávat bio diesel. To bude stejnei u VW Sharan a škoda. Tyhle motory to nemají rády. A bude toho více.
Jakub Mokříš, 2. 1. 2024 9:31, reagovat
Dobrý den, pokud se jedná o doporučení výrobce, pak tam skutečně biodiesel nedávejte.

Podobné články