V ideálním světě by lidé dodržovali předpisy a silniční pravidla. Avšak v takovém světě nežijeme a zřejmě nikdy nebudeme. Dnes se podíváme na nejzákladnější situaci, kterou by na silnici měl zodpovědně dodržovat každý z nás, přesto se tak neděje a tím je bezpečná vzdálenost mezi autem jedoucím před vámi.
Bezpečná vzdálenost mezi vozidly a jak ji určit
Články na téma pravidla bezpečné jízdy:
- Jak bezpečně převézt vánoční stromek v autě
- Jak řídit na náledí - tipy pro řidiče
- Jak se chovat na silnici za kalamitní situace?
- Nejbezpečnější den pro cestu autem
- Bezpečná vzdálenost mezi vozidly - právě čtete
- Víte, jak bezpečně převážet vánoční stromeček?
- Zasněžená vozovka - jak jezdit bez nehod
- Brzdná dráha vozidla v zimním období
- Brzdná dráha – kinetická energie a její zákonitosti na silnici
- Jízdní asistenty při náledí a za sněžení
Představte si situaci, kdy jedete na silnici a z nenadání se za vámi vynoří jiný řidič. Během chvíle se vám začne lepit na zadek. Stačí jedna neočekávaná událost a problém je na světě. Zatímco vy reagujete včas, řidič za vámi už ne. Ostatně při své nebezpečné jízdě nemá prostor na brzdění. Proč se takto někteří řidiči chovají, nikdo neví. Možná si nepřipouštějí, že by se mohlo něco stát, a tak si nedávají pozor na bezpečnou vzdálenost mezi auty. V tomto případě ale neohrožují jen sebe, ale i člověka před ním.
Minimální bezpečná vzdálenost mezi vozidly
Přitom právě nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly patří k nejčastějším příčinám dopravních nehod na silnicích. Řidič, který má zareagovat správně na situaci, která se před ním stane, potřebuje minimálně 0,75 vteřiny. Na silnicích tak platí všeobecné pravidlo dodržování rozestupu minimálně dvě vteřiny mezi jednotlivými auty. V převodu na metry se pak můžete řídit, dle dané rychlosti, kterou jedete. U 50 km/h je to vzdálenost 28 metrů, u 90 km/h je to 50 metrů a při rychlosti 130 km/h pak 72 metrů.
Stanovení bezpečné vzdálenosti
Dvě vteřiny si snadno zapamatujete a zkontrolujete tím, že si vyberete nějaký objekt na silnici, ať už patník nebo strom. Od chvíle, kdy ho mine vozidlo před vámi, snadno dopočítáte kolik vteřin vám zabere, než tento bod minete i vy. Hned budete vědět, na čem jste. Čím více sekund to bude - samozřejmě, abyste zase nezdržovali provoz - tím lépe. Avšak platí, že za minimálně dvě vteřiny rozestupu, byste měli zareagovat adekvátně na nedálou událost, která by se mohla před vámi stát, aniž byste nabourali auto před vámi.
Nutno podotknout, že pokud řidič před vámi nebude tak pohotový jako vy a narazí nebo nabourá, asi vás ani dvě vteřiny před havárii nezachrání. Pak bude na místě přemýšlet logicky, jak vaše auto do situace zainteresovat, abyste z toho vyšli s nejmenší škodou a hlavně bez újmy na zdraví. Optimálně by tedy v běžném provozu mělo být, aby ideální časová rezerva před vozidlem před vámi bylo pět vteřin - zlatý střed.
U moderních vozů se můžete setkat s funkcí detekce vzdálenosti, avšak ani tato funkce nefunguje zatím 100%, aby se na ni člověk mohl opravdu spolehnout. Evropská unie také řeší, že by se od roku 2022 měl ve všech nových autech objevovat přednárazový systém, který by měl zlepšit situaci na silnicích. I když auto bude super technologicky vyspělé, vždy by měl člověk spoléhat sám na sebe, nikoli na stroj.
Bezpečná vzdálenost a zákon
Pokud si nejste jistí, stačí se podívat do zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích:
§ 19 Vzdálenost mezi vozidly
(1) Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.
(2) Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 10 m, a zvláštního vozidla musí mimo obec zachovávat za vozidlem jedoucím před ním takovou vzdálenost, aby se předjíždějící vozidlo mohlo před něj bezpečně zařadit; to neplatí, připravuje-li se k předjíždění, při předjíždění a při souběžné jízdě.
(3) Řidič, který nehodlá nebo nemůže projet podél tramvaje vpravo, musí za ní jet v takové vzdálenosti, aby umožnil projetí podél tramvaje ostatním řidičům.