Brusel tlačí na snížení emisí vzniklých spalováním fosilních paliv, v reakci na to přichází zavedení nového standardu v podobě paliva E10. Do teď jsme měli podíl biosložky v běžném benzínu 5 %. S E10 to bude dvojnásobek.
E10 – cena se nezmění, pozor s těmito motory
Články na téma benzín E10:
- Palivo E10 – pro jaká auta je to problém? - právě čtete
- Je mé auto kompatibilní s benzínem E10?
- Dočkáme se v Česku benzínu E20?
- Jak je to s asistenční službou, když natankujete špatné palivo?
- Benzín E10 a motorky – je to problém?
Bioethanol vzniká alkoholovým kvašením biomasy a přidává se do benzínu. Označení E5, E10 nebo E85 značí vždy podíl biosložky v palivu. To znamená, že v benzínu, u kterého je na stojanu napsáno E10 je 10 % bioethanolu, v E85 je ho 85 %. Spalováním biosložky vzniká daleko méně emisí, než při spalování klasického paliva, což bylo také hlavní motivací pro její zavedení. Tlak na emise se samozřejmě stupňuje, takže přišlo další zvýšení poměru a v klasickém Naturalu 95 bude nově 10 % biosložky namísto původních 5 %. Pro řidiče je možná pozitivní zprávou, že bioethanol zvedá oktanové číslo paliva, tedy jeho odolnost proti detonačnímu spalování.
Bohužel, právě biosložka velmi rychle degraduje, a to v řádu nižších jednotek měsíců. Má tendence měnit se v podivnou gelovitou hmotu, zacpávat vstřikovače a umí i docela efektivně leptat těsnění a gumové části, které nejsou na styk s ní připravené. Samotné spalování problémy většině motorů nedělá, jsou však výjimky. Jejich kompletní seznam zveřejnila ACEA, podívejme se na ty, které se budou týkat většího počtu motoristů u nás.
Škoda
- Felicia s motory 1.3 OHV (40kw a 50kW)
Seat
- Toledo 2.0 FSI (110 kW) BLR modelový rok 2005/2006
- Leon 2.0 FSI (110 kW) BLR modelový rok 2006
- Altea 2.0 FSI (110 kW) BLR modelový rok 2005/2006
Volkswagen
- Lupo 1.4 (77 kW) modelový rok 2001–2004
- Polo 1.4 FSI (63 kW) modelový rok 2002–2006
- Golf IV 1.6 FSI (81 kW) modelový rok 2002–2004
- Golf IV Variant 1.6 FSI (81 kW) (modelový rok 2002–2006
- Bora 1.6 FSI (81 kW) modelový rok 2002–2005
- Bora Variant 1.6 FSI (81 kW) modelový rok 2002–2005
- Golf V 1.4 FSI (66 kW) modelový rok 2004–2005
- Golf V 1.6 FSI (85 kW) modelový rok 2004
- Golf V 2.0 FSI (110 kW) modelový rok 2004
- Touran 1.6 FSI (85 kW) modelový rok 2003–2004
- Touran 2.0 FSI (110 kW) modelový rok 2004
Audi
- Audi A2 1.6 FSI modelový rok 2003–2005
- Audi A3 1.6 FSI modelový rok 2004
- Audi A3 2.0 FSI modelový rok 2004
- Audi A4 2.0 FSI modelové roky 2003–2004
U Audi A4 Sedan se zážehovým motorem a s továrním nezávislým topením (modelový rok 2001–2008) by neměly palivo E10 spalovat během zimního období v zemích s chladnějším podnebím.
Modely Audi A4 Avant se zážehovým motorem a s továrním nezávislým (modelový rok 2002–2008) by neměly palivo E10 používat během zimního období v zemích s chladnějším podnebím.
Fiat
E10 nebude dělat problém žádným autům s emisní normou Euro 3 nebo novější, s výjimkou následujících:
Také čtěte
- Barchetta 1.8 16V
- Bravo/Brava (182) 1.6 16V
- Doblò 1.6 16V
- Marea 1.6 16V, 2.0 16V
- Multipla 1.6 16V
- Palio 1.6 16V
- Punto (188) 1.8 16V
- Stilo 1.6 16V (1.596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V
Renault
E10 můžete použít bez obav ve všech modelech vyrobených od 1. ledna 1997 s výjimkou následujících:
- Renault 19
- Megane 1 s 2.0 F5R 700 s přímým vstřikováním
- Megane 1 s 2.0 F5R 740 s přímým vstřikováním
- Laguna 2 s 2.0 F5R 782 s přímým vstřikováním
Výjimku tvoří i některé modely uvedené na trh mezi 1. lednem 2000 s 31. prosincem 2002:
- Laguna 2 2.0 F4R 764
- Laguna 2 2.0 F4R 765
- Espace 4 2.0 F4R 790
- Espace 4 2.0 F4R 794
- Velsatis 2.0 F4R 762
- Velsatis 2.0 F4R 763
- Avantime 2.0 F4R 760
- Avantime 2.0 F4R 761
Toyota
- Avensis 2.0 1AZ-FSE výroba mezi červnem 2000 a říjnem 2008
- Avensis 2.4 2AZ-FSE výroba mezi červnem 2000 a říjnem 2008
Lexus
- IS250 2.5 V6 4GR-FSE
- GS300 3.0 V6 3GR-FSE
- LS460 4.6 V8 1UR-FSE
Mercedes-Benz
- První generace motorů s přímým vstřikováním C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z let 2002-2005
- Modely bez třícestného katalyzátoru a modely dodatečně vybavené třícestným katalyzátorem a modely s karburátory. Většina z těchto vozů bude starší jak 25 let.
Opel
- Vectra, Signum a Zafira s motorem o objemu 2,2 litru (kód motoru Z22YH)
Chevrolet
E10 nebude dělat problémy následujícím modelům:
- Aveo, Kalos od roku 2005
- Captiva – vše
- Cruze, Orlando – vše
- Epica – vše
- Matiz od roku 2006
- Nubira, Lacetti od roku 2006
- Tacuma, Rezzo od roku 2006
- Spark – vše
Zdroj médií: Depositphotos.