Dostali jsme hodně reakcí na náš článek o tom, jaká auta nebudou moci tankovat palivo E10. Benzin E10 je pro spoustu zejména starších motorů problém a ještě větší problém je, naštěstí je tu nástroj, jakým zjistíte, jestli E10 tankovat můžete, nebo ne.
Benzín E10 – je váš vůz kompatibilní s tímto palivem?
Články na téma benzín E10:
- Palivo E10 – pro jaká auta je to problém?
- Je mé auto kompatibilní s benzínem E10? - právě čtete
- Dočkáme se v Česku benzínu E20?
- Jak je to s asistenční službou, když natankujete špatné palivo?
- Benzín E10 a motorky – je to problém?
Jak zjistit, jestli mohu tankovat E10
V češtině ani angličtině se nám nic rozumného najít nepodařilo. Ano, existuje seznam vydaný organizací ACEA, který u každé automobilky vyjmenovává vozidla, do kterých by se benzín E10 dostat neměl. Ale web, který by umožnil po rychlém zadání vozidla najít seznam kompatibilních a nekompatibilních motorů, se nám povedlo najít u našich severních sousedů, je tedy v polštině, což však není na překážku.
Šikovný nástroj je na webu Ministerstwa Klimatu i Środowiska, tedy Ministerstva klimatu a životního prostředí. To však není podstatné, důležitější je, že to opravdu funguje. Používání je velmi jednoduché, až triviální – vyberete značku vozidla, model, rok a zaškrtnete potvrzení, že auto tankuje benzín a ne naftu. Následně vyběhne seznam motorů, s jakými se vůz v daném roce vyráběl. Pokud je u motoru uvedeno zeleně „możesz tankować E10“, nebude mít motor s E10 problém. Opakem je „nie możesz tankować E10“, což znamená, že byste do vozidla benzín E10 čerpat neměli.
Co když palivo E10 tankovat nemohu?
Pakliže máte v garáži jedno z těch aut, které E10 nezkousnou, máte několik možností. Některá auta je možné dodatečně pro spalování tohoto moderního paliva upravit, na což bychom ovšem tak úplně nespoléhali. Problém se totiž týká hlavně těsnění a hadic, u kovových dílů může agresivnější složení způsobovat korozi nebo ji urychlit. Podle testu provedeného ADAC došlo u zkoušeného vozidla dokonce k poničení palivového čerpadla.
Druhou variantou je přidávání aditiva, čehož bychom se ovšem také vyvarovali. Biosložku mohou aditiva stabilizovat, ale její negativní účinky odstraní jenom částečně. Riziko, že třeba pomalu rozežere těsnění tak bude stále aktuální.
Jistotou je, tankovat palivo, které biosložku nemá, tedy prémiový benzín. Ano, připlatíte si, ale máte jistotu, že vůz s tím nebude mít problém. Podobné pravidlo platí i pro všechny majitele benzínových sekaček a motorových pil, vztahuje se to i na auta, která jezdí jen výjimečně. Delší stání totiž způsobí, že biosložka se z paliva začne oddělovat a působí nejrůznější problémy. Aditiva, která jsou v každém palivu (i v E10) obsažena, sice po nějaký čas rovnováhu stabilizují, ale po čase se vyčerpají. Benzín bez biosložky je tak možné skladovat delší dobu bez jeho degradace, například přes zimu.
Zdroj médií: Depositphotos, e10.klimat.gov.pl.