V zimním období se hodí nejrůznější elektroničtí pomocníci, kteří umí zvýšit bezpečnost jízdy. Zejména na namrzlé vozovce a sněhu umí elektronika někdy skutečně divy.
Jaké jízdní asistenty vám nejvíce pomohou na sněhu a ledu?
Články na téma pravidla bezpečné jízdy:
- Jak bezpečně převézt vánoční stromek v autě
- Jak řídit na náledí - tipy pro řidiče
- Jak se chovat na silnici za kalamitní situace?
- Nejbezpečnější den pro cestu autem
- Bezpečná vzdálenost mezi vozidly
- Víte, jak bezpečně převážet vánoční stromeček?
- Zasněžená vozovka - jak jezdit bez nehod
- Brzdná dráha vozidla v zimním období
- Brzdná dráha – kinetická energie a její zákonitosti na silnici
- Jízdní asistenty při náledí a za sněžení - právě čtete
Předpokladem pro jistou jízdu i za nepříliš ideálních podmínek jsou zimní pneumatiky a auto, které je technicky v pořádku. Zejména podvozek a brzdy je záhodno mít v perfektní kondici nejenom v zimě.
ABS
Snad nejdůležitější ze všech asistenčních systémů! Přitom není nijak složitý, ostatně v autech už je docela dlouho, přičemž poprvé se vyskytlo v leteckém průmyslu v 1929. ABS funguje tak, že neustále porovnává otáčky všech kol. V okamžiku, kdy zjistí, že se některé kolo otáčí pomaleji než ostatní, nebo se neotáčí vůbec, upustí v brzdovém systému daného kola tlak. Jakmile se kolo roztočí, tlak opět vyrovná. Když se kolo přestane točit, tlak opět upustí. Děje se to velmi, velmi rychle a řidič to pociťuje jaké klepání do brzdového pedálu, což jsou právě ty poklesy a nárůsty tlaků.
Čeho tím ABS dosáhne? Ovladatelnosti auta i při prudkém brzdění. Kolo je totiž neustále udržováno na hranici smyku, tedy v bodě, kdy se ještě odvaluje, ale zároveň brzdí. Pomůže tak udržet auto pod kontrolou. Řidič tak nemusí umět žádné kejkle, stačí prostě zadupnout pedál brzdy a volantem udržovat směr.
ESP
Při příliš rychlém projíždění zatáčky může pneumatika na náledí ztratit trakci, dojde k tomu i při prudkém přidání plynu. Jenže odstředivá síle potáhne dané kolo, respektive celou nápravu ven ze zatáčky. V případě předních kol dojde k nedotáčivému smyku, pokud to udělají kola zadní, půjde o smyk přetáčivý. ESP toto umí řešit a má k tomu dva nástroje. Prvním je omezení výkonu motoru – to v případě, kdy kola prokluzují vlivem příliš velkého krouticího momentu, který nezvládnou přenést na vozovku. Druhou možností je přibrzdění jakéhokoliv kola, případně více kol na autě, obvykle jde o kola vnitřní (ve vztahu k zatáčce). Tím dojde ke stočení vozidla na tu stranu, jejíž kola jsou přibrzďována. Celé se to odehrává v řádu milisekund, řídící jednotka využívá jednak údaje z čidel ABS, ví tedy, jak rychle se které kolo otáčí, a pak také ze snímače dostředivého zrychlení. Data porovnává s tím, jak je natočený volant. Zjistí-li, že řidič podle natočení volantu chce jet nějakým směrem, ale auto se ubírá směrem jiným, zasáhne.
Vypnout ESP, nebo ne?
Starší ročníky to možná znají – na náledí se dá zatáčka projet i řízeným smykem, když to řidič má trochu „v ruce“. U předokolky obvykle pomůže přidat plyn a kola se budou snažit vůz ze zatáčky „vytáhnout“. ESP vám nic takového nedovolí, netuší, že třeba smyk kontrolujete, neví, že přidáním plynu ho kompenzujete. Je tedy dobré počítat s tím, že systém má svou hlavu, kterou jde proti takovým snahám, eventuálně ho vypnout.
ASR
V zimě je ASR nejčastěji v činnosti při rozjezdu auta, funguje ale také jako doplněk ABS, ale jde na to jaksi z opačné strany. Ve stručnosti pracuje tak, že porovnává otáčky všech kol, jakmile se začne nějaké točit rychleji, může ho buď přibrzdit, nebo omezí výkon motoru regulací předstihu. Činnost ASR poznáte pokaždé, když se třeba chcete rozjet na křižovatce, je námraza a příliš přidáte plyn. Kola nezvládnou přenášet vysokou hodnotu krouticího momentu na vozovku, dojde k prokluzu a ASR zasáhne. To samé samozřejmě umí i při jízdě.
Zdroj médií: Depositphotos.